Inhoud van het tentzeil?

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Inhoud van het tentzeil?

Bericht door stefan »

Goedendag allemaal,
Weet iemand van jullie wat er reglementair diende ingepakt te worden d.m.v. het individueel tentzeil tijdens verplaatsingen met volledig gepak door bereden eenheden of infanterie?
Dank bij voorbaat.
Stefan
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door piot1940 »

tentzeil op de ransel (=rugzak)
zak met tenttoebehoren in de boedelzak op de vrachtwagen

http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... ollbar.htm

tentzeil en toebehoren: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Kl ... meenNL.htm

m vr gr, Jean
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door stefan »

Dag Jean,
Bedankt voor de bijdrage.
Het geval waarnaar ik refereer is een verplaatsing van cavaliers van het 1ste Gidsen in 1939. M.a.w. toen het regiment al geruime tijd gemotoriseerd was en die naar een nieuw kwartier alles moeten meenemen wat ze hadden aan persoonlijk materieel.
Heel waarschijnlijk ging het gros van hun hebben en houden in een boedelzak en werd die per vrachtwagen vervoerd, maar blijkbaar hadden ze ook nog spullen in hun tentzeil gewikkeld dat ze over de schouder droegen in de vorm van een dikke saucisse. In elk geval is hun tentzeil veel te dik en rond om enkel uit het zeil te bestaan vandaar dat ik vermoed dat ze er ook persoonlijke spullen in gewikkeld hebben. Misschien extra ondergoed en een trui of zo. Maar ik weet niet of daar specifieke voorschriften voor bestonden.
Zal bij gelegenheid de foto posten.
Groetjes,
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door Bram1940 »

Stefan,

Zat de capote er misschien in verwerkt? Uiteraard moeilijk te beoordelen zonder foto.

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door stefan »

Bram,

It makes sense zoals de bolhoeden zeggen.
Hier is de foto.
Die tentzeilen zijn dikke saucissen en dus moet daar iets in opgerold zitten. Hun overjas is zeker een serieuze kanshebber.

Stefan

Afbeelding
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door piot1940 »

Er bestaan naar mijn weten geen richtlijnen wat zo'n tentzeilrol kan of mag bevatten. Het lijkt me hier dus een privé initiatief, ik denk hierbij aan de inhoud van de rugzak.
Ik zeg wel "naar mijn weten". Ik zou het eens aan de mensen van de 14 18 periode vragen of daar bij de cavalerie soms zo'n gebruiken waren.

m vr gr, Jean
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door stefan »

Bedankt Jean. :-)

Heel waarschijnlijk luidde het bevel inderdaad :'Alles zou snel en zo compact/efficiënt mogelijk inpakken en mars... naar het nieuwe garnizoen.

grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Inhoud van het tentzeil?

Bericht door Bram1940 »

Stefan, Jean,

Moeilijk te zien, maar de man links op de foto heeft volgens mij zijn rechthoekige bagagetas bij aan de schouderriem te zien. Ik houd het dus op zijn mantel die in zijn tentzeil gerold is.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”