Luchtafweer/ TWL-GTA.

Mededelingen i.v.m. het forum

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
zeiler00
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2017 16:43

Luchtafweer/ TWL-GTA.

Bericht door zeiler00 »

Artilleurs.

Het verbaasd me steeds weer dat ik nergens ,maar dan ook eens nergens, een verwijzing kan vinden die slaat op het bestaan van de territoriale wacht voor luchtafweer, ook in Vlaanderen algemeen aangeduid als de GTA (garde territoriale anti-aérienne) en aanwezig over het hele grondgebied van Belgïe waar er vliegvelden waren. In die periode na de tweede wereldoorlog tot begin de jaren zestig toch prominent aanwezig, zij het ook door de aanwezigheid van de talrijke week-end soldaten d.w z. mannen vrijgesteld van de normale dienstplicht maar die toch voor ettelijke tijd hun zaterdag,of zondag moesten doorbrengen met het aanleren en het gebruik van onze toenmalige luchtafweer kanonnen 20mm Hispano-Suiza, 40 mm Bofors en de 56 en 90mm om onze algemeen gebruikte vierloop Mi.50 niet te vergeten.
Toch eens graag een reactie hierop.
Een oud artillerist (zeer oud)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Luchtafweer/ TWL-GTA.

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wellicht heb je dit gemist:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... uchtafweer

Groeten,
Bram
zeiler00
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2017 16:43

Re: Luchtafweer/ TWL-GTA.

Bericht door zeiler00 »

Hoi Bram.

Bedankt voor je snelle reactie.
Een mooie en accurate verslaggeving van het toenmalige GTA gebeuren,doch ik blijf op mijn honger zitten wat betreft de totaal nieuwe structuur van de GTA na zijn hernieuwde oprichting eind jaren veertig en alles wat er bijhoord. Ik heb ooit een stukje uit de Moniteur Belge gelezen, een verslag van een ministerraad als ik me goed herinner dat ging over de oprichting;maar er verder nooit iets over gevonden.Daar ik er zelf deel van heb uitgemaakt zowel als dienstplichtige en als beroeps begrijp je wel mijn interesse. ;) ;)

zeiler00
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Luchtafweer/ TWL-GTA.

Bericht door Bram1940 »

Beste zeiler00,

Heb je al eens gekeken in het voormalige tijdschrift "Artillerie"? Ik heb ooit eens hele reeksen daarvan gekocht. Ik zal,als de tijd het mij toelaat, daarin eens kijken. Tenzij je ze zelf allemaal reeds vruchteloos hebt nageplozen 😄

Gtn,
Bram
zeiler00
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2017 16:43

Re: Luchtafweer/ TWL-GTA.

Bericht door zeiler00 »

Beste Bram,

Altijd geinteresseerd in artikels over de GTA.

Zelf opleiding te Lombardzijde met legeringen in Brasschaat ('57, 58) Bauvechain ( '58 ) en uiteindelijk Burcht,( '59 ) definitieve ontbinding eenheid.

zeiler00
Plaats reactie

Terug naar “Het dagorder - l'ordre du jour”