Hausse col Belgische infanterie

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
John-zilver
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2012 21:17

Hausse col Belgische infanterie

Bericht door John-zilver »

Hallo,
Ik heb gisteren op een rommelmarkt bij Luik een Hausse col van de Belgische infanterie gekocht. Ik heb hierover enkele vragen:
Waar kom ik er achter dat het geen replica is uit 1930?
De col is in geel koper met vergulde geel koperen leeuw met lauwertakken en leeuwenkoppen op de hoeken, meestal is of de col verzilverd of de accenten, kan dit ook?
Hij is 15,5 mm breed en 5,5 hoog, zijn dit de maten van het eerste model, in een vorig topic werd verteld dat het 3e type verkleind werd naar 17 cm terwijl het eerste type maar 15,5 cm is, het zou dus vergroot moeten zijn?
De col is met de hand gemaakt, niet met een machine. Hamerslag op de achterzijde en gepolijste voorkant. Zijn die van 1930 in zijn geheel geslagen?
Op de achterzijde is de col gestempeld met Wurden Bruxelles. Was deze nog aktief in 1930?
Er staat een naam ingekrast maar deze is moeilijk te lezen ik kom tot A Iodele?
Wie kan mij wat meer info verstrekken?
John-zilver
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2012 21:17

Re: Hausse col Belgische infanterie

Bericht door John-zilver »

Ik heb aan de achterzijde, bij de leeuwenkoppen wat poetsmiddel verwijderd en hier zitten nog resten van de verzilvering. Hij is dus goed gepoetst.
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Hausse col Belgische infanterie

Bericht door abbl64 »

Foto's zouden welkom zijn,
dan kan je al meer ontdekken,
Dan de naam "Wurden",ik weet dat hij medailles ontworpen heeft(graveur)in de periode van Leopold II.
Dus ik vermoed dat Wurden hier ook de ontwerper was en er een andere fabrikant was,vb Fonson
MVG,Lucien
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”