AB-BL Artillerie Interbellum : meetinstrumenten

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Eliasi
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:10

AB-BL Artillerie Interbellum : meetinstrumenten

Bericht door Eliasi »

Dag iedereen, ik had dit bericht eerder geplaatst onder rubriek "het wachtlokaal - even voorstellen" doch dat is niet de correcte locatie denk ik ; ik hoop dat mijn bericht dan ook beter bij de rubriek 1915 - 1940 aansluit:
Mijn vraag : ik zou graag willen weten of iemand meer informatie bezit in verband met het volgende: zie bijlagen: foto's van kist en inhoud waarvan alle (grote) onderdelen gemerkt zijn met A.B. en een nummer ; ik ga ervan uit dat het meetinstrumenten zijn voor gebruik bij de Belgische artillerie (richten van het geschut op basis van gradenmeting) ; ik vermoed ook dat het gaat om objecten van de periode iets na WO1; weet iemand of deze instrumenten gebruikt werden bij de artillerie te velde of in vaste stellingen (Forten) ? werden ze geplaatst op het geschut zelf ? Kortom, heeft iemand nadere informatie omtrent deze toestellen ? Ik kan desnoods nog afbeeldingen bezorgen. Dank bij voorbaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: AB-BL Artillerie Interbellum : meetinstrumenten

Bericht door Bram1940 »

Hallo Eliasi,

Ik heb het dubbele bericht verwijderd.

Het gaat hier om een grafometer met een alhidade. Een grafometer is een toestel om horizontale hoeken te meten bij het opmeten van een terrein, door middel van een horizontaal geplaatste gradenboog met een vizierlineaal of alhidade. Dat toestel dient dus om terreinbakens uit te zetten.

De alhidade (of alidade) is een tekeninstrument waarmee horizontale hoeken direct in het veld kunnen worden uitgezet op bijvoorbeeld een vlakke tafel. De alhidade wordt vaak tot de hoekmeetinstrumenten gerekend.

Grafometer met alidade.JPG

De foto toont een bereden eenheid te velde. Allen droegen de werkvest dus onmogelijk te zeggen om welke eenheid het ging in dit geval. Het was alleszins in het interbellum.

De kist was normaal gezien niet (zwart) geverfd en had een korte maar stevige lederen draagbeugel (verdwenen op jouw exemplaar).

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eliasi
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:10

Re: AB-BL Artillerie Interbellum : meetinstrumenten

Bericht door Eliasi »

beste Bram1940,
dank voor de reactie; als ik het goed meen werd dit instrument gebruikt door alle legeronderdelen welke te maken hadden met opmetingen op het terrein; dus dit was niet enkel dienstig bij de Artillerie maar bijvoorbeeld ook bij fortificaties, bijvoorbeeld de aanleg van bunkers, kazematten ... ?
Dank alvast voor je verdere uitleg;
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: AB-BL Artillerie Interbellum : meetinstrumenten

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Geen idee wie dit juist gebruikte. Vermoedelijk de artilleriemeetdienst.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”