bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Hortensia11
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2017 17:45

bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Bericht door Hortensia11 »

Op de zolder van mijn grootouders vonden we 4 mutsen (bonnet de police / kwartiermuts?) : mutsen 1 en 2 zien er hetzelfde uit, maar muts 2 is duidelijk gebruikt en afgeschenen. Mutsen 3 en 4 zijn donkerblauw, maar verschillen qua rode streepjes. ZIE FOTO.
Ze kunnen zowel van mijn grootvader als van mijn grootoom zijn. Mijn grootoom deed zijn dienstplicht (Artillerie - Trompette - Fort St. Fhilippe en Fort Beirendrecht), zwaaide af in 1913 en werd soldaat tijdens WO I (1e reg. Artillerie- Kustbatterij Lillo Blauwgaren) en zat nadien in een kamp in Harderwijk waar hij besmet raakte met TBC en hiervan stierf in 1919. Ik voeg een foto bij van mijn grootoom tijdens zijn dienstplicht (hij is de vierde van links).
Ik zou echter heel graag uitvinden van wie de mutsen die ik vond waren, van mijn grootvader (die pas na de grote oorlog zijn dienstplicht vervulde) of van mijn grootoom. Het zou dus fijn zijn mocht er iemand mij kunnen helpen met het bepalen van de tijdspanne waarin deze mutsen werden gebruikt : voor WO I, tijdens of na WO I ... of misschien kan iemand mij een tip geven waar ik deze info zou kunnen halen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Bericht door nick »

Beste,

1 & 2 = Trompetter Artillerie
3 & 4 = Artilleur

Pré 1915.

http://www.abl1914.be/uniform/uniform1914.htm

Mvg,

Nick
Hortensia11
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2017 17:45

Re: bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Bericht door Hortensia11 »

Dank U !!
Nu weet ik toch al dat ze niet van mijn grootvader zijn, maar wellicht (zeker 1&2) van mijn grootoom.
Het is niet evident hiervan iets terug te vinden... zeker niet via Google.
Vriendelijke groeten,
Ingrid
Vestingartilleur
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2017 13:03

Re: bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Bericht door Vestingartilleur »

jaloers :o top items !!
Vestingartilleur
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2017 13:03

Re: bonnet de police of kwartiermuts - van wanneer??

Bericht door Vestingartilleur »

Ik heb u trouwens een persoonlijk berichtje gestuurd in verband met u grootoom, ik wil kijken waar ik kan helpen
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”