De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Graag foto's van militaire fietsen tijdens het interbellum, de mobilisatie en mei 1940.
Officiële dokumenten zijn ook steeds een vruchtbare bron van informatie.
Alle info van harte welkom.
m vr gr,Jean
Officiële dokumenten zijn ook steeds een vruchtbare bron van informatie.
Alle info van harte welkom.
m vr gr,Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilis
Dank u. , Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilis
Hallo Jean,
Misschien kan je via Philip M (weet wel niet of die per mail bereikbaar is) nog aan nuttige informatie komen? Die had toch in het verleden een aantal artikels geschreven over militaire fietsen (ook belgische).
Mvg,
Misschien kan je via Philip M (weet wel niet of die per mail bereikbaar is) nog aan nuttige informatie komen? Die had toch in het verleden een aantal artikels geschreven over militaire fietsen (ook belgische).
Mvg,
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilis
Goed idee, ik zal hem eens kontakteren
m vr gr, Jean
m vr gr, Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
De wielrijder in het midden met de Mills model 1915-uitrusting draagt ook een seinpistool model 1894 "Hebel" mee.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Voor zover ik die foto zie zijn dit inderdaad model 1915 fietsen
m vr gr, Jean
m vr gr, Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Er was blijkbaar een grote variatie in de fietsen. Deze 3 officieren hebben elk een verschillende bagagedrager.
Peter
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Normaliter dienen alle militaire fietsen uitgerust te zijn met de standaard pakdrager. Er worden daar evenwel nogal wat afwijkingen op waargenomen.
De linkse fiets, van de adjudant (gesloten kraag, niet de openliggende van de officieren) lijkt een standaard TM 1 fiets te zijn.
Gezien het feit dat er een kopmerk zichtbaar is denk ik dat het een TM1 fiets gemaakt bij VICI of Gillet betreft. http://www.abbl1940.be/FIETSEN/De%20TM1.htm
Hij heeft dus ook de standaard militaire bagagedrager http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Bagagedr ... el1929.htm
De twee andere fietsen zijn burgerfietsen, mogelijks opgeëiste fietsen die nog niet de standaard militaire pakdrager hebben gekregen. De aanpassing van opgeëiste fietsen met een militaire pakdrager was reeds in 1933 voorzien.http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Burgerli ... ietsen.htm
De middelste fiets heeft gechromeerde rembedieningsstangen wat ook op een duidelijk civiele oorsprong duidt.
Normaal gezien konden officieren hun fiets officieel aankopen bij het leger. Het betreft dan wel het voorziene model TM1. http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Officiersfietsen.htm.
Ik zie ook dat ze allemaal aan de linkerkant van het voorwiel een rijplaat of burgerlijketaksplaat hebben. Voor de linkerfiets is dat zeker de rijplaat van een organiek ingedeelde fiets http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Rijplaten.htm
Is de foto op de achterzijde ergens gedateerd?
Kan je mij de foto ingescand op 300 dpi doormailen. Best mogelijk dat er nog wat details op de voorgrond treden die nu niet zichtbaar zijn.
m vr gr, Jean
De linkse fiets, van de adjudant (gesloten kraag, niet de openliggende van de officieren) lijkt een standaard TM 1 fiets te zijn.
Gezien het feit dat er een kopmerk zichtbaar is denk ik dat het een TM1 fiets gemaakt bij VICI of Gillet betreft. http://www.abbl1940.be/FIETSEN/De%20TM1.htm
Hij heeft dus ook de standaard militaire bagagedrager http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Bagagedr ... el1929.htm
De twee andere fietsen zijn burgerfietsen, mogelijks opgeëiste fietsen die nog niet de standaard militaire pakdrager hebben gekregen. De aanpassing van opgeëiste fietsen met een militaire pakdrager was reeds in 1933 voorzien.http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Burgerli ... ietsen.htm
De middelste fiets heeft gechromeerde rembedieningsstangen wat ook op een duidelijk civiele oorsprong duidt.
Normaal gezien konden officieren hun fiets officieel aankopen bij het leger. Het betreft dan wel het voorziene model TM1. http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Officiersfietsen.htm.
Ik zie ook dat ze allemaal aan de linkerkant van het voorwiel een rijplaat of burgerlijketaksplaat hebben. Voor de linkerfiets is dat zeker de rijplaat van een organiek ingedeelde fiets http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Rijplaten.htm
Is de foto op de achterzijde ergens gedateerd?
Kan je mij de foto ingescand op 300 dpi doormailen. Best mogelijk dat er nog wat details op de voorgrond treden die nu niet zichtbaar zijn.
m vr gr, Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Zoals vlaghouder stuur / fietsvork middelste fiets ?
Mvg.Pierre .
Mvg.Pierre .
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Geweren met rottenbeugel ? Na 1929 .
Geweerdragers rechtse fiets .
Grenadiers ? Op de "open kraag" van de begeleiders van de Vlag ( Standaard ) .
Mvg.Pierre.
Geweerdragers rechtse fiets .
Grenadiers ? Op de "open kraag" van de begeleiders van de Vlag ( Standaard ) .
Mvg.Pierre.
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Errata : "gesloten kraag " van de begeleiders .
Mvg.Pierre.
Mvg.Pierre.
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
De foto is niet gedateerd, ik vermoed dat het Grenswielrijders zijn.
Peter
Peter
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
hier nog eentje, alle info en commentaar is welkom.
Peter
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Op de eerste foto is de achterste fiets een BSA 1915 of gelijkaardige: http://www.abbl1940.be/FIETSEN/WOI%20erfenis.htm
De pakdrager is een van de modellen uit de oudere periode: http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Bagagedr ... dellen.htm
De combinatie van de eerste en de derde fiets met hun eigen pakdrager duid erop dat de foto getrokken is voor de veralgemeende invoering van de TM 1 standaard als ik het zo mag zeggen. Het zijn soldaten van de karabinier cyclisten. Voor grenswielrijders lijkt me dat wat te vroeg.
De centrale fiets is vanuit dat standpunt geen opgeëiste maar gewoon een persoonlijke civiele fiets van de kapitein commandant van de eenheid
m vr gr, Jean
De pakdrager is een van de modellen uit de oudere periode: http://www.abbl1940.be/FIETSEN/Bagagedr ... dellen.htm
De combinatie van de eerste en de derde fiets met hun eigen pakdrager duid erop dat de foto getrokken is voor de veralgemeende invoering van de TM 1 standaard als ik het zo mag zeggen. Het zijn soldaten van de karabinier cyclisten. Voor grenswielrijders lijkt me dat wat te vroeg.
De centrale fiets is vanuit dat standpunt geen opgeëiste maar gewoon een persoonlijke civiele fiets van de kapitein commandant van de eenheid
m vr gr, Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Jean,
Door de aanwezigheid van al die platte kragen, spreken we ten vroegste over 1935. Op dat moment waren er al grenswielrijderscompagnies opgericht.
Is de kolonel op de voorgrond niet te herkennen als de commandant van één of ander regiment?
Groeten,
Bram
Door de aanwezigheid van al die platte kragen, spreken we ten vroegste over 1935. Op dat moment waren er al grenswielrijderscompagnies opgericht.
Is de kolonel op de voorgrond niet te herkennen als de commandant van één of ander regiment?
Groeten,
Bram
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Bram,
sjust, ikk ben te rap door den bocht gegaan en uitgegleden.
m vr gr, Jean
sjust, ikk ben te rap door den bocht gegaan en uitgegleden.
m vr gr, Jean
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
nog eentje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Wat een gedoe zeg - hoofd naar rechts net na een bocht
Zie ik daar ouvrages de Spa op het gebouw staan en is dit in de gelijknamige stad? ZItten we dan in grenswachtland?
Bedankt aan Peter voor de foto's en Jean voor de deskundige uitleg!
Walter
Zie ik daar ouvrages de Spa op het gebouw staan en is dit in de gelijknamige stad? ZItten we dan in grenswachtland?
Bedankt aan Peter voor de foto's en Jean voor de deskundige uitleg!
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: De militaire fiets tijdens het interbellum en de mobilisatie
Hoi,
Ik ben via een erfenis van mijn oom in het bezit gekomen van 2 originele foto's van 2 vermoorde Belgische militairen te in Duitsland.
Ze behoren tot de tweede wielrijders compagnie.
Soldaat Lammens en Korporaal Fr. De Proft (1922-23)
Beide liggen gedood met hun fiets op de grond.
Ik wens deze twee foto's te verkopen kan iemand mij hiervan een waarde geven aub ?
Foto's zijn in perfecte staat zonder scheuren + een copy krantenknipsel van de Volksstem (met een artikel over deze moord)
Ik ben via een erfenis van mijn oom in het bezit gekomen van 2 originele foto's van 2 vermoorde Belgische militairen te in Duitsland.
Ze behoren tot de tweede wielrijders compagnie.
Soldaat Lammens en Korporaal Fr. De Proft (1922-23)
Beide liggen gedood met hun fiets op de grond.
Ik wens deze twee foto's te verkopen kan iemand mij hiervan een waarde geven aub ?
Foto's zijn in perfecte staat zonder scheuren + een copy krantenknipsel van de Volksstem (met een artikel over deze moord)