Vlaamse oostfront soldaten?

Mededelingen i.v.m. het forum

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Cke12 »

Dit forum gaat over alle militaire takken in Belgie van oud tot nieuw.
maar tot nu ben ik nog niets (of ik heb erover gekeken) gelezen over Vlamingen die aan de verkeerde kant hebben gevochten.
Wordt over dit onderwerp niet geschreven?

Mvg, Chris
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Bram1940 »

Beste Chris,

Dit is het ABL-history forum. De oostfronters maakten geen deel uit vaan een geregeld Belgisch leger. Vandaar, wellicht.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Cke12 »

Hallo Bram,

Ik begrijp je standpunt wel, maar vind het toch ontbreken in het forum,
zoals steeds schrijft de overwinnaar de geschiedenis......., en wat als het andersom was?
Het is en blijft Belgische geschiedenis.

Mvg, Chris
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Bram1940 »

Dag Chris,

Even ter verduidelijking: ik bepaal de regels van dit forum niet. Voor eventuele vragen/voorstellen moet je bij Paddy en zijn team zijn.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door one_O_five »

Hallo Chris

Zelf ben ik bekend met het probleem Oostfront en alles wat er rond hangt maar inderdaad zo als hier reeds geschreven door medeleden, dit forum handelt over het Belgisch leger.
Dat er geschiedenis behandeld word die zich in WO II afspeelt en dan enkel aan de geallieerde kant is omdat tijdens die periode het Belgisch leger daar eigenlijk verder ging tot uiteindelijk de Brigade Piron.
Stel dat Duitsland de oorlog gewonnen had dan was hier op het forum met zekerheid ook alles omgedraaid en hadden we hier een gedeelte Brigade Langemarck gehad, maar de geschiedenis kan men niet omdraaien.

[link2]HIER,[/link2] vind ge overigens een videoreportage die ik gemaakt heb betreffende het thema Oostfront.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Paddy »

Zoals Bram1940 reeds stelde is het thema van dit forum het Belgische leger (en een klein beetje Belgische geschiedenis). Oostfronters (Vlaams of Waals), Spanjestrijders en Legionairs vallen hier niet onder, de voornaamste reden is vooral om de overzichtelijkheid van dit forum te behouden. Tevens zou het begrip België en Belgen te gemakkelijk kunnen gebruikt worden om een mateloos aantal onderwerpen toe te laten op dit forum.
Voorbeelden:
- Napoleon en zijn vele veldslagen, want er dienden Belgen, al dan niet verplicht, in zijn legers.
- Verdun, want er dienden Belgen bij de regimenten van het Franse Vreemdelingenlegioen.
- Normandië, van hier uit startte de bevrijding van België.
- Arnhem, want de landoperatie startte vanop Belgische bodem.
- Bastogne en 101st Airborne, want het gebeurde in een Belgische stad.
En zo kunnen wij nog een tijdje doorgaan, vanaf de Neanderthaler tot nu.

Collaboratie is zeer zeker een onderdeel van onze geschiedenis maar tevens politiek getint en na 70 jaar nog steeds een heet hangijzer. Als dit thema op een forum kon behandeld worden in zijn puur historische context, of voor de liefhebbers het militariagedeelte, dan was er geen probleem. De ervaring heeft ons geleerd dat deze topics meestal uitdraaien op conflicten en dat is wat wij hier niet willen. Wij mogen ook niet vergeten dat ons forum door officiële instanties gecontroleerd wordt en als er iets is wat ik niet wil dan is dat in een politiek hoekje geplaatst worden, en zeker niet in eentje dat het voorvoegsel "extreem" meekrijgt.

Verder wil ik nog meegeven dat ik zeker geen problemen heb met mensen die de geschiedenis van de andere kant bekijken maar ik hou dit forum graag vrij van "gevoelige" thema's. ;)

PS. Ik probeer geschiedenis van drie kanten te bekijken: vriend, vijand en neutraal.

No hard feelings &
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Cke12 »

Hallo Paddy en one o five,

bedankt voor het klare antwoord, Ik ben toevallig op dit topic uitgekomen daar de oma van mijn vrouw 2 jaar geleden overleden is (96 jaar)
en er door onverdeeldheid in haar familie nu pas een schikking is getroffen over wie wat krijgt.
Ik mocht dan ook eens in de boekenkast kijken waar niemand iets moest uit hebben en ben er gestuit op verschillende prive boeken over het oostfront.
Daar het mij wel eens interesseerde om dit te lezen heb ik ze gekregen van haar familie (niet uit politieke overtuiging, daar hou ik mij niet mee bezig).
Het verbaasd mij wel dat het na 70 jaar nog een gevoelig thema is.
Ik heb ook even gepolst hoe het verhaal in elkaar zit over haar grootouders en daaruit blijkt dat die vroeger een steenbakkerij hadden en te Vlaams gezind waren en
een tijd opgesloten zijn geweest.

Dus alleen uit interesse

Mvg, Chris
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Echobravo »

Cke12 schreef: Dus alleen uit interesse
Mvg, Chris
Hallo Chris,

Met betrekking tot je specifieke vraag.
Misschien kan het Cegesoma - http://www.cegesoma.be/cms/index_nl.php - je verder helpen.

Ze zijn vlot in de behandeling van je vragen en kunnen je allerlei publicaties aanraden.

Mvg



Eric B
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Re: Vlaamse oostfront soldaten?

Bericht door Cke12 »

Aan allen bedankt voor de tips en info, we moeten ten slotte met zijn allen door een deur kunnen. :P
Er zijn geen potten gebroken en regels geschonden dus ..... Keep up the good work
Plaats reactie

Terug naar “Het dagorder - l'ordre du jour”