Divisiedepots van de legerdivisies

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Divisiedepots van de legerdivisies

Bericht door Carolus »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de juiste lokalisatie van de depots van de zes legerdivisies.
De steden waar de depots gevestigd waren zijn makkelijk terug te vinden maar de gebouwen is een ander probleem.
Dat het depot van de 2e legerdivisie gevestigd was in de vroegere abdij Sint-Bernardus in Hemiksem heb ik teruggevonden, maar waar waren de andere ondergebracht ?
1e Legerdivisie : Sint-Niklaas
3e legerdivisie : Luik en Lier
4e legerdivisie : Namen en Kontich
5e legerdivisie : Dendermonde
6e Legerdivisie : Mechelen
Bijkomende vraag : toen de rekruten van de klasse 1914 werden opgeroepen in de tweede helft van september 1914 waren Luik, Namen en Mechelen al bezet door de Duitsers. Dendermonde en Sint-Niklaas waren ook niet veilig meer. Weet iemand welke depots de rol overnamen van de bezette en bedreigde depots ? Uit de legerdossiers die ik geraadpleegd heb blijkt dat de rekruten aangeduid voor de 6e legerdivisie (o.a. de Grenadiers) zich allemaal hebben aangemeld in het depot van Lier.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Divisiedepots van de legerdivisies

Bericht door georges-cdl »

Blijkbaar waren de meeste depots rond Antwerpen gevestigd in 1914.
Zeker iets te maken met het Nationaal Reduit ?
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Divisiedepots van de legerdivisies

Bericht door clash »

Het depot in Lier zal ofwel in de Sionskazerne (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... cten/10467) ofwel in de Nazareth kazerne (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... cten/10240) geweest zijn. Beide zijn voormalige kloosters.

groeten,
Bert
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”