Opvragen militair dossier

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Opvragen militair dossier

Bericht door SignalH »

Hallo,

Is het mogelijk om een militair dossier op te vragen enkel op basis van de naam en vermoedelijke geboortedatums.
Waar kan ik daarvoor terecht? Het betreft wel geen familielid.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Opvragen militair dossier

Bericht door Stef »

Met een beetje geluk wel, ik heb het ook al voor gehad dat ik maar zeer beperkte info had en ze het dossier toch vonden maar het is geen garantie een stamboeknummer kan ook handig zijn!

je moet dan in Evere zijn bij het CDH, let wel er is een wachttijd van 3 a 4 maanden!
zie: http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... ier#p31628
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Opvragen militair dossier

Bericht door BPS10 »

Hier wens ik toch graag een paar opmerkingen aan toe te voegen. Het CHD heeft enkel dossiers van Officieren met een geboortejaar < 125 jaar (als ik mij niet vergis) in bewaring. Voor oudere dossiers dien je het KLM te contacteren en een afspraak te maken voor inzage via de leeszaal. Gelieve er rekening mee te houden dat het archief van het CHD NIET gedigitaliseerd is. Ik vrees dat dossiers uit rede van besparingen en de te grote vraag niet meer via e-mail kunnen aangevraagd worden en ook niet meer via e-mail vestuurd worden. Voor het CHD vrees ik dat de snelste manier is om een afspraak te maken en het dossier in hun leeszaal in te kijken. Tegen betaling kan je ter plaatse kopies van het dossier nemen of je kan je op het nodige voorzien (fototoestel, scanner,..) en dan kost het je niets. Let wel er is sprake dat de dossiers die bij het CHD bewaard worden in de nabije toekomst naar het Rijksarchief zullen verhuizen. Wanneer dit zal gebeuren en hoe de inzage daar zal verlopen is nog niet geweten. Voor Soldaten en Onderofficieren dien je een aanvraag te richten tot de dienst HRA in Evere (vroeger gekend onder de benaming dienst van het stamboeknummer). Deze dienst heeft geen dossiers in bewaring. Indien een dossier bestaat dient deze dienst het dossier aan te vragen in Zutendaal. Het kan twee tot drie weken duren alvorens het aangevraagde dossier ter inzage bij HRA in Evere toekomt. U zal hiervan via e-mail verwittigd worden. In dit geval is het eveneens toegestaan om kopies van het dossier te nemen of u zelf te voorzien van de nodige middelen. In gelijk welk geval is het uiteraard in uw voordeel dat u zoveel mogelijk informatie omtrent de persoon kan verschaffen. De volledige naam en juiste geboortedatum zijn minimum gegevens. Mocht je het stamnummer weten is dat een meerwaarde. Om u een voorbeeld te geven. Onlangs vroeg ik in CHD de inzage van een dossier van een Officier van het 2G. Ik had zijn volledige naam en het gros van zijn stamnummer. Ik miste enkel het voorvoegsel van zijn stamnummer (O, R,...) en ik kende zijn geboortedatum niet. Blijkbaar was dit niet voldoende om het dossier te gaan zoeken.
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Opvragen militair dossier

Bericht door SignalH »

Bedankt voor jullie reacties !

Stamboeknummer heb ik jammer genoeg niet, wel de naam (weinig voorkomend) en 4 mogelijke geboortedata.
Hopelijk kunnen ze daarmee verder. Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”