Kenteken op muts

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Kenteken op muts

Bericht door Exjager »

Deze vraag hier, maar had eigenlijk ook op een andere plaats kunnen staan.

Hoe kwam men naoorlogs aan de mutskentekens en wie besliste welke het ging worden voor een bepaalde eenheid?

Bedoel, we gingen baretten dragen met een kenteken, maar deze was meestal verschillend van het kenteken op de "Bonnet de Police" en
hadden meestal nog een achtergrondkleur ook.

Hoe kwam men aan deze?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kenteken op muts

Bericht door canadian2nd »

Daar moet ergens een reglement voor bestaan.
In bijlage een nota uitgaande van de Rijkswacht die dit reglement verdeelt aan alle eenheden.
Hopelijk vind je hier de juiste aansluiting
mvg
canadian
Herschaalde kopie van tenuen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Kenteken op muts

Bericht door Exjager »

Bedankt.
Kan je het bestand ook eens mailen naar info(at)legerdienst.be
Alvast dank.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: Kenteken op muts

Bericht door Jeanke »

Hallo,

Toen ik in '88 binnen ging als KROO in de Majoor Blairon mochten we, na de testen eigen aan het geheel, kiezen naar welke eenheid we gingen.
Kiezen begon bij die met de meeste punten uiteraard.
Bij ons was er toen keuze uit de Cyclisten, 5Li, ...
Hoe het er bij de soldaat-milicien aan toe ging, geen idee.

Grtz.
joebar
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2013 21:07

Re: Kenteken op muts

Bericht door joebar »

Hallo,

De testen bij de "drie dagen" in het Klein Kasteeltje bepaalden in de 60er en 70er jaren voor welke dienst je geschikt was. Op basis van de nood aan nieuwe rekruten werd je dan aan een eenheid toebedeeld. Van (meestal) Turnhout werd je naar je eenheid in de BSD gestuurd. Op de kaki muts stond dan nog een leeuwtje (ook pissertje genoemd).
Eens in je eenheid kreeg je je echte muts in de kleur van je eenheid (vb. donkerblauw voor de artillerie) met het achtergrondschild en embleem, dat je er zelf diende op te bevestigen of door de kleermaker laten doen. Hetzelfde voor de kraagstukjes.
Kleuren van de mutsen en de kentekens werden indertijd door de legeroverheid bepaald, meestal op basis van tradities. Zo zou de tekst op het embleem van de artillerie, "regis ultima ratio" onder gekruiste kanonnen dateren van de periode van kardinaal de Richelieu. Die liet het in de Derigjarige Oorlog
(1618-48) op de kanonnen aanbrengen. Honderd jaar later deed Frederik II van Pruisen hetzelfde. En de traditie was geboren.

Joebar.
artillerie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heidenberg68/05442
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2016 22:00
Locatie: St-Denijs Zwevegem.
Contacteer:

Re: Kenteken op muts

Bericht door Heidenberg68/05442 »

Als soldaat milicien heb ik negen maanden van mijn dienstplicht gedaan bij het 2de artillerie bataljon te Siegen (BPS3) op de Heidenberg.(1968).
Met fierheid heb ik steeds mijn kentekens zowel op de muts of op het uniform(B D°) gedragen REGIS ULTIMA RATIO.
Die kleuren (Blauw-Rood) hadden volgens mij een typerende betekenis...?

Weet iemand hierover iets meer te vertellen ?
Grt. Heidenberg68/05442. :o
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Kenteken op muts

Bericht door Walesha »

Ben je hier iets mee?

http://www.bataljonartillerie.be/2014_07_/?page_id=293

http://www.2de-artillerie.be/geschieden ... lage_G.pdf

Dit kan ik je nog meegeven: lang geleden werd een veldslag door de officieren van op afstand gevolgd, moderne communicatiemiddelen bestonden toen niet. Soldaten droegen kleurrijke uniformen die voorzien waren van een opvallende kleurband, meestal op de broekspijpen, ook rangkentekens op de mouwen waren in die zelfde kleur en redelijk groot. Zo konden de officieren vanop veilige afstand met hun kijkers de strijd volgen en de troepen dirigeren. Om instructies door te geven op het veld gebruikte men koeriers te paard, meestal met een wit paard. Napoleon voerde toen een soort standaard in die nu nog bij veel westerse landen wordt gebruikt... blauw: infanterie, rood: artillerie, geel: cavalerie en wit voor de medische dienst. Bij de sappeurs (nu genie) was er een combinatie tussen blauw/wit of rood//wit afhankelijk van bij welke eenheid ze behoorden. De eerste snipers waren in groen gekleed. De uniformen van de infanterie en de artillerie waren overwegend blauw, de reden daarvan was dat de blauwe verf gemakkelijk en in grote hoeveelheden te maken was t.o.v. rood en geel. Blauwe stof was in die tijden ook heel goedkoop en alom aanwezig, ook in de burgerij.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”