Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jondewi
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:55
Locatie: Strömsunds Kommun

Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door jondewi »

Heeft er iemand informatie over het 3de bataljon Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen onder Majoor Pirotte. Indien mogelijk het liefst over de derde CIE gelegerd in Veurne.
Wat was de opdracht van het 3de bataljon en / of de 3de CIE ?
Wie was de provinciale commandant van West-Vlaanderen ?
Waar werden de manschappen gevangen genomen en waar werden ze gevangen gezet ?
Wie heeft ze gevangen genomen en wie heeft ze bewaakt ?

Bedankt

John
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door piot1940 »

De meest volledige bron lijkt me deze te zijn:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... richtingen

m vr gr, jean
jondewi
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:55
Locatie: Strömsunds Kommun

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door jondewi »

Dank je Jean, maar dat had ik ook al gevonden en ik hoopte via die weg wat meer te weten te komen over het IVde bataljon, 3d CIE waar mijn vader zaliger in gediend heeft tot te overgave in mei 1940. Het probleem is dat mijn vader nooit over die tijd heeft willen praten. Ik weet alleen dat hij heeft wacht gelopen in Koksijde aan de "Bogaerde" maar wat hij heeft moeten doen en waar is mij totaal onbekend. Ook niet waar hij werd gevangen gezet. Ik weet dat hij in Koksijde is vrijgelaten maar dat hij pas 2 dagen later is thuisgekomen in ... Koksijde waar hij woonde. Wat er gedurende die 2 dagen is gebeurt heeft hij nooit willen vertellen...
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door eaw458 »

Die pagina is van mijn hand, maar als (ex-)Brabander moet ik bekennen dat ik tot nu toe slechts ten dele het dikke dossier van de GVCE ingekeken heb.

Je zal er helaas tot op het CHD in Evere moeten trekken...

Als ik de lijn van de eenheden die ik wel bestudeerd heb kan doortrekken, zit de kans in dat ook het 3de Bon gewoon naar huis is gestuurd door de Duitsers.

Moest je dat ooit doen en me kopies van je gefotografeerde documenten willen delen, zou ik je steeds bijzonder dankbaar zijn.

Groetjes,

Walter
18daagseveldtocht@gmail.com
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door eaw458 »

Die pagina is van mijn hand, maar als (ex-)Brabander moet ik bekennen dat ik tot nu toe slechts ten dele het dikke dossier van de GVCE ingekeken heb.

Je zal er helaas tot op het CHD in Evere moeten trekken...

Als ik de lijn van de eenheden die ik wel bestudeerd heb kan doortrekken, zit de kans in dat ook het 3de Bon gewoon naar huis is gestuurd door de Duitsers.

Moest je dat ooit doen en me kopies van je gefotografeerde documenten willen delen, zou ik je steeds bijzonder dankbaar zijn.

Groetjes,

Walter
18daagseveldtocht@gmail.com
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jondewi
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:55
Locatie: Strömsunds Kommun

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door jondewi »

Dank je Walter,
Voorlopig verblijf ik nog in Noord Zweden, het is dus iets voor de toekomst.
Indien ik fotocopies kan bemachtigen zal ik je er zeker bezorgen.

Jon
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door eaw458 »

Da's nog erger dan ik dan :-) Wij wonen in York in de UK en ik kom maar een of twee keer per jaar in Brussel!

Wat me bij de studie van het dossier van de GVCE al opviel is de relatieve schrijflust van de protagonisten. De dossiers 1939/40 zijn in hoofdzaak het resultaat van een rondschrijven van defensie in 1944/45 aan alle ex-officieren met de vraag een persoonlijk relaas in te dienen en alle overgebleven originele documenten te deponeren. Dit om het verlies aan documenten uit de periode te compenseren.

Bij de eenheden die gestoffeerd waren met reserveofficieren zie je dat er velen helemaal geen grote goesting meer hadden om er nog veel woorden aan vuil te maken, maar de GVCE blijkt relatief veel ijverige schrijvers gehad te hebben. Tussen wat ik al gezien heb, zitten pakken fait-divers en details. Allicht omdat er niet altijd zoveel te vertellen was. En misschien ook in een poging om de frustraties van de "inzet" van zich af te schrijven en nog maar eens het vergelijk met 14-18 te willen maken. Heel wat reserveofficieren van de GVCE waren immers oud genoeg om de vorige oorlog meegemaakt te hebben.

Enfin - wie het eerste in Brussel raakt moet het maar eens zeggen!

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jondewi
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:55
Locatie: Strömsunds Kommun

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door jondewi »

Nu ben ik iets aan het denken: de meeste mensen bij het GVCE waren, volgens de website, tussen de 35 en de 45 jaar oud. Mijn vader was geboren in 1911 (!) hij was dus 29 jaar toen hij bij het GVCE werd ingelijfd, behoorlijk jong dus in vergelijking met de anderen. Hij was goedgekeurd voor de legerdienst want ik heb in België nog een foto liggen waar hij met zijn CIE opstaat. Ik weet niet of hij bij de artillerie zat of niet maar hij vertelde mij wel eens dat hij met paarden had gewerkt tijdens zijn legerdienst.
Hoe hij bij het GVCE is terecht gekomen weet ik niet.
Hoe meer ik over mijn vader te weten kom hoe eigenaardiger, hij heeft bij leven niets willen vertellen aan mij of aan anderen en bepaalde papieren die ik gezien heb tijdens zijn leven waren spoorloos verdwenen na zijn dood. Toen ik hem eens vroeg waarom hij niets wilde vertellen zei dat hij wel veel wist maar dat hij zijn leven nog niet beu was.
Ik zal er mij moeten bij neerleggen dat hij het een en ander heeft meegenomen in het graf... misschien is het wel beter zo.

John
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door eaw458 »

Om het fijne te weten te komen over zijn legerdienst, die je trouwens deed in het jaar dat je 20 werd en dus voor je pa allicht in 1931 was, kan je bij defensie per email een copie van zijn militiedossier opvragen. Dat kan via arch@mil.be met vermelding van zijn naam en geboortedatum.

Van zijn mobilisatie in 1939 en veldtocht vind je allicht niks. Van militairen die de veldtocht heelhuids doorkwamen en in ons land vrijgelaten werden, zit er meestal helemaal niks of bitter weinig in een persoonlijk dossier.

Misschien had hij wel een reden om gedemobiliseerd te worden in 1939? Groot gezin bijvoorbeeld?

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Kleine correctie. Door de vele aanvragen n.a.v. de herdenkingsplechtigheden worden in principe geen dossiers meer ingescand. Ter plaatse gaan is dan ook een must.

Groeten,
Bram
jondewi
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:55
Locatie: Strömsunds Kommun

Re: Wachters van Verkeerswegen en Inrichtingen mei 1940

Bericht door jondewi »

Er is dus nog wat werk aan de winkel.
Hartelijk dank voor de reacties

Groeten uit het noorden

Jon
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”