Pupillenscholen - archief leerlingen vanaf 1919

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Pupillenscholen - archief leerlingen vanaf 1919

Bericht door Bram1940 »

Hallo iedereen,

In een eerdere post op het forum schreef Paddy over het onderwijssysteem binnen het ministerie van Landsverdediging:

« Tot het begin van de Eerste Wereldoorlog blijft het systeem zoals voorheen reeds aangehaald:
"Afgestudeerde" Pupillen beginnen als korporaal (of brigadier) aan hun loopbaan in de eenheden. "Afgestudeerde" Kadetten gaan als sergeant (of wachtmeester) naar een eenheid of studeren verder aan de KMS. (toevoeging: de Kadettenschool was enkel voor zonen van officieren)
Vanaf 1919 zien vier pupillenscholen het levenslicht, twee Nederlandstalige en evenveel Franstalige, nml.
Saffraanberg & Bouillon, leeftijd 11 tot 13 jaar, "degré inferieur"
Aalst & Marneffe, leeftijd 13 tot 16 jaar, "degré moyen"
De Kadettenschool ofwel de "degré supérieur" vindt opnieuw onderdak te Namen, een sectie Nederlandstalig, een sectie Franstalig.
In 1933 houdt de Pupillenschool op met bestaan, de Kadettenschool blijft nog tot 1991 dienst doen. »

Ik neem aan dat alle namen van de leerlingen in de KMS van 1919 tot nu gekend zijn. Maar waar kan men de lijsten vinden van de leerlingen van de pupillenscholen? Ik ben op zoek naar de historiek van twee leerlingen in de periode 1919-1925.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Pupillenscholen - archief leerlingen vanaf 1919

Bericht door Bram1940 »

Enkele sfeerfoto's uit de jaren 1920 uit het fotoalbum van een zekere Piot:

Sommige leerlingen op de foto hieronder dragen een dubbele palm (vermoedelijk omdat zij reeds eerder een algemeen gemiddelde van minstens 14/20 haalden) op hun vest met hoge kraag, anderen dragen een enkelvoudige palm. De leeftijd zou hier dus maximaal 16-17 jaar geweest zijn.

School2.jpg

De vlijtige leerlingen op onderstaande foto dragen allen het werkuniform.

School3.jpg

Ik neem aan dat de klassen niet per leeftijd waren, zoals vroeger veelal het geval was. Of slaag ik de bal hier mis?

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”