Leer soepeler maken

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Leer soepeler maken

Bericht door Felix.Z »

Dag mede- forumleden,
heb thuis een Belgische model 1915 Adrian helm liggen overschilderd door de rijkswacht. Maar nu zie ik dat het leer van het kindbandje fragiel begint te worden.
Hoe maak je het leer terug soepel zodat het zeker niet zou breken?
Dank bij voorbaat.
mvg Felix
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Walesha »

Echt leder is een zogenaamde "levende" materie zoals hout, leder moet je onderhouden of het wordt hard en begint te barsten... je kan proberen het zoveel mogelijk te redden door in te wrijven met zadelvet. Geen zadelzeep, maar vet, kan je krijgen bij o.a. een zadelmaker en sommige schoenmakers en leerbewerkers.
Met zadelvet onderhoud ik mijn holsters en combatboots, dat vet "voedt" als het ware het leder en zo blijft het mooi en soepel en het werkt tevens waterafstotend.
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Felix.Z »

Bedankt Walesha!
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Bram1940 »

Is het gebruik van azijn aangelengd met water om leder proper te maken (bv na schimmelvorming) aan of af te raden?

Gtn,
Bram
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Walesha »

Beter niet gebruiken, azijn is een bijtende stof. Je kan leder proper maken met lauw water en een milde zeep: bvb afwasmiddel en na droging behandelen met zadelzeep.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Leer soepeler maken

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Is het gebruik van azijn aangelengd met water om leder proper te maken (bv na schimmelvorming) aan of af te raden?

Gtn,
Bram
Bram,

Ziehier een deftig advies, en geen Gouden Raad van Tante Kaat zoals er hier wel vaker staan:

https://www.cci-icc.gc.ca/resources-res ... 1-eng.aspx

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Zeer interessant, bedankt!

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Leer soepeler maken

Bericht door eaw458 »

Walesha schreef:Echt leder is een zogenaamde "levende" materie zoals hout
Ik dacht dat de koe al dood was :-)

Even serieus, dit is niet zo en je kan alleen maar afremmen wat onomkeerbare processen zijn en tevens beducht zijn voor ernstige problemen zoals rood rot en schimmels.

Dit is een goede inleiding tot de problematiek van het conserveren van leder:
http://www.jcms-journal.com/articles/10.5334/jcms.3972/

En dit geeft een beknopt overzicht van hoe dit in de museumwereld in elkaar zit en welke producten waar gebruikt worden:
http://cool.conservation-us.org/coolaic ... p30-19.pdf

Als ik bij het lezen er iets van geleerd heb, is het dat het gebruik van vetten, oliën, enz... op zijn minst controversieel is.

Als verzamelaar thuis heb je natuurlijk een horizon die niet even ver strekt dan die van musea :-)

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Walesha »

eaw458 schreef:
Walesha schreef:Echt leder is een zogenaamde "levende" materie zoals hout
Ik dacht dat de koe al dood was :-)

Walter
Grapjas! :D

Hout, papier en leder wordt wel degelijk "levende materie" genoemd omdat het, in tegenstelling tot staal bijzonder reageert op de omgevingssituatie.
Elke materie zet uit en krimpt door temperatuurverschillen maar een stalen balk zal niet kromtrekken door de vochtigheid wat bij hout wel het geval is.
Ook leder is onderhevig aan temperatuur en luchtvochtigheid en bij slecht of geen onderhoud ervan zal het snel stuk zijn!
Ook de afbraak van deze stoffen (rottingsproces) is veel extremer en gaat veel sneller. Iedereen die een technische opleiding heeft genoten dient dat te weten!
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Leer soepeler maken

Bericht door Felix.Z »

Bedankt eaw458 dit zijn zeer interessante sites waar ik zeker veel uit kan leren ;)
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”