Carabiniers-cyclisten / 27 Linie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Carabiniers-cyclisten / 27 Linie

Bericht door foxy.jack »

1Hello

Ik zit met een ei. :(
De grootvader van mijn echtgenote diende als soldaat bij de Carabiniers-Cyclisten. Volgens zijn kinderen zou hij eveneens bij de slag van Halen (12/08/1914) meegestreden hebben.
Bij naslaan van zijn militair dossier KLM-Brussel werd op practisch alle documenten vermeld dat hij diende bij de Carabinier/cyclisten behalve op één document na nl. zijn strijdersblad.
Daar staat dat hij van vanf 1/8/1914 tot 31/8/1914 bij het 27° Linie diende en vanaf 1/9/1914 tot het einde van de oorlog bij de Carabiniers/cyclisten.
Zou het kunnen dat hij administratief de eerste maand bij 27° linie zat, maar toch bij de Cyclisten diende? Of heeft men een schrijffout gemaakt (27° <> 24°)?
Heeft iemand daar enige verklaring ervoor of eventueel gelijkaardige ervaring mee?
Wat ik internet gevonden heb:
- Het 27° Linie (samen met het 17° en 7°) werd op 1/10/1914 ontbonden wegens te groot aantal gesneuvelden.
- Als ik naar het dodental kijk, zijn er heel veel gesneuvelden in de 2 laatste reimenten maar relatief weinig gesneuvelden in het 27°. Dit zou erop wijzen dat het 27°een "uitgehold" regiment was op het ogenblik van ontbinding door transferts naar andere regimenten.

Volgens een tweede gegeven zou hij (bij de aanvang van de oorlog) mee Aarschot bevrijdt hebben.
Heeft iemand een overzicht van troepenbeweging van Carabiniers-cyclisten en 27° Linie tijdens de aanvangsperiode?
In het KLM konden ze enkel mij de dagorders van latere periode (toen ze aan de IJZER lagen) ter inzage geven.
Ik heb contact genomen met de historische kring van Aarschot om misschien daar eventueel enige klaarheid te krijgen.

Groetjes
Foxy
zwarte duivel
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jun 2011 21:55

Re: Carabiniers-cyclisten / 27 Linie

Bericht door zwarte duivel »

Beste Foxy,

In antwoord op het tweede gegevens dat je aanhaalt over het bevrijden van de stad Aarschot in het begin van de eerste wereldoorlog is het inderdaad zo dat de Karabiers-Wielrijders en ik citeer uit het boek "De Zwarte Duivels"van Louis Jacmain ". Op 9 September, wordt de ruiterijdivisie gelast Aarschot te veroveren. De verrichting wordt toevertrouwd aan het Bataljon Zwarte Duivels” ( zo werden de Karabiniers- Cyclisten ook genoemd dank zij hun bijnaam” Schwartze Teufels” hun door de Duitse tegenstanders gegeven).Aanstonds vertrekt het Bat. over Betekom en de baan Leuven – Aarschot en steekt via een voetbrug aangelegd door de P.P.C. de Demer over, dringt door op de grote baan naar Aarschot en bij paal 14 neemt het een mitrailleusennest van de Duitse infanterie in. Tegen de middag , bijgestaan door elementen van het 7de Linie verjagen de cyclisten de Duitsers uit de stad. Zij nemen daarbij een 350tal gevangenen. Bij deze gevechten is er ook spraken van bijstand door het 27ste en het 7de Linie
Mijn Grootvader maakte deel uit van de tweede compagnie van de Karabiniers Cyclisten
en was als dusdanig betrokken bij deze gevechten. Hij heeft mij daar ook nog een verhaal over verteld van een aarshotse vrijwilliger, die was ontsnapt aan het neerschieten van burgers in Aarschot door de Duitsers en die een dusdanige haat had tegenover de Duitsers dat hij later op de terugtocht naar de Yzer zich vergreep aan een gekwetste Duitse soldaat die de groep verkenners hadden krijgsgevangen genomen. Zonder dat iemand van de groep kon tussenkomen schoot hij de gekwetste dood. Een paar dagen later weer op verkenning zijnde
met hun fietsen viel er van uit een bosrand één schot en de man van Aarschot stuikte dood van zijn fiets. De verkenners hebben dan nog de omgeving uitgekamd om te achterhalen of er zich Duitse soldaten in het bos bevonden maar niets gevonden.. ....
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Bericht door foxy.jack »

OK. Bedankt voor de info.

De datum (9-9-1914) nu past dan wel perfect. Hij is op 1-9-1914 naar de Cyclisten (1° bat - 3° Com) getransfereerd.
Wat we van de historie van Aarschot via hem: "Toen we de deuren van de kerk van Aarschot open trokken, stonk het daar verschrikkelijk. Die mensen moesten door de Duisters daar al een aantal dagen in opgesloten geweest zijn."

Groetjes
foxy
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”