belgisch leger rode kruisarmband brassard croix rouge

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

belgisch leger rode kruisarmband brassard croix rouge

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 30 Mei 2010 21:05
etappe gent schreef:eventjes een ik vermoed onontgonnen terrein op.

de RK-armbanden van het belgisch leger in wo1 .
Heb totaal geen info, de voorbeelden zijn allen gevonden met andere zaken die bij de brancardier / arts / verpleegster hoorden .
tijdens het nemen van de foto's was de batterij plat, volgende opnames later .


algemeen beeld .


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

close up :

- Service de santé armee belge Inspection Generale . (beige kleurcode)
- Service de santé armee belge / Belgisch leger gezondheidsdienst . ( normale groene kleurcode , model verder gebruikt interbellum en '40)
- service de santé militaire , hospital d'ostende . ( militair genummerd en vermoedelijk ook RK belgie genummerd . )

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

brancardier paternostre :
was voor 14 bij de service d'administration en werd brancardier bij het begin van de vijandelijkheden , armband in flanel. Ik vermoed dat dit een heel vroege is en vlug vlug in elkaar genaaid. Deze armband is ook te zien op de vroege groepsfoto :

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


militaire arts :
deze armband is van een afdeling uit Berchem. Werkzaam bij een ambulance dienst bij het begin van de vijandelijkheden ?? Vermoedelijk reeds in medische opleiding voor '14 en vervolgens verdere studie in Engeland . De achterzijde heeft veel stempels, deze zullen morgen volgen .
alle info nopens de afkortingen zijn welkom .
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belgisch leger rode kruisarmband brassard croix rouge

Bericht door Paddy »

etappe gent schreef:de rest:

de achterzijde van de vorige . Als iemand de codes kan ontcijferen?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

van dokter ruytinckx


zie de vlag(ondergrond van dit lot) boven de ingang op foto onder de cadeau-verpakking van yser 1914 .
Als iemand meer info heeft over deze verpakking, welke inhoud? Ik vond dezelfde bij madame tack haar bezittingen en werd reeds tentoongesteld in de ijzertoren bij vrouwen in wo1 .

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

vervolgens niet echt militair, maar uit dezelfde periode en een link met het leger , armband uit inboedel van een tandarts die in L'ocean werkzaam was.
De armband vermoed ik gebruikt door zijn echtgenote in een foyer / hersteloord .

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


brancardier bij de tass. troupes auxiliaires service de santé .
Foto in de duinen van brancardiers / aalmoezeniers op het einde van de ijzerslag .
cadeau sigarettekoker van het belgian field hospital 1915 , ID plaatje

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belgisch leger rode kruisarmband brassard croix rouge

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Zou het kunnen dat de armband met de groene strepen een model is dat gebruikt werd in de periode 1930-40?
Waarom? De tweetalige stempel.
Paddy schreef:Foto gemaakt circa 1919
Op de achterzijde: "Richard De Keukeleire, gedenkenis van mijne oorlogskledij" Foto genomen te Nazareth bij H. De Keukeleire-Claessens.

Afbeelding

Afbeelding
etappe gent schreef:Patrick,

van de tweetalige armband is er een foto van het belgisch leger met de tweetalige tekst, de cijferstempel en de twee banden boven en onder aan een wo1 veldhospitaal waar brancardiers staan bij een hele hoop afgenomen kledij en uitrusting op de grond. de brancardier is zeer goed te zien vooraan de foto en de tekst is goed leesbaar met de loupe . De foto komt tevens voor in de geschenkalbum voor dokters die in het l'ocean werkten. Ik heb zo 2 albums gehad, maar heb ze geruild/verkocht in het verleden.

Tevens vond ik zo'n armband met de 2 talen waarbij het militair zakboekje zat . De armband stond met nummer vermeld in het boekje . De man was van de nieuwe opgeroepen lichting december 18 en deed dienst in duitsland. De armband was identiek aan bovenstaande.
Dit lot ging jaren geleden naar iemand anders omdat ik als grens 11/11/18 stelde. Het is zo al erg genoeg...

PS ivm je topic van couturieux. Ik vond vandaag de kopies van de brieven die gevonden werden in de schoorsteen. zie topic op FEW.
Ze liggen hier ter beschikking.

Grtn
etappe gent schreef:patrick,

de vorm van de stempel van je foto lijkt op de inspection band .

kan je met een loupe de tekst lezen op je foto?

grtn
marcbrans schreef:
Paddy schreef:Zou het kunnen dat de armband met de groene strepen een model is dat gebruikt werd in de periode 1930-40?
Waarom? De tweetalige stempel.
als ik bladzijde van het reglement uit 1917 aangaande de kentekens en aanverwante lees, lees ik "insignes placés sur les manches" - Brassards - eerste armband: Militaires protégés par la Convention de Genève, gevolgd door een tekening van een witte armband met rood kruis en twee groene strepen.

Marc
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: belgisch leger rode kruisarmband brassard croix rouge

Bericht door Paddy »

Akko schreef:Wat voor soort ABBL rode kruis armband.
Is dit er een van WO1, Interbellum, WO2, na-oorlogs?
Want ik wil dit met zekerheid weten;
hopelijk kunnen jullie helpen!

Afbeelding
Afbeelding
piot1940 schreef:In elk geval geen militaire armband uit WOI, interbellum, 1940.
[link2]Zie,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm[/link2]

Wel kan is het een armband van de organisatie "Het Rood Kruis"
Er hoort een officiële kaart bij waarop naam en functie van de drager vermeld staan. Het kaartnummer is hetzelfde als het nummer op de armband. Hierdoor staat de eigenaar bekend bij het Rode Kruis als hulpverlenend persoon.

Afbeelding

Ook hier is het materiaal van het rode kruis semi-glimmend kunstmatig uiterlijk. Een soort lichte "toile cirée". Eveneens een getal met vijf cijfers van hetzelfde antieke lettertype.

er verduidelijking

Het Rode Kruis is geen onderafdeling van het Belgische Leger.
Het is een kompleet losstaande hulporganisatie.
Tijdens de oorlog was er wel een samenwerking tussen beide voor de opvange van gekwetste militairen

De armbanden verschillen ook totaal.
Op de militaire staat duidelijk Gezondheidsdienst Belgisch Leger of Service de Santé Armée Belge. en het referentienummer.
De "Rode Kruis" armbanden hebben enkel hun referentienummer
m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”