Opleiding tot kok, keuken troep 1885

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Opleiding tot kok, keuken troep 1885

Bericht door Paddy »

Over de maaltijden bij "den troep" is al menig woordje gesproken en dikwijls niet in de positieve zin. Tot nu toe werd er algemeen aangenomen dat de opleiding van de legerkoks pas laat na de Tweede Wereldoorlog op het programma van het ABL kwam te staan. Tot deze morgen ... terwijl ik informatie zocht over iets volledig anders vond ik deze, voor mij, opmerkelijke tekst in de Journal Militaire Officiel:
"Bruxelles, le 13 juillet 1885
Circulaire prescrivant la marche a suivre pour former des cuisiniers pour préparation des repas destinés a la troupe"
Dit omschrijven begint met een zin die wij al lang kennen, namelijk: de bereiding van het eten voor de soldaten laat dikwijls veel te wensen over en dit is grotendeels te wijten aan de onervarenheid van de aangestelde koks. Om hier een halt aan toe te roepen bedacht men volgende oplossing. Met een beurtrol zouden telkens twee soldaten, een van de infanterie en een van een bereden eenheid, die in hun eenheid aangesteld zijn als kok naar het dichtstbijzijnde militair hospitaal gestuurd worden om aldaar een opleiding te krijgen. Ze zouden de volledige weg afleggen die nodig is om de verschillende bereidingen onder de knie te krijgen. De "sous-intendant" zou kandidaat-koks opvolgen, evalueren en de eenheid op de hoogte houden wanneer deze klaar waren om de pollepel over te nemen in hun eenheid. Het programma zou in werking treden op 1 augustus 1885 en later geëvalueerd worden.
Een kleine nota: de afgevaardigde studenten moesten sterk en intelligent zijn ;)

Op 18 september 1896 vind men terug dat de twee aangestelde leerling-koks van het Brusselse garnizoen zullen gehuisvest worden in de kazerne van het 1é Gidsen.

Daar dit thema mij persoonlijk aanspreekt zou ik dit eens graag verder uitzoeken en jullie hulp wordt natuurlijk op prijs gesteld. :)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Opleiding tot kok, keuken troep 1885

Bericht door georges-cdl »

Paddy,

In de JMO's zijn er veel schatten verborgen !
Het enig probleem is de tijd om er in te zoeken.
De eerste JMO's dateren van ergens rond de jaren 1850...
Daar moet wat tijd u besteed worden ! ! ! :D
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”