Spoorwegkanonnen: identificatie?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Spoorwegkanonnen: identificatie?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Op zoek naar afbeeldingen van Belgisch spoorweggeschut uit de achttiendaagse veldtocht kwam ik deze plaatjes tegen uit het Interbellum. Wie weet over welke types geschut het hier telkens gaat (Bram? ;) )?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In '40 waren bij mijn weten drie types nog in dienst:

Krupp 170mm L/40
Bruno 280mm L/40
Vickers MkII 305mm L/12

De foto's zijn ouder, dus zou het kunnen dat er ook wat op staat dat er toen niet meer bij was. Is die hele dikke korte de Vickers? En de lange de Bruno?

Alvast bedankt,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Spoorwegkanonnen: identificatie?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Van boven naar onder:
305mm (in werkelijkheid 304,79mm)
280mm (Schnelladekanone Länge 40 "Bruno")
170mm (Schnelladekanone Länge 40 in Räder-Lafette auf Eisenbahnwagen "Samuel")

Er was ook nog een 380mm (Scnhelladekanone Länge 45 "Max") even in gebruik, maar om allerlei redenen (gebrek aan munitie, hoge kosten, twijfelachtige inzetbaarheid, ...?) al snel afgestaan aan de Fransen (rond 1924). In 1940 namen de Duitsers dit geschut weer over.

Hoewel op vele postkaarten "gepantserde trein / Train blindé" staat, ging het niet echt om een gepantserde trein, zoals er in 1914 rond reden bij de Belgen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Spoorwegkanonnen: identificatie?

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Van boven naar onder:
305mm (in werkelijkheid 304,79mm)
280mm (Schnelladekanone Länge 40 "Bruno")
170mm (Schnelladekanone Länge 40 in Räder-Lafette auf Eisenbahnwagen "Samuel")

Er was ook nog een 380mm (Scnhelladekanone Länge 45 "Max") even in gebruik, maar om allerlei redenen (gebrek aan munitie, hoge kosten, twijfelachtige inzetbaarheid, ...?) al snel afgestaan aan de Fransen (rond 1924). In 1940 namen de Duitsers dit geschut weer over.

Hoewel op vele postkaarten "gepantserde trein / Train blindé" staat, ging het niet echt om een gepantserde trein, zoals er in 1914 rond reden bij de Belgen.

Groeten,
Bram.
Zoals steeds snel en duidelijk - dank u. Wie had de 280mm en 170mm gefabriceerd? Waren dat beide Krupp producten?

Gepantserde treinen waren het idd niet. Een vijf tot zes wagons heb ik intussen geleerd. De treinen van de 7de en 9de batterij die te Grimde werden achtergelaten door de gevluchte bemanningen werden getrokken door een gewone Type 32 stomer van de NMBS.

Moet de rest van Bikar's papers te zake nog eens opvragen bij de British Library... zit nog maar aan 15 mei ;)

Bedankt,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Spoorwegkanonnen: identificatie?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Of de stukken door Krupp vervaardigd werden, kan ik niet onmiddellijk uit mijn duim zuigen. Het betrof alleszins scheepsgeschut (Braunschweig- en Deutschland-klasse van de schepen Braunschweig, Hessen, Preussen, Deutschland, Schlesien en Scleswig-Holstein) dat door Krupp op een affuit geplaatst werd. De 380 mm werd in beslag genomen door het Belgisch leger in het Brusselse. De andere kanonnen van dit type werden tijdig naar Duitsland teruggetrokken en er in de jaren 20 vernietigd.

Groeten,
Bram.
Herman Crabbe
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2011 12:50

Re: Spoorwegkanonnen: identificatie?

Bericht door Herman Crabbe »

august de boeck vertelde me dat hij deel uitmaakte van de spoorweg artillerie en dat ze mei1940 op aken hebben gevuurd
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”