Autersrecht - Citaatrecht

Mededelingen i.v.m. het forum

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Autersrecht - Citaatrecht

Bericht door one_O_five »

Op http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... nderingen/ staan de uitzonderingen betreffende het auteursrecht voor het gebruik van informatie vermeld.

Nu zijn dergelijke teksten niet gemakkelijk te interpreteren maar onderstaand citaat word ook in andere forums opgevat dat volledige krantenartikels kopiëren en invoegen tegen de wet van de auteursrechten indruist.

Het is wel toegestaan een gedeelte van het artikel ter illustratie te citeren, zo als het citaat hier onder, en een link naar het artikel te plaatsen.

Om verdere discussies en/of problemen in de toekomst te vermijden verzoeken we dan ook de leden van het forum zich hier aan te houden.
Citaten uit een werk om informatie over dit werk te illustreren.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Autersrecht - Citaatrect

Bericht door piot1940 »

Sorry hoor, ik ben maar een simpele doordeweekse burger en die officiële teksten begrijpen is te hoog gegrepen voor mijn eerder technisch en praktisch gestructureerde geest. :? (Ik heb destijds de verkeerde studierichting gekozen)
Een advokaat onder de arm nemen om mij te helpen bij het opstellen van topics voor op een een forum of website valt mij wat te duur uit. ;)
Daarom deze simpele vraag: tot hoever in de tijd gaat dat auteursrecht. Foto's van het Belgisch leger tijdens de mobilisatie en destijds uitgegeven als postkaart, artikelen in de patriote illustré ed.... zijn die nog beschermd en mogen we die publiceren op dit forum? Op mijn site geef ik altijd bron ed. weer.


m vr gr Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Autersrecht - Citaatrect

Bericht door one_O_five »

Het bovenstaande slaat in de eerste plaats over het publiceren van krantenartikels, het is ook van toepassing voor het plaatsen van ongeveer alle teksten uit boeken, tijdschriften, kort samengevat alle drukwerken al dan niet op papier.
Uw vraag over foto materiaal is interessant, weer iets waar nergens op gelet word en ik zal mijn best doen daar een verstaanbaar antwoord op te zoeken, dat zal even tijd in beslag nemen want het is iets ingewikkelder geworden omdat tegenwoordig ook de wet op de privacy hier gaat meespelen.
Voor zo ver ik weet is een foto met bronvermelding op Uw site geen inbreuk als het om historisch materiaal gaat, hoe lang dergelijk materiaal beschermd is moet ik ook nog eens gaan uitzoeken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Autersrecht - Citaatrecht

Bericht door one_O_five »

Help ... geef me mijn Q23 maar terug ...

Die reglementering is vrij ingewikkeld en daarom heb op de website http://economie.fgov.be/nl/ waar de betreffende wetgeving te vinden is via hun online contactformulier de vraag gesteld om me een klaar en duidelijk antwoord te sturen.

Geachte heer, mevrouw,

Wij hebben uw vraag ontvangen en geregistreerd onder contactnummer: 819609.

Uw vraag is: 'Onderwerp: Fodeco site question Vraag :

Mijne Heren

Als gepensioneerd beroepsmilitair houd ik me nu voornamelijk bezig met verschillende militair gerichte websites, deze houden zich meestal bezig met de technische of geschiedkundige aspecten.

Nu is me als admin op http://ablhistoryforum.be/ vragen gesteld betreffende de auteursrechten, dit vooral in verband met het plaatsen van verwijzingen en foto's.
De vraag betreffende het citaatrecht heb ik uitgaande van de teksten op Uw website in een voor een leek verstaanbaar antwoord kunnen omzetten, betreffende fotomateriaal echter niet.

Indien het niet gaat over eigen opnames handelt het zich meestal om historische opnames, eventueel ook foto's of scans van oude documenten.
Ter illustratie citeer ik hier even de vraag zo als ze me gesteld is: "Daarom deze simpele vraag: tot hoever in de tijd gaat dat auteursrecht. Foto's van het Belgisch leger tijdens de mobilisatie en destijds uitgegeven als postkaart, artikelen in de patriote illustré ed.... zijn die nog beschermd en mogen we die publiceren op dit forum? Op mijn site geef ik altijd bron ed. weer."

Teneinde in deze ingewikkelde materie geen misverstanden te creëren die later tot problemen kunnen leiden verzoek ik u dus vriendelijk me een antwoord te geven dat voor een leek duidelijk en klaar verstaanbaar is.


Met de meeste hoogachting



Wij streven ernaar uw vraag binnen de vijf werkdagen te beantwoorden.



Met vriendelijke groeten,

Contact Center
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Autersrecht - Citaatrecht

Bericht door Walesha »

Dit is al een oud topic maar niettemin wel belangrijk; i.v.m. auteursrechten, wat idd een ingewikkelde zaak is voor de leek heb ik het op mijn forum kort en verstaanbaar samengevat. Misschien dat het zo voor iedereen duidelijk is?
Ik wil er nog aan toevoegen dat een auteursrecht nooit vervalt en er geen auteursrecht bestaat op werken waarvan de auteur onbekend is, zoals sommige traditionele muziek en foto's genomen aan het front waar het niet duidelijk is welke fotograaf ze precies nam. Foto's en teksten die je zelf maakte zijn dan in principe niet auteursrechtelijk beschermd maar vinden bescherming bij de wet op de privacy i.v.m. "intellectuele eigendom".

BELANGRIJKE MEDEDELING AAN DE LEDEN VAN DIT FORUM... wanneer je een topic opent of een reactie plaatst en je neemt daarvoor een artikel of citaat over van een andere site of publicatie , let er dan op om zeker de bron(nen) ervan te vermelden dit i.v.m. mogelijk copyright zodat geen problemen en/of discussies ontstaan met uitgevers en/of auteurs.
Dezelfde regel is ook van toepassing voor het plaatsen van foto's die door jou uit één of andere publicatie (boek, tijdschrift...) werden ingescand. Foto's die je van het internet haalt zijn meestal vrij te downloaden, daar is geen bronvermelding voor nodig tenzij specifiek op de site in kwestie naar het copyright wordt verwezen, maar het mag natuurlijk wel.

Het beheer zal hier op toezien en rekent op de medewerking van de leden.

*** Wanneer een uitgever of auteur die eigenaar is van een bepaald artikel, citaat of foto, hier op het forum geplaatst, bezwaar uit tegen het gebruik van zijn publicatie op dit forum, zal op eenvoudig verzoek van deze het beheer dan ook voor de goede orde het betreffend werk verwijderen zodat geen juridische problemen ontstaan. ***
Plaats reactie

Terug naar “Het dagorder - l'ordre du jour”