werkten er burgers voor het leger tijdens WOI

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Dirkje
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2017 16:28

werkten er burgers voor het leger tijdens WOI

Bericht door Dirkje »

Goeiemorgen,

Ik ben in het bezit van een 60-tal brieven geschreven tussen 1915 en 1918 aan het Ijzerfront.
De briefschrijver was mijn betovergrootvader en de ontvanger zijn schoonbroer.
Mijn betovergrootvader is gesneuveld, maar zijn schoonbroer heeft de oorlog overleefd en die brieven mee naar huis meegebracht.
Bij het doorlezen van deze brieven zijn er een paar opvallende passages:
... dit mag ik niet schrijven aan een niet-militair
... mijn brieven worden zeker gecensureerd omdat ik schrijf naar een burger
... je zou beter gaan overnachten buiten de stad, daar is het veiliger (Duinkerke)
Hij vraagt ook regelmatig wat geld om hem te steunen. Waarop hij op een bepaald moment postcheque van 20 frank krijgt.
Een groot bedrag lijkt mij in die tijd, en niet mogelijk om dat bijeen te sparen van uw soldij.
En toch worden alle brieven geadresseerd naar de dienst telegrafie in Duinkerke - Armee Belge.
Die schoonbroer was na de oorlog in dienst als technicus bij 'den ijzeren weg' of bij 'den RTT'. (daar zijn nog twijfels over)

Iemand die mij kan helpen om deze vraag te beantwoorden?
Vriendelijke groet
Dirkje
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: werkten er burgers voor het leger tijdens WOI

Bericht door Bram1940 »

Dag Dirkje,

Er waren inderdaad burgers die al dan niet geüniformeerd tewerk gesteld werden bij het leger, denken we maar aan de arbeiders in de munnitiefabrieken, douaniers, sluiswachters, personeel van de spoorwegen, de telegraaf etc.

In 1938 werd het burgerlijke mobilisatieboekje in het leven geroepen om de gemobiliseerde ambtenaren beter te omkaderen. Ongetwijfeld nadat men de nodige ervaringen had opgedaan achter het IJzerfront.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”