vraagje over 1e Li en C.T./T.E.

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

vraagje over 1e Li en C.T./T.E.

Bericht door Herr Fritzkopf »

Hey,

zoals jullie wel weten ben ik deze zomer beginnen graven in het oorlogsverleden van mijn overgrootvader. Hij diende tijdens 14-18 in het 1e linieregiment (vanaf 1 augustus.) maar ging op 5 december 1914 over naar Etappe Troepen (T.E. – Troupes d’Etape) te Adinkerke

en op 6 Augustus 1916 naar het vervoerskorps van de Etappe Troepen (C.T./T.E. – Corps de Transport des Troupes d’Etape) te De Panne.

maar, nu vraag ik me af of het CT/TE zelf onderdeel was van het 1e Li of of het tot een ander(e) eenheid/regiment behoorde. of was het een zelfstandige eenheid ?
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: vraagje over 1e Li en C.T./T.E.

Bericht door Paddy »

De etappetroepen waren een zelfstandig wapenonderdeel. Zij verzorgden, verdeelden en bezorgden het materiaal tussen de basissen en het front, nu zou men dat de Logistiek noemen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: vraagje over 1e Li en C.T./T.E.

Bericht door Herr Fritzkopf »

bedankt Patrick ! :D bij deze, moest je iets i.v.m. de ET en/of CT tegenkomen, laat het me weten ;)
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”