Theodorus Bollen Hasselt

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
degreefke
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2011 23:28

Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door degreefke »

Mijn grootvader Theodorus Bollen (Hasselt 1873 – 1927) was 41 jaar toen de Eerste Wereldoorlog losbarstte. Hij zou zich nuttig maken als koerier voor de geallieerden, als radertje in een groter spionagenetwerk. De man bracht geregeld brieven en documenten met informatie over de troepenbewegingen van de bezetter naar een contactadres in Maastricht. Waarschijnlijk verzamelde hij ook zelf nuttige informatie. Maar op een bepaald moment liep het mis en werd hij opgepakt. Hoe, waar en hoelang hij heeft vastgezeten heb ik nog niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk was dat in de gevangenis van Hasselt. Weet iemand waar informatie bewaard is over burgers die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het "vaderland"? En is er ergens informatie te vinden over eventuele spionagenetwerk?
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door Andres1950 »

In Hasselt woonde ook Arthur Bastin. De man was aan de vooravond van WOII actief maar had blijkbaar ook in de eerste wereldoorlog een spionagenetwerk. Daarover weet ik echter weinig. Hij zou voor de Franse inlichtingendiensten gewerkt hebben.
Van beroep was hij toen rijkswachter.
Hij heeft in WO II in Duitsland gevangen gezeten, werd wegens gezondheidsredenen vrij gelaten en belandde in het verzet. Zijn adres in Hasselt moet ik ook nog ergens hebben.

mvg
Andres 1950
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door Troyka »

degreefke schreef:Mijn grootvader Theodorus Bollen (Hasselt 1873 – 1927) was 41 jaar toen de Eerste Wereldoorlog losbarstte. Hij zou zich nuttig maken als koerier voor de geallieerden, als radertje in een groter spionagenetwerk. De man bracht geregeld brieven en documenten met informatie over de troepenbewegingen van de bezetter naar een contactadres in Maastricht. Waarschijnlijk verzamelde hij ook zelf nuttige informatie. Maar op een bepaald moment liep het mis en werd hij opgepakt. Hoe, waar en hoelang hij heeft vastgezeten heb ik nog niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk was dat in de gevangenis van Hasselt. Weet iemand waar informatie bewaard is over burgers die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het "vaderland"? En is er ergens informatie te vinden over eventuele spionagenetwerk?
Contact opnemen met documentatiecentrum Legermuseum
degreefke
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2011 23:28

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door degreefke »

Beste Andres1950,

Na wat zoekwerk blijkt Arthur Bastin een belangrijke persoon in het verhaal van mijn grootvader.
Ik heb een brief gevonden van Bastin waarin hij getuigt dat mijn grootvader voor hem brieven heeft gesmokkeld.
Heb je eventueel meer gegevens over die meneer?
bedankt,
Degreefke
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door guerramundial1 »

Hier eens proberen?

http://warvictims.fgov.be/nl/index.htm

Veel geluk en houd ons op de hoogte!

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
degreefke
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2011 23:28

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door degreefke »

Ik heb al een spoor gevonden naar mijn grootvader in een dossier bij het SOMA.
We zijn op goeie weg.
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door Andres1950 »

Arthur Bastin was de zoon van een rijkswachter die zelf bij de Rijkswacht ging. Hij werd lesgever in een rijschool (paarden) in Gent. Door een dienstongeval werd hij vroegtijdig gepensioneerd voor WO I. Tijdens die oorlog werd hij niet meer opgeroepen vanwege ongeschikt voor de dienst. Hij had dan een spionagenetwerk, maar het is niet duidelijk waaruit dit bestond. Hij zou voor de Franse inlichtingendiensten gewerkt hebben. In elk geval woonde hij toen in Hasselt, naar ik meen in de Groenstraat.

Ik had een heleboel gegevens over zijn militaire onderscheidingen maar die zijn momenteel niet beschikbaar omdat ik ze uitgeleend heb en nog niet terug.

De man trad na de oorlog in dienst van een drankenhandelaar in Hasselt als vertegenwoordiger. Zo kwam hij in het Maasland terecht waar hij spioneerde tegen de Duitsers. Na de inval in mei 40 waren de Duitsers ijverig naar hem op zoek en konden hem in september arresteren. Hij verbleef dan een tijd in Duitse gevangenissen maar werd voor het einde van de oorlog wegens gezondheidsredenen weer vrijgelaten en ging dan maar het verzet helpen.

Het is nogal een vreemde figuur die ook bij de oud-strijders in Hasselt niet erg bekend is ondanks zijn vele medailles. Ik heb reeds verschillende malen geprobeerd om info over hem te verkrijgen via die weg maar dat is nog altijd niet gelukt.

In het Soma is een volledig dossier (Duits) over zijn proces. 1000 pagina's ongeveer, met getuigenverhoren en alles.

Hij kreeg een dochter in 1919 die met een Hasseltse architect trouwde, ene meneer Van Assche dacht ik. Misschien is dat een spoor.

In elk geval een intrigerende figuur waarover ik graag meer zou weten. Mag ik de info die je over hem hebt ook hebben?
degreefke
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jun 2011 23:28

Re: Theodorus Bollen Hasselt

Bericht door degreefke »

Beste Andres1950,
bedankt voor je reactie. Zodra ik meer weet over de man laat ik je zeker iets weten.
Waarschijnlijk ga ik volgende week als een kijken bij het SOMA.
de naam van mijn grootvader komt twee keer voor in dossier Bastin, vandaar dat ik zo snel mogelijk wil gaan kijken hé.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”