Nationale Militie

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
YannisCleymans
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:41

Nationale Militie

Bericht door YannisCleymans »

Beste mensen,

Eén van mijn voorouders, namelijk Jan Jozef De Doncker, had volgens zijn huwelijksakte (uit 1893) voldaan bij de nationale militie. Kan iemand mij hier meer over vertellen, ik weet hier eigenlijk bijna niets over.

Dank bij voorbaat

Yannis
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nationale Militie

Bericht door Walesha »

Op Wikipedia vond ik dit:

Een militie is een groep burgers die (para)militaire taken op zich genomen hebben. In tegenstelling tot een reguliere krijgsmacht, die meestal uit beroepsmilitairen bestaat, is de politieke controle over een militie vaak minder geregeld. De leiding over een militie is vaak in handen van een krijgsheer. Het maakt voor een samenleving een enorm verschil of een militie al of niet naast een regulier leger optreedt en of er in zekere mate politieke controle op is.
Wanneer een groep burgers de overheidstaken op het gebied van veiligheid ondersteunt of overneemt, wordt ook wel gesproken van burgerwacht of particuliere beveiliging.


In die tijd bestonden er dus veel krijgsgroepen of milities naast het echte leger en de politie:

Tot 1909 bestond het Belgisch Leger uit vrijwilligers en lotelingen, de conscriptie. In 1909 werd de dienstplicht voor één zoon per gezin ingevoerd, op 30 augustus 1913 de algemene dienstplicht.

In 1934 werd bij wet voorgoed een einde gemaakt aan de private milities, als je nu deze twee citaten relativeert zou je dus kunnen stellen dat met "Nationale militie" destijds het Belgische leger werd bedoelt en dat die voorvader van jou een loteling of vrijwilliger is geweest.
Na de invoering van de algemene dienstplicht sprak men over de "Militiewetgeving", wie dus zijn dienst had gedaan of wettelijk vrijstelling verkreeg kreeg de vermelding" Voldaan (of in orde) met de militiewetgeving".

Ik hoop dat je er zo een beetje uit komt?
Heb ik het mis, dan hoor ik het graag hoor.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”