Infofiche dwangarbeider

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
drongo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2012 16:29

Infofiche dwangarbeider

Bericht door drongo92 »

Ik ontving een kopie van een dossier van een ver familielid. De man kwam op 27-jarige leeftijd om het leven in Osnabruck. Officieel een 'hartstilstand'. Op dat document staat ook 'dwangarbeider'. De periode dat hij stierf (januari 1944) zijn er verschillende raids geweest op de fabrieken daar.
In het dossier zit een inlichtingenblad uit 1948 ('search team 55') met een opsomming van de 'passages' (waar hij verbleef). Waar mijn oog op valt: ergens staat: "Source: liste de travailleurs Belge en Allemagne sollicités pour les compagnies SS, SAG 547". Mag / moet ik hieruit afleiden dat de man zich kandidaat heeft gesteld om zich bij de SS te voegen (oostfronter?) . Beetje vreemd in combinatie met 'dwangarbeider'..
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Infofiche dwangarbeider

Bericht door one_O_five »

Ik vind dit niet zo heel vreemd, ik had de gelegenheid een dag met een oostfronter te spreken en er een interview mee op te nemen.
Die was ook in Duitsland te werk gesteld, en eens daar waren de mensen onderhevig aan politieke propaganda.
Begin 44 kon ook de honger meegespeeld hebben, en toen was het aan het front al bijna minder gevaarlijk dan in de steden.

Hier de link naar datr interview.
https://www.youtube.com/watch?v=5KGcVT2GFYY
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”