Mutskenteken 3de Bataljon Para

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Hallo iedereen,

Op Ebay en enige tijd geleden ook op Delcampe is er een mutskenteken van het 3de Bataljon Para te koop (zie bijgevoegde foto's) aangeboden door een Fransman.
Het is gemaakt uit een grijzig metaal en heeft aan de achterkant een schroef ipv van de normale oogjes of pinnetjes.
De schroefjes zoals op de foto werd wel gebruikt door het ABL op sportbrevetten, brevet van bloedgever en enkele borstzakkentekens van de Luchtmacht.
Het ziet er ook gebruikt uit.
Ik ben dit nog nooit tegengekomen en volgens mij is het geen officieel mutskenteken maar een kopie.
Weet iemand of dit een echt mutskenteken van het 3de Bataljon Para is?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Volgens mijn opinie is dit het kenteken van het Korea Battaljon (3 klinknagels aan de bovenkant van de bijl) en waarschijnlijk werd dit kenteken "gecustomized" door zijn (vroegere) eigenaar.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie maar...het kenteken van het Korea Bataljon bestond uit brons, was achteraan glad, het lint had geen puntjes aan het uiteinde maar was effen en er was een opening tussen het lint en de steel van de bijl en de goedendag. Enkel de klinknagels aan de bijl en mogelijk de lange tong kloppen voor de rest niets.

Vriendelijke groeten,
Michel
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Ik weet niet waar je je kennis vandaan haalt, Michel, maar ik heb hier een 100 % originele muts en kenteken van een oud-collega van mij, een Korea veteraan. Ik heb zijn muts, kentekens, zelf gemaakte kentekens, medailles van hem gekregen.
De foto's zullen wel meer spreken dan de woorden.

mvg ... en steeds bereid om bij te leren.

Jan
Koreamuts 1.jpg
Koreamuts 2.jpg
Koreamuts 3.jpg
Koreamuts 4.jpg
Koreamuts 5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Hallo Jan,

Ik heb dit uit mijn documentatie "Mutskentekens Belgisch Leger" van Valère Wyckaert (zie foto 1 en 2).
Ook op de website ParaCommand.com zegt verzamelaar Jozef Vandeneynde : "Kenteken 3e Para is niet gelijk aan dat van de Koreanen-bestaat in brons-zilver-en goudkleur-dat van de Koreanen bestaat ENKEL in brons met drie puntjes op het bijl."
Ik denk niet dat Valère en Jozef dit uit hun duim hebben gezogen.
Op de website Miliciens Para-Commando Events MPC Events staat een foto van het 1ste bronzen mutskenteken van de Korea-vrijwilligers (zie foto 3) zoals ik bedoelde.
Het bronzen mutskenteken van uw oud-collega is waarschijnlijk een later model daar zijn muts uit 1952 komt. De eerste Korea-vrijwilligers kwamen in Pusan aan op 31 januari 1951.
Waarschijnlijk zal uw oud-collega begin 1952 of later zijn toegekomen in Korea.

Het model dat ik op dit forum laat zien en waar ik mij afvraag of het een kopie is of niet is gemaakt uit een grijs-/zwartkleurig metaal en NIET uit brons.

Vriendelijke groeten,
Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad Michel. De oud collega deed er dienst in de periode 1953 - 1954. Waarschijnlijk waren ze toen al begonnen met het slaan van andere kentekens. Dit zal wel uit financiële overwegingen zijn geweest. Ik denk dat zo'n bronzen kenteken nogal duur was om aan te maken ... dus ...
In ieder geval is dit kenteken met deze baret in Korea geweest.
Dank voor je uitleg. Deze heeft zeker meer licht op de zaak gebracht.
Ik heb ook de catalogus van Valère Wyckaert.

mvg
Jan

Hierbij enkele foto's van hem (met de muts op in Korea genomen EN dit kenteken duidelijk erop aanwezig)
ook een foto van zijn medailles en kentekens en nog een kenteken maar zonder oogjes
enkele (zelf gemaakte ?) deels papieren - deels stoffen vlaggen (USA - UNO en Korea)

mvg
Jan
Gommaire 1.jpg
Gommaire 2.jpg
Gommaire 3.jpg
Gommaire 4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Bij nader toezien hebben de mutskentekens van Gommaire enige verschillen met de beschrijving in jouw post geplaatst Michel. Blijkbaar waren er tijdens de Korea jaren ook al variaties ?
De leeuwen op die van Gommaire hebben inderdaad kortere tongen, de vaandeltjes hebben puntjes aan de uiteinden en zijn gesloten. Ze zijn wel allebei in brons zonder gladde achterkant.

Verder opzoeken zeker ?

mvg
Jan

Hier nog een foto van hem met zijn muts "te velde" in Chorwon
Gommaire 5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door BPS10 »

In mijn persoonlijke documentatie kon ik het volgende terugvinden :
71.jpg
Het bovenstaande mutskenteken is dit van het Korea Bataljon.
72.jpg
Dit is het mutskenteken van het 3de Bn Para.

Volgens de auteur van dit werk zou het verschil in de helm met brede neus zitten voor het 3de Bn Para. Volgens dit werk zouden beide kentenkens in brons, zilver en goud bestaan hebben.

Helaas wordt in dit werk noch in andere documentatie in verband met mutskentekens verwezen naar de achterzijde / bevestiging van het kenteken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Hallo Jan en BPS10,

Mooie foto's van je ex-collega Gommaire!
Ik ga ervan uit dat er voor de eerste lichting vrijwilligers die naar Korea gingen er een 1ste volle versie gemaakt is geweest en daarna één of meerdere versies gemaakt zijn geweest (enkel in het brons) met de volgende lichtingen tot het Bataljon Korea overging tot het 3de Para. Vanaf dan werden ze in een goud-, zilver- en brons- of koperkleurige versie gemaakt.

We moeten proberen iemand te vinden die als vrijwilliger naar Korea is geweest, zowel eerste als volgende lichting(en), zodat het mysterie over dit kenteken eens eindelijk helemaal kan opgeklaard worden.

Groetjes,
Michel
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Exjager »

Eventueel op onderstaande site eens grasduinen :

http://advalorum.weebly.com/3-para--org ... jaren.html

Ook op het Forum zelf : http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=2338
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Ik heb ook navraag gedaan bij een ex-para die helaas 3 ter ziele gegane Korea vrijwilligers gekend heeft.
Hij wist mij te vertellen dat het om een variatie ging van het Korea mutskenteken, maar dat het zeker niet gedragen/gebruikt is geweest tijdens en na de Koreamissie.
Blijft, volgens hem, de vraag wie is de fabrikant ervan en wie heeft dit besteld?

Groetjes,
Michel
Rizla+
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jun 2011 19:16

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Rizla+ »

Dat dit kenteken niet zou bestaan hebben in de zilveren uitvoering, is volgens mij, kompleet onwaar
Gebruikersavatar
Geronimo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:51
Locatie: Putte (Kapellen)

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Geronimo65 »

Hallo Rizla+,

Ok ik wil je best geloven maar heb je daar bewijzen of foto's van?
Kun je mij een gouden of zilveren versie van tonen?
De modellen erna hebben een gouden, zilveren en bronzen versie van, dat klopt.

Het kenteken met die schroef achteraan werd ook door een andere verzamelaar gekocht op Ebay voor 11€, ook bij die zelfde Franse verkoper.
Hij liet mij weten dat het metaal ervan zacht was, hij heeft het kenteken per ongeluk in tweeën geplooid toen hij het in zijn handen had.
Ik geloof niet dat de echte Belgische Korea-mutskentekens zo broos waren.
De koper vertelde mij ook dat het kenteken vrij versleten leek, hij denkt dat het geslagen is geweest uit een zacht en goedkoop metaal in een oude versleten mal.
Regelmatig staan er oude mallen van ABL-kentekens te koop op websites.

We zoeken verder hé.

Groetjes,
Michel
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Geronimo65 schreef: 16 feb 2018 11:49 Hallo Jan en BPS10,

Mooie foto's van je ex-collega Gommaire!
Ik ga ervan uit dat er voor de eerste lichting vrijwilligers die naar Korea gingen er een 1ste volle versie gemaakt is geweest en daarna één of meerdere versies gemaakt zijn geweest (enkel in het brons) met de volgende lichtingen tot het Bataljon Korea overging tot het 3de Para. Vanaf dan werden ze in een goud-, zilver- en brons- of koperkleurige versie gemaakt.

We moeten proberen iemand te vinden die als vrijwilliger naar Korea is geweest, zowel eerste als volgende lichting(en), zodat het mysterie over dit kenteken eens eindelijk helemaal kan opgeklaard worden.

Groetjes,
Michel

Michel,

vorig jaar op Wings & Wheels in Ursel heb ik enkele Korea veretanen ontmoet.
Dit jaar zal ik hen de vraag stellen ...
Nog even geduld tot na augustus dit jaar?

mvg Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Rizla+
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jun 2011 19:16

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Rizla+ »

Kenteken afkomstig van veteraan.
Korea Zilver (1).jpg
Korea Zilver (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rizla+
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jun 2011 19:16

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door Rizla+ »

achterzijde vergeten
Korea Zilver (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mutskenteken 3de Bataljon Para

Bericht door canadian2nd »

Hallo Rizla

kan je nagaan wanneer deze veteraan dienst heeft gedaan in Korea ?
Dit kenteken lijkt als twee druppels water op dat van mij maar dan "verzilverd" ... De bovenste lug staat wel lager
dan op het exemplaar van mij, dus andere (of vroegere of latere) fabricatie.

De periode is denk ik van groot belang.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”