Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
irtamos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2018 23:22

Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door irtamos »

Mijn grootvader was vuurkruiser en heeft 8 frontstrepen behaald. Ik zou graag te weten komen wat dit allemaal wil zeggen. Op zijn kaart van vuurkruiser staat geschreven dat hij bij de “genie” was. De laatste twee maanden was hij ook bij de "vliegers". Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij effectief als simpele soldaat heeft gevlogen, laat staan dat hij in een vliegtuig heeft gezeten.. Ik zou graag zijn 4 jaar als soldaat reconstrueren. Kunnen jullie mij daar bij helpen? Zijn naam : Muylaert Alexis. Volgnummer op de vuurkaart M/7067 - Dank bij voorbaat.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door Carolus »

Hallo,

FRONTSTREPEN
De frontstrepen werden ingesteld bij koninklijk besluit van 24/06/1916 om de militairen te onderscheiden die dan al bijna twee jaar dienst deden aan het front en dit nog langere tijd zouden moeten doen met dagelijks gevaar voor hun leven. Deze onderscheiding bestond uit een streepje stof van acht mm breed en 6 cm lang dat op de linkermouw genaaid werd, schuins onder een hoek van 45°, halverwege tussen de elleboog en de schouder . Voor de onderofficieren, korporaals en soldaten werd rode wol gebruikt, voor de officieren een goudkleurig materiaal. Een eerste frontstreep werd toegekend na 18 maanden dienst, elke volgende na een extra 6 maanden dienst. Voor de berekening van de termijnen telden een afwezigheid van maximaal 4 maanden voor een eerste oorlogsverwonding of een totale afwezigheid van maximaal 6 maanden voor meerdere opeenvolgende verwondingen mee als dienst aan het front.
De onderofficieren, korporaals en soldaten ontvingen gedurende de oorlog boven hun normale soldij een extra dagelijkse soldij van 5 centiemen per frontstreep. Dit was voor onze soldaten die, als ze geen eigen middelen hadden, nogal armoezaaiers waren in vergelijking met de soldaten van de andere verbonden legers zeker zo belangrijk als de eer om de strepen te mogen dragen. Deze vergoeding verviel zodra de militair voor meer dan een maand overgeplaatst werd naar een eenheid die geen recht gaf op frontstrepen. De frontstrepen werden toegekend door de divisiecommandant op voordracht van de regimentscommandant of een gelijkgestelde overheid. Op 01/02/1919 werd de laatste frontstreep (de achtste) toegekend aan alle militairen die de ganse oorlog hadden meegemaakt. Acht frontstrepen was dus het maximum.

VUURKAART
De vuurkaart werd ingesteld bij koninklijk besluit van 14/05/1932. Deze werd toegekend aan de militairen die, tussen 04/08/1914 en 11/11/1918, minstens 12 maanden hadden gediend in één van de eenheden opgesomd in bijlage bij dit koninklijk besluit . In principe ging het om :
 - de eenheden van de infanterie, cavalerie, artillerie, genie en rijkswacht;
 - het hoofdkwartier van het leger en de hoofdkwartieren van de grote eenheden.
Er waren wel een reeks uitzonderingen, o.a. voor de mannen die op een bepaald moment krijgsgevangen genomen werden. Maar dat is een te lange uitleg om hier weer te geven.

UW GROOTVADER
Er is in het legermuseum een dossier op naam van :
Naam : MUYLAERT
Voornaam : Alexis
Geboortedatum : 20/06/1888
Geboorteplaats : Denderhouthem
Laatste eenheid : Aronautique militaire
Stamnummer : 1128
Dossiernummer : 6298414
Deze soldaat was een milicien van de militieklasse 1908 en werd dus nog aangeduid door de loting, tenzij hij een VMP was.
Ik neem aan dat dit het dossier is van je grootvader.
Als gewezen geniesoldaat zal hij wel een technische functie gehad hebben (onderhoud vliegtuigen of vliegvelden).

Mvg,
Carlos
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Alvast bedankt om je even voor te stellen in de daarvoor voorziene rubriek.

Aangezien je grootvader bij de genie diende, zou het niet zo gek zijn dat hij bij de toenmalige militaire luchtvaart terecht kwam. In het prille begin was de militaire luchtvaart immers een onderdeel van de genie. Je kan zijn militair dossier opvragen, afhankelijk van zijn geboortedatum in Brussel, hetzij in Evere. Kijk even op dit forum naar onderwerpen als "opvragen militair dossier".

Ook als "simpele" soldaat kon hij de overstap maken naar de militaire luchtvaart. Een dorpsgenoot van mij, Henri René HUENS, deed hetzelfde, komende van het 10de Linie als milicien van de klas 1913, maakte hij de overstap naar de vliegschool in maart 1918.
Huens René Nieuport 81E2.jpg
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
irtamos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2018 23:22

Re: Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door irtamos »

Carolus & Bram 1940

Hartelijk bedankt voor de zéér interessante info die inderdaad betrekking heeft op mijn grootvader uit Denderhoutem. Zijn ganse geschiedenis is voor mij een groot onbekende. Ik was amper 8 jaar oud toen hij gestorven is. Van horen zeggen weet ik dat hij enorm véél kon praten over "den grooten oorlog" maar niemand heeft ooit een concreet verhaal kunnen vertellen. Het enige wat ik weet is dat hij bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog al zijn medailles heeft begraven in een kistje omdat hij blijkbaar bang was dat deze gingen opgeëist worden door de Duitsers voor het metaal. Na de oorlog heeft mijn grootvader zijn medailles evenwel niet meer teruggevonden bij het opgraven. Ik zou dan ook gaarne weten hoeveel en welke medailles hij zou hebben begraven. Ik wil mij dus verder verdiepen in zijn verhaal. Ik ben jullie dan ook zeer erkentelijk voor de informatie die ik reeds mocht ontvangen. Met vriendelijke groeten, Geert Muylaert
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door Carolus »

Hallo Geert,

Over zijn eretekens vind je normaal alles terug zijn dossier.
Als je later wat meer uitleg over wil over de verschillende eretekens die hij gekregen heeft laat je het maar weten.
Zeker de moeite om dat legerdossier eens te gaan inkijken en eventueel te fotograferen (zonder flash). Met een beetje geluk vind je er nog één of meerdere documenten in met zijn handschrift en/of zijn handtekening.
In je eerste bericht stelde je dat je zijn vier jaar soldaat zou willen reconstrueren. Maak daar maar minstens zes jaar van want hij is dus voor de oorlog ook soldaat geweest.
Vermits je slechts 1 dossier moet inkijken blijft er zeker tijd over om het museum zelf en zeker de collectie WO1 eens te bezoeken.
Een bezoek over de middag aan de vliegtuighal waar je in het Sky Café kan lunchen is ook altijd aan te raden want er staat op de verdieping een mooie collectie Belgische vliegtuigen WO1.
Alle nuttige Info op :
http://www.klm-mra.be/D7t/nl

Mvg,
Carlos
irtamos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2018 23:22

Re: Hulp gevraagd i.v.m. "vuurkruiser".

Bericht door irtamos »

Carolus,

Ik ga zeker zijn dossier inkijken, want dat is voor mij een grote onbekende. Op zijn vuurkaart lees ik dat hij op 4 augustus bij het 28 Liniergt was, bij de Genie vanaf 1 juni 1915, vanaf 13 januari 1916 bij het 8e Liniergt en bij de vliegers vanaf 28 september 1918. Verder heeft hij acht frontstrepen behaald - geen kwetsuren. Er staat ook bij eervolle onderscheidingen : Oorlogskruis met palm - Herinneringsmedaille Overwinningsmedaille van de oorlog 1914-1918.

Ik heb ook een paar schriftelijke documenten

Op 31 augustus 1919 is hem "Het GEDENKTEEKEN der ZEGEPRAAL toegewezen;
Op 21 augustus (in het frans) is het Oorlogskruis met palm toegekend aan Soldat MUYLAERT Alexis de l'Aeronautique Militaire
Op 21 juli 1953 is hij benoemd tot "Ridder in de Kroonorde met Zwaarden (2e bevordering) -+++ van eerste bevordering heb ik geen document
Op 12 december 1953 - Herinneringsmedaille van de Regering van Z.M. Leopold II

Van al zijn behaalde medailles is nergens iets te vinden.

In april 2019 is hij 50 jaar overleden. Hij is zeker nog niet vergeten. Met Allerheiligen ga ik elk jaar bloemen brengen, en op 11 november laatstleden ben ik hem gaan herdenken op het kerkhof. Dat moet dus 100 jaar geleden een memorabele en vreugdevolle dag geweest zijn na jaren ellende. Jammer genoeg heb ik hem niet lang genoeg gekend als grootvader.
M.v.g.
Geert Muylaert
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”