Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

Er zijn 2142 resultaten gevonden

door Bram1940
15 jun 2026 22:09
Forum: 1830-1914
Onderwerp: Shako talpack
Reacties: 3
Weergaves: 174

Re: Shako talpack

Als ik mij niet vergis, muziekkorps van de burgerwacht (van Antwerpen?)

Groeten,
Bram
door Bram1940
31 mei 2026 20:09
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

C150L/43 - 1934 - FN

C150L43.jpg
door Bram1940
31 mei 2026 20:06
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

149.1 TLH

Huls O149,1 TLH (2).jpg
door Bram1940
31 mei 2026 19:19
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

C155L Mle 1924 - 1933 - FN

Hpim4112.jpg
door Bram1940
31 mei 2026 19:18
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

EP - 1910 - SM (Salve et Manoeuvre)

DSC_0032-1.jpg
door Bram1940
31 mei 2026 19:16
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

C75DTCA M36 - 1939 - FZ

C75DTCAM36FZ2.JPG
door Bram1940
31 mei 2026 19:15
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

C75 TR - 1938 - OM

C75TR OM 1938.jpg
door Bram1940
31 mei 2026 19:13
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

C105A - 1918 - AFM
door Bram1940
31 mei 2026 19:11
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

Nog enkele hulzen met een Belgische connotatie

220618171_1-franse-15cm-huls-leeg-en-onbruikbaar.jpg
door Bram1940
16 mei 2026 23:44
Forum: 1830 tot nu - jusque présent
Onderwerp: Obushulzen
Reacties: 16
Weergaves: 663

Re: Obushulzen

Zeer mooie verzameling. Heb je nog exemplaren die je hier nog niet gepost hebt?

Gtn,
Bram
door Bram1940
16 mei 2026 23:42
Forum: 1830-1914
Onderwerp: garde civique - chasseurs eclaireurs
Reacties: 1
Weergaves: 453

Re: garde civique - chasseurs eclaireurs

Dit lijken mij eerder karabiniers in plaats van burgerwacht.

Gtn,
Bram
door Bram1940
08 mei 2026 22:00
Forum: Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité
Onderwerp: Falling-Bostel
Reacties: 21
Weergaves: 87038

Re: Falling-Bostel

Hallo,

Hier https://18daagseveldtocht.be/grote-eenh ... iedivisie/ vind je al iets over de 9de Infanteriedivisie, waaraan het vervoerkorps van je grootvader verbonden was.

Groeten,
Bram
door Bram1940
03 mei 2026 11:18
Forum: Mei 1940 - Mai 1940
Onderwerp: Zomeruur - winteruur 1940
Reacties: 0
Weergaves: 663

Zomeruur - winteruur 1940

Hallo, Op https://www.timeanddate.com/time/change/belgium/brussels?year=1940 lees ik dat de klok één uur verder gedraaid werd op 25 februari 1940 (2u00 werd 3u00) door de Belgische overheid en op 20 mei, tijdens de veldtocht, een tweede maal (3u00 werd 4u00) door de Duitse overheid. Is dit ergens te...
door Bram1940
15 apr 2026 15:30
Forum: Het internet - l'internet
Onderwerp: Eventuele problemen met oudere paswoorden
Reacties: 2
Weergaves: 885

Re: Eventuele problemen met oudere paswoorden

Dat is de nieuwe realiteit waarmee we moeten leren leven...
door Bram1940
02 apr 2026 22:14
Forum: De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale
Onderwerp: Generaal van de burgerwacht
Reacties: 1
Weergaves: 410

Generaal van de burgerwacht

Hallo, Heeft er iemand meer informatie over Generaal Odilon Wouters? Hij zou het bevel gehad hebben over een "groep" die bestond uit de regimenten (of bataljons?) van Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Laken en Jette. De volledige getalsterkte zou bestaan hebben uit 2.500 man die onder leidi...
door Bram1940
26 mar 2026 22:31
Forum: Even voorstellen - se présenter
Onderwerp: Even voorstellen
Reacties: 6
Weergaves: 3260

Re: Even voorstellen

Welkom op het forum Chappie.
door Bram1940
03 mar 2026 21:42
Forum: 1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge
Onderwerp: Handschoenen
Reacties: 0
Weergaves: 1847

Handschoenen

Hallo, Heeft er iemand meer informatie over de handschoenen die officieren verplicht waren te bezitten voor de dienst? Koning Leopold III met handschoenen: Leopold III met handschoenen.jpg Generaal Van Strydonck en andere officieren met handschoenen, vermoedelijk in de UK: Van Strydonck Belgian Army...
door Bram1940
21 feb 2026 01:05
Forum: Even voorstellen - se présenter
Onderwerp: Even voorstellen
Reacties: 6
Weergaves: 3260

Re: Even voorstellen

Welkom, Olaf!

Veel leesplezier. Schrijven mag uiteraard ook ;)
door Bram1940
07 feb 2026 16:47
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Nog een foto van oudere heropgeroepen soldaten die zich lieten vereeuwigen nu de oorlog gestart was. We schrijven 1914. De man rechts draagt de graadkentekens van voor 1911 op zijn capote: Voor 1911 Oorlog 1914.jpg Een groep geïnterneerden in het kamp van Zeist. De foto is genomen rond 2 december 19...
door Bram1940
07 feb 2026 16:38
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Shako Belgisch Leger model 1850-1870-1880
Reacties: 3
Weergaves: 13451

Re: Shako Belgisch Leger model 1850-1870-1880

Hallo,

Dit is een model 1857 of zelfs vroeger voor het 9de Linie.

Groeten,
Bram
door Bram1940
07 feb 2026 15:16
Forum: Het interbellum - l'entre-deux-guerres
Onderwerp: Schoensmeer - Ca va seul (Het gaat vanzelf), Domino, ...
Reacties: 0
Weergaves: 1582

Schoensmeer - Ca va seul (Het gaat vanzelf), Domino, ...

Hallo, Heeft er iemand meer informatie over de schoensmeer die gebruikt werd tijdens het interbellum door de Belgische piotten? Ik zou veronderstellen dat daarover in één of ander tijdschrift of krant el reclame voor gemaakt zal zijn. Geen idee wanneer onderstaande potjes te dateren, maar vermoedeli...
door Bram1940
30 jan 2026 11:48
Forum: 1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques
Onderwerp: 1943 onbekend uniform
Reacties: 2
Weergaves: 1149

Re: 1943 onbekend uniform

Hallo,

Zonder twijfel een krijgsgevangene. Als je de naam hebt (en de geboortedatum), kan je trachten te achterhalen waar die gevangen zat.

Groeten,
Bram
door Bram1940
22 jan 2026 10:04
Forum: De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale
Onderwerp: Gezichten op de Aalsterse familie De Schaepdrijver gekleefd
Reacties: 1
Weergaves: 1641

Gezichten op de Aalsterse familie De Schaepdrijver gekleefd

Enkele maanden geleden viel mijn oog op verscheidene reglementen van de Belgische artillerie op de militariabeurs in Waver. Wat mij direct opviel was de naam van de officier die eigenaar geweest was van die reglementen, R. De Schaepdrijver. Reglementen Raymond.jpg Bij thuiskomst onmiddellijk wat opz...
door Bram1940
11 jan 2026 19:27
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Nieuwe moderator - Obusje
Reacties: 7
Weergaves: 3310

Nieuwe moderator - Obusje

Beste ABLHistoryforum-gebruikers, Bij deze wensen wij jullie allen een goede start toe van het nieuwe jaar. Ook voor het forum ziet het nieuwe jaar er veelbelovend uit. Wij mogen een nieuwe moderator in ons midden verwelkomen, namelijk "Obusje". Onze nieuwe moderator zal in zijn gekende st...
door Bram1940
07 jan 2026 22:44
Forum: 1830-1914
Onderwerp: 1831, de Tiendaagse Veldtocht
Reacties: 10
Weergaves: 25627

Re: 1831, de Tiendaagse Veldtocht

Dag Bram, In 2015 werd een studie gepubliceerd over het Herinneringskruis der Vrijwilligers van 1830. Auteur Werner Van Brempt. Uitgegeven in eigen beheer. In dat werkje staan lijsten van de personen die deze onderscheiding kregen. Dus allen deelnemers van die gevechten. Jef Dag Jef, Worden ook de ...
door Bram1940
29 dec 2025 15:25
Forum: 1830-1914
Onderwerp: 1831, de Tiendaagse Veldtocht
Reacties: 10
Weergaves: 25627

Re: 1831, de Tiendaagse Veldtocht

Heb ik enige tijd geleden nog 75 euro moeten betalen voor zeen digitale kopie… Enfin, de cultuurdienst van de gemeente heeft dat gedaan op mijn vraag.
door Bram1940
18 dec 2025 20:09
Forum: Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal
Onderwerp: Eén van de laatste oud-strijders van de 18-daagse Veldtocht
Reacties: 1
Weergaves: 1972

Eén van de laatste oud-strijders van de 18-daagse Veldtocht

België verliest een van de laatste oudstrijders openingsslag WO II: Albert Libert uit Gent (108) overleden

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/17 ... -wereldoo/
door Bram1940
06 dec 2025 22:14
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

En nog een. Een mitrailleur met IJzerkepie en graadkentekens van voor 1911.

IMG_9684 (2).jpg
door Bram1940
06 dec 2025 15:07
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Nog foto's genomen aan of achter het font na 4 augustus 1914 met graadkentekens van voor 1911: 2JtV na 4 augustus 1914.jpg Brancardiers na augustus 1914.jpg Artillerist-seingever na augustus 1914.jpg Genie na 4 augustus 1914.jpg Artillerist oktober 1914.jpg 12Li na IJzerslag.jpg
door Bram1940
06 dec 2025 14:51
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Aan of achter het font met IJzerkepie met graadkentekens van voor 1911: IMG_9788.jpeg Louis De Backer, 17de Compganie Service du Génie d'Armée in Adinkerke Mouwkenteken DE BACKER Louis 17e Cie Service du Génie dArmée Adinkerke.jpg Schietprijs nog op de mouw na augustus 1914: IMG_9786.jpeg Geïnternee...
door Bram1940
06 dec 2025 14:32
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Nog enkele foto's van graden van voor 1911 die doorgedragen werden tijdens de eerste maanden van WOI: Groepsfoto met op de voorgrond (met het kruis van Ridder in de Leopoldsorde op de borst) Wachtmeester Guillaume Dardenne van het 1e Lansiers. De foto is genomen na een ceremonie op 23 januari 1915 i...
door Bram1940
24 nov 2025 13:48
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Dag Pierre,

Bedankt voor de aanvulling. Werd de O enkel op de linkermouw gedragen? De persoon bovenaan rechts heeft een kenteken op de rechtermouw dat op een O lijkt.

Groeten,
Bram
door Bram1940
23 nov 2025 17:09
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

De mouwkentekens Goede of elite geweerschutter (heeft er iemand een uittreksel van het reglement waarin de voorwaarden staan om dit kenteken te moegen dragen?): IMG_9513.jpeg IMG_9525.jpeg Voor 1911 Soldaat 1e Klas MuseumJtVCharleroi_Jagers of Karabiniers mouwkenteken Schutter 1e klas.jpg Brancardi...
door Bram1940
23 nov 2025 16:57
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Onderofficier van hhet5 Linie of het 5 Jagers te Voet met de graadaanduidingen van voor 1911, met IJzerkepie:

IMG_9525.jpeg
door Bram1940
23 nov 2025 16:55
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

24 Linie in de omgeving van Tienen (Oplinter, ...) na 4 augustus 1914:

IMG_9505.jpeg
IMG_9508.jpeg
door Bram1940
23 nov 2025 16:43
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Enkele foto's van na 4 augustus met de graden van voor 1911. Philemon Hoornaerdt, geboren op 1 augustus 1892 en gesneuveld in 1918. Hij behoorde vermoedelijk dus tot de klas 1912 en zou dus al de nieuwe graden moeten dragen. Vermoedelijk golden die nieuwe graden niet voor de tuniek: FB_Philemon Hoor...
door Bram1940
23 nov 2025 16:27
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Bronnen: Facebook, Alamy, eigen verzameling, ...
door Bram1940
23 nov 2025 16:23
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Met de nieuwe graden na 1911:

FB_3Li na 1911.jpg
FB_1911 Arlon.jpg
FB_klas 1911 Fort Liers.jpg
FB_omgeving Wilrijk met Hotchkiss september 1914.jpg
Na 1911 met Gras.jpg
door Bram1940
23 nov 2025 16:17
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

1911

FB_1911 (2).jpg
FB_1911.jpg
Voor 1911 10Li Bureau de la Cie Univ en campagne.JPG
Voor 1911 Infanterist.jpg

1912

deCartierdY_sous-off Grenadiers Beverloo 1912.jpg

1913

deCartierdY_sous-off et off Grenadiers 1913.jpg
FB_Telegrafisten Fort WIjnegem klas 1913.jpg
door Bram1940
23 nov 2025 16:08
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

De mannen links en rechts dragen de dienststreep in omgekeerde V-vorm op de linkermouw: 3A 1914.JPG Het zou gaan om artilleristen van 2A in 1914 voor het uitbreken van de oorlog. Bij de cavalerie: wittebroek3.jpg Sergeant Oscar Jozef Reunes (Merelbeke, 20/04/1888 - Schoorbakke, 18/10/1914) 22e Linie...
door Bram1940
23 nov 2025 16:05
Forum: 1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée
Onderwerp: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914
Reacties: 16
Weergaves: 8955

Re: Graad- en andere mouwkentekens voor 1914

Onlangs vond ik een klein boekje met de uitleg, hoewel summier, van de graden voor 1911. Het kwam in feite hierop neer: Graden onderofficieren periode 1863-1911 - Soldaat 1e klas of Ruiter 1e klas: één galon op de linkermouw van 20mm - Korporaal of Brigadier: twee gallons van 20mm - Sergeant of Wach...
door Bram1940
19 nov 2025 13:40
Forum: Het interbellum - l'entre-deux-guerres
Onderwerp: Beschildering voertuigen cavalerie
Reacties: 1
Weergaves: 3766

Re: Beschildering voertuigen cavalerie

Hallo,

Ik vond alvast deze, maar heeft er iemand een duidelijkere tekening en weet er iemand welke de kleuren waren die gebruiktw erden?

Beschildering Sarolea.JPG

Bron: https://warhistory.org/@msw/article/pan ... d-france-i

Alvast bedankt.

Bram
door Bram1940
18 nov 2025 23:15
Forum: Het interbellum - l'entre-deux-guerres
Onderwerp: Beschildering voertuigen cavalerie
Reacties: 1
Weergaves: 3766

Beschildering voertuigen cavalerie

Hallo, Ik ben op zoek naar de tekeningen die gebruikelijk waren op de voertuigen van de Belgische cavalerie-eenheden. Een tijdje geleden zag ik ze in een werk van Tassin over de cavalerie in 1939-1940 maar dat is momenteel onvindbaar op het www. Heeft er iemand een kopie van die logo’s? Alvast bedan...
door Bram1940
07 nov 2025 19:38
Forum: Algemene chat - le chat en général
Onderwerp: Royalty
Reacties: 1
Weergaves: 2913

Re: Royalty

Dag Obusje,

Dat thema is een tijdje geleden in de pers ter sprake gekomen, zie https://www.hln.be/royalty/zijn-prins-g ... ~afbb63a7/
door Bram1940
04 nov 2025 21:37
Forum: Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations
Onderwerp: Begraving Belgische gesneuvelde - 10/11/2025 - inhumation militaire belge tombé
Reacties: 0
Weergaves: 4163

Begraving Belgische gesneuvelde - 10/11/2025 - inhumation militaire belge tombé

Op 10 november 2025 zal er een herbegraving plaatsvinden in De Panne van een Belgische militair die sneuvelde in de omgeving van de Dodengang. Het zou gaan om een karabinier of een jager te voet, getuige de ring die men bij de stoffelijke resten aangetroffen heeft bij de ontdekking ervan in 2024. Zi...
door Bram1940
04 nov 2025 19:15
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum
Reacties: 13
Weergaves: 9219

Re: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum

Dank aan RSMCI voor de sponsoring. De ABLhistory-community waardeert de inbreng van alle sponsors. Voor niets gaat de zon gratis op. Wij kunnen ondertussen wel verder schrijven, lezen, zoeken, kijken … op ons favoriete forum. Alle sponsors krijgen binnenkort een nieuwe titel onder hun naam als teken...
door Bram1940
03 nov 2025 21:33
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum
Reacties: 13
Weergaves: 9219

Re: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum

Dank aan Obusje voor zijn sponsorship
door Bram1940
03 nov 2025 21:29
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum
Reacties: 13
Weergaves: 9219

Re: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum

Hartelijke dank aan tsjokke voor het ledigen van zijn spaarpot, opgebouwd door zijn spartaanse levenswijze 🤣

We zitten ondertussen aan 33% van het factuurbedrag. Ik voel aan alles dat het weer goed zal komen met de toekomst van ons favoriete forum.
door Bram1940
03 nov 2025 21:26
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum
Reacties: 13
Weergaves: 9219

Re: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum

Dank aan Exjager, _BEANLER_, koen en een anonieme sponsor! De sponsoring geldt voor drie jaar. ‘t Is maar voor de duidelijkheid 😅
door Bram1940
30 okt 2025 16:20
Forum: Het dagorder - l'ordre du jour
Onderwerp: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum
Reacties: 13
Weergaves: 9219

Re: Toekomst / Avenir ABLHistoryforum

Bedankt Jan! Met vereende kracht zullen we er wel geraken.

Groeten,
Bram

Ga naar uitgebreid zoeken