Hondenkar
Geplaatst: 02 jun 2011 22:28
Geplaatst: 04 Mrt 2011 16:32
eaw458 schreef:Op elk aan den ABL gerelateerd forum verschijnt vroeg of laat wel iets over de hondenkar. Hoog tijd dus om dat hier ook eens te doen...
Zoals een ieder allicht wel weet liep ons leger in 1908 te zeuren dat het nog steeds geen mitrailleurs voor het veldleger had. Voor de vesting Antwerpen waren er wel een 40-tal Hotchkiss wapens aangekocht, maar die stonden op een zware affuit met grote houten wielen.
Ons leger wou wat anders en dacht aan het muildier voor het transport van de toekomstige machinegeweren. Tot een Luitenant van de Carabiniers in 1911 aan de melkboer dacht.
Tegen 1912 was er een prototype van een hondenkar klaar en wist onze Luit met zijn twee Mastiffs 'Lambic' en 'Carabine' het opperbevel te overtuigen dat onze viervoetige vriend een veel beter geschikt lastdier was. Een contract voor een aantal karretjes werd prompt geplaatst bij de Fabrique Nationale. Niks openbare aanbesteding...
De voordelen van de hond werden in La Vie Militaire beschreven als:
- beter geschikt voor het overschreiden van hindernissen zoals muurtjes en heuvels dan het paard van Christus
- minder geneigd om er in volle galop op een vervelend moment van onder te stuiven
- lager bij de grond en dus van minder ver zichtbaar
Er werden twee types hondenkar gebouwd. Een eerste karretje voor het wapen zelf en twee dozen bandmunitie. Deze woog vol zo'n 100 Kg. En een munitiekarretje voor nog eens tien dozen met elk een band. Alles samen 3,000 patronen.
De karretjes waren gemaakt uit staal en hadden twee open wielen met spaken. Daarop kwamen twee types banden voor: luchtbanden of volle houten banden. Elk karretje werd door twee honden getrokken.
De ploeg bestond uit vier militairen, die ook nog een paar lange koorden meedroegen om een tandje bij te steken als de honden het ding niet op een helling kregen.
De eerste honden werden dan ook bij de Carabiniers op het Daillyplein ondergebracht. Binnen de kazerne werd prompt een kennel gebouwd. De buren konden naar niet om lachen en maakten direct hun beklag over het mogelijke geblaf in hun anders rustige wijk. Het leger had er geen oren na. Uiteindelijk zou ook de linie-infanterie en de grenadiers hondenkarren krijgen.
De grote doorbraak van de hondenkar kwam er bij de herfstmaneuvers van augustus en september 1913. De gazetten stonden er bij wijze van spreke vol van en de hondenkar werd allom geprezen als een staaltje van typisch Belgisch vernuft. Het gros van de vooroorlogse foto's komt uit die periode.
Op tactisch vlak werd natuurlijk de mosterd gezocht bij de artillerie: de honden trokken de mitrailleuse tot op de vuurstelling, drie man bracht de boel in stelling en nummer vier reed een eindje terug met het lege karretje en deed de honden op de grond neerliggen. De beesten werd trouwens geleerd van hun bakkes te houden. Kwestie van den Duits niet te veel op voorhand te verwittigen.
Eerst werd er nog even gedacht om net zoals paarden en vrachtauto's ook trekhonden op de lijst te zetten van op te vorderen transportmiddelen in tijd van oorlog. Er was zelfs even een plan om melkboeren en venters met een hondenkar hun troep te laten doen bij de mitrailleuses en ze een kleine premie te betalen om hun dier mobilisabel te houden. Daar kwam niks van in en het leger kocht ze uiteindelijk zelf. In maart 1914 ging men voor zo'n 240 beesten de boer op. Deze moesten er zo uit zien: "mannelijk; gestalte aan de schoft: 0.70 tot 0.75m; breede en diepe borst; korte en wel gespierde lenden; rechte, sterke en wel gespierde benen; pooten, met sterken zool, korte tenen in de vorm van kattepoot; dikken en welgespierde nek; kort, niet te lichtkleurig haar; afgesneden staart".
De karretjes verdwenen in de loopgravenoorlog, maar reden in 1919 nog tijdens een parade in de VS rond. Hoe het afgelopen is, weet niemand. Er blijven nog twee munitiekarretjes over: eentje in Luik en eentje in het KLM. Plannen bestaan er ook niet meer. De rest werd gerecycleerd zoals dat nu zo mooi heet.
Ik heb zelf zo'n 45-tal verschillende prentkaarten ontdekt uit de periode tot en met de Duitse inval. Enkele van de mooiste vind je hier.
Wie heeft er originele foto's?
Walter
Officiele foto in de Carabinierskazerne
Ditto
En nog maar eens. Dit is de 'afwachtingspositie' wanneer de Maxim in stelling staat.
De beesten zelf, dit maal bij de lignards
En ook grenadiers kregen hondenkarren
De Carabiniers onder een Brusselse tramlijn, met geblonken hoeden en schoenen en vers gewassen honden
Een colonne Carabiniers
Klaar voor den bled. Let op de trekkoorden.
Met een paard of ezel zou je dit nooit kunnen!
En ook in deze situatie had je voor je lastdier een bruggetje moeten bouwen
En tenslotte diende hier de koord voor
Dit is van tijdens de grote maneuvers van 1913. De blauwe partij herken je aan de shako's. De roden waren beter af en mochten in hun politiemuts in de Ardennen rondlopen.
Zelfde maneuvers
Hondenkar tijdens het uitladen
Verdiende rust!