brigadecommandanten

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

brigadecommandanten

Bericht door ringo »

Beste leden,

Ik ben op zoek naar wat meer informatie omtrent de vroegere "brigadecommandanten" bij de verschillende divisies. Hoe was hun uniform samengesteld, uit welk wapen kwamen zij, enz.

Ik weet dat zij de kepi droegen met rode vloeren omranding en op hun schouderstukken een getal van hun divisie die omcirkeld was maar meer weet ik eigenlijk niet...

Bleven zij de graad houden van Kolonel ( SBH )?

Veel vragen dus maar ik hoop hier toch wat info te kunnen halen. Misschien zelfs een foto'tje?

Groeten
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: brigadecommandanten

Bericht door RSMCI »

De brigadecommandant waren functioneel brigade-generaal
Daarom werd er op zijn officieel voertuig een "vlagje" met 1 ster aangebracht.
Bij parades werd hij ook aangekondigd met 1 klaroenstoot ("aan de brigadecommandant")
De graad zelf heb ik nooit weten dragen. Hij bleef zijn graad van Kolonel (SBH) dragen, maar het kwam wel voor dat hij 1 generaalsster op de schouderstukken van het uitgangsuniform droeg, geplaats boven het brigadenummer.
Het wapen was verschillend, ze werden in functie gesteld door het commité van generaals.
In de meeste gevallen kwamen ze uit de pantsertroepen of de infanterie.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: brigadecommandanten

Bericht door BPS10 »

Ik dacht steeds dat de rang van Brigade-Generaal enkel in tijd van oorlog toegekend werd.... :?:
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: brigadecommandanten

Bericht door RSMCI »

Vandaag wordt deze graad zelfs officieel gedragen en zelfs benoemd

Vb. Brigadegeneraal van het vliegwezen Corinne Faut is de nieuwe directeur van de Algemene Directie Communicatie.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: brigadecommandanten

Bericht door BPS10 »

Bedankt voor de correctie W. maar dat is blijkbaar dan toch nieuw? Toen ik mid 80 mijn cursus voor Onderofficier volgde ben ik pertinent zeker dat deze rang enkel in oorlogstijd toegekend werd...
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: brigadecommandanten

Bericht door RSMCI »

Inderdaad, in 1977 werd dat ons ook zo gezegd in de onderofficierenschool.

Echter werd deze graad wel functioneel toegekend.
Pas in 2005 werd de eerste brigadegeneraal Levillez Danielle effectief door minister Flahaut benoemd.

W.
RES NON VERBA
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: brigadecommandanten

Bericht door Patric »

BPS10 schreef: .... dat deze rang enkel in oorlogstijd toegekend werd...
En ik meen mij te herinneren dat het aantal generaals afhankelijk is /was van de grootte van het leger in zijn totaliteit. M.a.w. in oorlogstijd zijn er meer militairen onder de wapens dus ook meer Offr en OOffr. Toen (1970) werd gezegd dat de graad van brigade-generaal (soms) werd toegekend aan kolonels belast met diplomatieke opdracht /militair attaché of dergelijke.
Maar wat de vraag van TS betreft dient verschil gemaakt te worden tussen de functie van "commandant van een legerbrigade" die omwille van zijn functie 1 ster op zijn voertuig voert, en een brigade-generaal. Een brigade commandant is een functieaanduiding en is niet noodzakelijk een brigade-generaal maar was vroeger (meestal) een full kolonel.
mg,
Patric
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: brigadecommandanten

Bericht door one_O_five »

Voor zo ver ik weet word die graad ook wel tijdelijk toegekend voor full kolonel's met een buitenlandse opdracht, militair attachee en dergelijke.
tommiie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2017 12:33

Re: brigadecommandanten

Bericht door tommiie »

RSMCI schreef: 24 apr 2016 20:48 Inderdaad, in 1977 werd dat ons ook zo gezegd in de onderofficierenschool.

Echter werd deze graad wel functioneel toegekend.
Pas in 2005 werd de eerste brigadegeneraal Levillez Danielle effectief door minister Flahaut benoemd.

W.
Dus ze was niet alleen de eerste vrouwelijke brigadegeneraal maar er waren dus ook geen echte mannelijke brigadegeneraals voor 2005?
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”