Schouderstuk oude jas?

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Schouderstuk oude jas?

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 15 Jun 2010 15:49
anthony schreef:Hallo allemaal,

Op de foto's zie je een schouderstuk die ik al een eind in mijn bezit heb, maar geen idee heb wat of wie.
Ik hoor het wel als iemand iets weet... Het is in ieder geval niet uit mijn tijdsgebied.

Foto's :
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,
Anthony
Guy schreef:Schouderstuk van het 23 linie regiment en volgens mij te daten in de jaren 20.

Groeten

Guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schouderstuk oude jas?

Bericht door Paddy »

anthony schreef:
Paddy schreef:Een rondschrijven van 24 maart 1916 bepaald dat de metalen kentekens worden vervangen door geborduurde exemplaren. De bevestigingspinnen bleken te zwak en de veelvuldige vervangingen bezorgden de kleermakers te veel werk.

De rest van het verhaal:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... 3601#p3601
Ik vind dat de hedendaagse metalen kentekens met bevestigingspinnen die geplooid worden ook niet zo sterk zijn. Als je er koopt en ze ergens op wilt steken breken ze gemakkelijk af.
Paddy schreef:Altijd eerst een gaatje maken met een dikke stopnaald :wink:
Guy schreef:Paddy,

Was dat niet voor de politie muts ?

guy
Paddy schreef:Volgens mijn bescheiden Frans voor alle metalen kentekens die het kakhi-uniform sierden:


Bron JMO 1916, tome I, page 26-27

Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schouderstuk oude jas?

Bericht door Paddy »

Guy schreef:Ik heb de foto eens vergroot en zo heb ik gezien dat er ook een zwarte rand rond de epualter is. Ik dacht eerst dat het een schaduw was, maar blijkt wel duidelijk een zwarte rand te zijn.

Nu dat wetende moet ik op mijn datering terugkomen aangezien er vanaf 1922 geen kleurenrand meer rond de epauletten stonden.
Ook is het dan geen linie regiment want deze hadden een rode bies.

Dus deze epaulet is vroeger te daten dan de jaren 20 namelijk tussen de jaren 1915 en 1922.

Maar met de juiste dateringen moet men oppassen, er was altijd een periode dan men zich moest regulariseren wat trouwens op de dag van heden nog van toepassing is.

Guy
anthony schreef:Guy,

Er is inderdaad een rand rond de epaulletier, maar het is geen zwarte rand.
De kleur is donkerblauw.

Mvg,
Anthony
Bram1940 schreef:
Guy schreef:Nu dat wetende moet ik op mijn datering terugkomen aangezien er vanaf 1922 geen kleurenrand meer rond de epauletten stonden.
Ook is het dan geen linie regiment want deze hadden een rode bies.

Guy
Wat bedoel je daarmee, Guy? Volgens mijn bescheiden mening had de infanterie juist wel een koningsblauwe bies en was het de artillerie die een rode bies had.

Volgens mij geldt nog steeds je eerdere mening dat het om een stuk van het 23e Linie gaat.

Groeten,
Bram.
marc b schreef:
Guy schreef:Dat van het linie regiment was een foutje, maar ja dat heb je met een systeem waar je zelf niets kan aan verbeteren. (je leest iets verschillende malen na en toch zie je de fout niet)

Het heeft toch lang geduurd voor iemand het heeft opgemerkt. Maar een terechte opmerking Bram

Ik wou enkel zeggen dat de datering voor 1922 moet zijn, want in 1922 zijn de kleuren aan de epaulletten weg gebleven.
In 1922 zijn de kleuren aan de epauletten weggebleven....
Als ik me niet vergis is deze kleur rond de kraag en epaulletten vanaf 15 in voege, met 1 knopsgat per epaullet.
Vanaf 1918 waren het 2 knopsgaten per epaullet.
Tot wanneer was dit dan juist in voege (2 knopsgaten)?

Cheers,
Marc
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schouderstuk oude jas?

Bericht door Paddy »

Guy schreef:Naar het schijnt zouden de epauletten veranderd zijn volgens een circulaire van 22 maart 1918 (schouderstukken uitlopend in 2 punten en vastgezet met 2 knopen (zoals foto van Marc hierboven)

Maar de oude modellen werden ook nog doorgebruikt.
Waarschijnlijk zal dit zijn tot het nieuwe reglement van 1922 + de toegelaten uitdovingperiode van het oude gebruik

Ben er ook niet achter gekomen of die ook voor o/of en off was.

Guy
Bram1940 schreef:Marc,

In 1922, in 1923 en in 1928 werden wijzigingen doorgevoerd aan het uniform en/of de graden. Daar ligt wellicht de sleutel. Mogelijk heeft de [link2]webmaster van,http://www.abbl1940.be[/link2] die reglementen liggen.

Groeten,
Bram.
marc b schreef:Bedankt Guy, Bram!

Het volledige uniform. Niet op de schoenen letten! Ik heb de goeie schoenen maar krijgt ze niet aan z'n voeten.
De mils is ook maar een fantasietje dat ik er heb opgehangen.
Wat ik nog zoek is zijn overjas. Cyclist dus.

Cheers,
Marc

Afbeelding
Bram1940 schreef:Mooi uniform, Marc. Mooie Gomez-riem ook.

Mij lijkt wel dat de nestel niet juist op het uniform staat. Ik dacht dat de schouder waarover deze moest gedragen worden, ergens in de tijd wijzigde. Maar volgens mij werden die kleinere koorden ook onder de arm gedragen.

Groeten,
Bram.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”