Namen van werkkampen in de omgeving van Dusseldorf

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
MARCO
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2012 14:05

Namen van werkkampen in de omgeving van Dusseldorf

Bericht door MARCO »

Hallo,

Is er soms iemand die weet of er een lijst bestaat van werkkampen in (de omgeving van) Dusseldorf tijdens de Eerste Wereldoorlog (of enige andere info hieromtrent).
Bij opzoekingen voor de familiestamboom ben ik terechtgekomen bij mijn overgrootvader langs moederszijde welke is overleden op 22/01/1917 in Dusseldorf (letterlijke tekst uit de akte : "décédé à Angerwand (?) cercle de Dusseldorf, Allemagne le 22/1/1917"). Volgens de nog gekende familieverhalen was mijn grootvader lange tijd vermist en wist niemand in de familie waar hij was gebleven. Het is pas sinds vorige week dat ik na jaren van opzoekingen eindelijk de datum en de plaats van zijn overlijden heb kunnen achterhalen. Volgens mijn weten en opzoekingen was mijn overgrootvader echter geen soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit zou evenwel kunnen betekenen dat hij als werkplichtige naar Duitsland werd gevoerd en aldaar op hogervernoemde datum is overleden.
Alle mogelijke info hieromtrent is zeer welkom. Alvast bedankt.

Marc.
MARCO
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2012 14:05

Re: Namen van werkkampen in de omgeving van Dusseldorf

Bericht door MARCO »

Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de plaats van overlijden niet "Angerwand" is, maar wel Angermund (noordelijk stadsdeel van Dusseldorf).
Heeft er iemand weet dat er ook in de Eerste Wereldoorlog Belgische dwangarbeiders naar Duistland zijn gevoerd. Ik heb hier op het forum in één van de items wel al iets gelezen als "naar Dusseldorf gaan ....", waaruit ik kom afleiden dat het dan ging om werkkampen in/rond de stad Dusseldorf.
Iemand enig idee/info ?

Marc.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Namen van werkkampen in de omgeving van Dusseldorf

Bericht door Grenadier »

Niet alle gedeporteerden werden naar fabrieken gestuurd, velen (oa. sommige van de 'gijzelaars' die in augustus/september 1914 op de trein richting Duitsland werden gezet) werden bij boeren aan het werk gezet. Dat maakt het er alleen een beetje moeilijker op om uit te vissen waar juist iemand gezeten heeft. Hopelijk kan iemand je aan de juiste info helpen!

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”