Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Bericht door Jentyyy »

Beste forumleden

Tijdens onze reis (in het teken van de Tweede Wereldoorlog) doorheen Zuid-Engeland, bezochten we Brookwood.
Hier ligt een grote militaire begraafplaats qua nationaliteiten.
Een van deze nationaliteiten zijn zoals vermeld Belgen.
Onder de graven zijn er zo'n 2 uit de Eerste Wereldoorlog, 22 graven van zeelieden en zo'n 23 andere graven.
Ik zal de komende dagen een Excel maken van de begraven Belgen, want ik heb alle graven gefotografeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Bericht door jef »

Prachtige foto's van een bijna onbekend aspekt uit WOII.
Bedankt,
Jef
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Bericht door Jentyyy »

Beste forumleden,
Hier vindt je de lijst met 2 namen uit de Eerste Wereldoorlog en 47 namen uit WOII;
https://spreadsheets.google.com/spreads ... n_US#gid=0

En nog een vraag:
Worden eigenlijk die graven onderhouden door de Belgische Defensie of andere instanties ?
CWGC zal het zeker niet doen want hun Canadese en RAF graven te Brookwood zijn zeer goed onderhouden.

Groeten,
Jente
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
zerk
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2011 16:13

Re: Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Bericht door zerk »

De Belgische graven te Brockwood, UK worden inderdaad onderhouden door de CWGC.
Hier in België betaalt Defensie voor het onderhoud van meer dan 2000 verspreid liggende graven van militairen uit de Commonwealth.
Als tegenprestatie onderhoud de CWGC +/- 550 Belgische graven in UK en de rest van de wereld.
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Belgische oorlogsgraven Brookwood (UK)

Bericht door Jentyyy »

Sinds vandaag zijn alle graven (uit WOII) te bezichtigen op [link2]Oorlogsmusea.nl,http://www.oorlogsmusea.nl/list/21268/B ... od.htm#top[/link2]

Groet
Jente
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”