info gezocht over MG08/15 ....

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door fluppe »

hoi allen, kan iemand me helpen met een aantal zaken: ik zoek meer info over het gebruik binnen de abbl i.v.m de MG 08/15 en ook of deze zijn ingezet tegen de duitsers
http://www.mitrailleuse.fr/Allemandes/MG0815/MG0815.htm

graag ook info over de MG kistjes die door de abbl zijn gebruikt (kleur, ...). Ook nog zoek ik info over de mills granaten (iemand afbeeldingen van de kisten, kleuren, ...)
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo fluppe :
In de rubriek " Interbellum" al gedeeltelijk besproken !
Wilt u meer daarover weten ,kom eens langs !
Regio Kortrijk -Wevelgem !
Al veel info en handleidingen en materiaal daarover !
Ik heb de kennis en de tijd niet om hier foto's te plaatsen !
Dus als U dat wel kunt (praktische afspraak via pb ).
Mvg Pierre .
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door eaw458 »

De MG08/15 is wel degelijk door het ABBL gebruikt en ook daadwerkelijk tegen de vijand ingezet.

In eerste instantie denk ik hierbij aan de speciale vestingseenheden (http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... gseenheden). Wel is het zo dat deze militairen die wapens pas voor het eerst zagen tijdens de mobilisatieperiode en ze volgens verschillende betrokkenen tot dan toe continu in depot bewaard waren.

De meest uitgebreide getuigenis is die van Kapt Henry de la Lindi, Cie Comd van 7/II, die getuigd hoe pas eind 1939 voor een eerste keer met de MG08/15 kennis gemaakt werd en er slechts met enige moeite een dotatie patronen bekomen werd voor enkele beurten op de schietstand.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door fluppe »

deze werden niet uitgedeeld binnen de infanterie, cavalerie eenheden ? of is er wel sprake van bij deze troepen ?
bedoel ik mee dat er al geoefend werd tijdens de interbellum bij de reguliere troepen, want je ziet veel dat de troepen uitgerust waren met FN30 maar die MG 08/15 was dat ook zo verspreid als de FN30 ...
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door eaw458 »

fluppe schreef:deze werden niet uitgedeeld binnen de infanterie, cavalerie eenheden ? of is er wel sprake van bij deze troepen ?
bedoel ik mee dat er al geoefend werd tijdens de interbellum bij de reguliere troepen, want je ziet veel dat de troepen uitgerust waren met FN30 maar die MG 08/15 was dat ook zo verspreid als de FN30 ...
Naast de Speciale Vestingseenheden heb ik ook de MG08/15 in luchtafweerconfiguratie gezien. Onder meer bij 13A:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door canadian2nd »

Hier mijn patronenbox van een MG 08/15 (een boerderij-zoldervondst uit de Westhoek) die zeker in Belgische dienst is geweest.
83 patronen kunnen in de stoffen band. Belgische 7,65 X 54 met scherpe punt allemaal daterend van in de jaren '30 en deze met blauwe kop (pantserdoorborend ?) daterend van 1940. Om de 3 gewone patronen zit er eentje met zwarte punt.
Op de spoel is in het Duits gestempeld "nicht vertauschbar"
De spoel is grijs en de buitenkant vertoont sporen van verschillende soorten groene verf.
hier de foto's
mvg
Canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

http://www.forgottenweapons.com/wp-cont ... 3/04/2.jpg
Hallo Canadian (Jan) ; Heb al geprobeerd deze foto te plaatsen maar zelfs bijgeknipt te veel pixels ! Mischien zo te zien met adres ?
Is foto ;Op het Bouwdewijnkanaal tussen Brugge en Zeebrugge (ECPA nr DAM 44110 )!
Duitser op speedboot met Belgische MG 08-15 gemonteerd op universele kolom voor " Mitrailleusevuur tegen laagtrekkende vliegtuigen" !
Hangt in stangenharnas van die " affut-colonne universel" en gebruikt daarbij Uw trommelmagazijn met 83 schots 7.65 x 53 !
Bestaat ook nog een gelijkaardige 45 schots band voor in een rechthoekige box (kortere eindstrook / zelfde beginstuk !
Uw bandbeginstuk met 3 masieve rivetten (herstelling ?) ipv holle zoals normaal !(blauwe top is "perforante-traçante" (PT)!
Mijn trommelmagazijn heeft een mostaardachtige kleur en denk Belgisch (geen RAL nrs in ABBL) en ingeperst Feuer! Kurbel Hoch (Rood) mischien toch Duits ?
Zonder die melding (vroege produkties ) en met ; is trommel niet uitwisselbaar of toch moeilijk !
Heel zeldzaam stuk en "dans son jus "
Mvg. Pierre .
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo eaw 458 /Walter ;
Uw mooie foto toont jammer genoeg maar een gedeelte van een zeldzaam stuk ! (na lang zoeken in doku gevonden) !
Aan de hand van de speciale driepekkel M.A.E. en zijn houder voor een nog specialer MG O8 met " bijrichter M.A.E."!
Staat gemonteerd op linkerflank en complex (amaai) !!!
De handvaten zijn verdwenen (twee drukknoppen blijven) en een Hotchkiss kolf met gaten toegevoegd !
Tekeningen uit " onderrichting over het Mitrailleusevuur tegen laagtrekkende vliegtuigen "
Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef:http://www.forgottenweapons.com/wp-cont ... 3/04/2.jpg

Bestaat ook nog een gelijkaardige 45 schots band voor in een rechthoekige box (kortere eindstrook / zelfde beginstuk !
.
Deze heb ik ook gevonden in mijn "rommeldoos" Pierre ! Inderdaad : van die 83 schotter is het inderdaad een herstelling van de rivetten (volle ipv holle)
Aan mijn 45 schotter werd niets dergelijks uitgevoerd.
Of vergis ik mij ?

mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo Canadian (Jan) ,
Dus zoals gezegd ; als ge uw twee banden naast elkaar plaatst een verschillend eindstuk !
Met uw 45 schots is er niets mis mee buiten gebruikt en roestvlekken van stalen veren !
Het is dat wat ik zoek voor in mijn speciaal doosje !
Aan mijn doosje ontbreken verder de stalen veren die de band moeten in het midden houden !
Een aandrukveer in het deksel is aanwezig !
Heb een tekening hoe de band erin te plaatsen !!!
Voor U dezelfde aanbieding om eens langs te komen om foto's te nemen als 'fluppe ' & Steve_Emp !
Afspreken via pb .
Mvg.Pierre.
john8
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2014 14:38

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door john8 »

bupi schreef:Hallo Canadian (Jan) ,
Dus zoals gezegd ; als ge uw twee banden naast elkaar plaatst een verschillend eindstuk !
Met uw 45 schots is er niets mis mee buiten gebruikt en roestvlekken van stalen veren !
Het is dat wat ik zoek voor in mijn speciaal doosje !
Aan mijn doosje ontbreken verder de stalen veren die de band moeten in het midden houden !
Een aandrukveer in het deksel is aanwezig !
Heb een tekening hoe de band erin te plaatsen !!!
Voor U dezelfde aanbieding om eens langs te komen om foto's te nemen als 'fluppe ' & Steve_Emp !
Afspreken via pb .
Mvg.Pierre.
Dag Pierre, eindelijk een goed forum gevonden voor deze materie (hoop ik)!

Mijn grootvader heeft een aantal van die kleine kistjes, ééntje helemaal compleet met alle veren aan de binnenkant!
Gelukkig juist die in zeer goede staat, met alle verf etc er nog aan.
Ik zou er graag zoveel mogelijk over te weten komen, welke jaren werden die gebruikt?
Kan je bevestigen dat het zo'n kistje is?
Onbekende magazijn (1) klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo john8 ;
Ja , dat is ie : de zeldzame zwarte doos !
Is nie meer dan een metalen "sigarenkistje" !
Maar toch moeten daar die patronenband met 43 patronen er in alsook het beginstuk !
Met een nieuwe misschien maar met een oude band is dat zeker onmogelijk zonder breuk !
De bevestigingsrail is voor de Maxim 08-15 met trommelsteun en voor een aparte schroefsteun op de Maxim 08 !
Gebruikt als " update " van de "oude Maxim 's " eenmaal de FM model 30 er was !
Onderrichting is van 1935 = dus ongeveer van dan tot 1940 Belgisch gebruikt !
De 4 platte veren (bodem) zijn meestal eruit wegens hergebruik evenals de aandrukveer ( deksel )!
Graag daarom een detailfoto van de 4 " patronen veren " !
Mvg.Pierre.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo john8 :
Test !Poging om doku door te sturen !
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

En eentje voor Walter (eaw 458) :
De speciale voet MAE :
Daarop kon de MG O8/15 geplaatst in normale uitvoering maar met scharnierkolf en richtmiddels " anti-avions Hotchkiss " !
Ook kon daarop een aangepaste MG 08-15 geplaatst met heel speciaal richttoestel en kolf Hotchkiss !
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john8
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2014 14:38

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door john8 »

Hallo, zoals beloofd, hier de foto's van het "mooiste" kistje. Compleet met alle veren en de zwarte verflaag.
Wel raar die positie van de 4 veren in de doos, maar met uw tekening zit er wat logica in (ik dacht eerst dat ze in een bolletje opgerold zaten, maar dus niet!
Werden deze kistjes enkel gebruikt om soldaten te leren schieten met de MG08/15 (ivm besparen op munitie) of werden ze ook actief gebruikt in de meidagen?
Belgisch kistje MG08-15 (1).JPG
Belgisch kistje MG08-15 (2).JPG
Belgisch kistje MG08-15 (3).JPG
Belgisch kistje MG08-15 (4).JPG
Belgisch kistje MG08-15 (5).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Hallo John 8 ;
Bedankt voor de foto's van bodemveren " zwarte doos "!
Die doos was speciaal ontworpen om op de lichte en zware MG Maxim (08-15 / 08 )geplaatst te worden !
Als verdediging tegen " laagvliegende vliegtuigen " en geplaatst in een draagstelkolom waaraan de schutter in een " harnas" hing !
Die kolom kon simpel (MG 08-15) of universeel zijn met de nodige adapters (MG 08 / MG 08-15 /Hotchkiss /FM model 30 )!
Die doos is beter dan de Duitse trommel en bedrijfszekerder bij transport en "roulage"(weg en weer schokken )!
De patronen hebben de neiging er uit te kruipen (zie de band van Jan) !
De Belgen gebruiken geen afstandslamellen op de band zoals MG 1911 Belg / MG Duits maar de laatoorlogse Duitse WW1 zonder !
De "zwarte doos " is aangepast voor Belgische patronen (breedte 77 mm) ipv de trommel (81 mm) !
De bodemveren en aandrukveer houden alles mooi op zijn plaats !
Voor de Belgische MG 08 op de Duitse sledeaffuit werd een stang luchtafweer geplaatst en de trommel of zwarte doos gebruikt !
Gewoon infanterie gebruik van MG 08 met Duitse WW1 metalen kisten opgevuld met twee kartons 2mm dik !
Band word op zijn plaats gehouden tijdens transport door houten latjes verticaal geplaatst !
Mvg.Pierre.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

De universele kolom !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door canadian2nd »

Dank je wel Pierre voor de toelichting.
weeral veel bijgeleerd.
Tot nog eens in de canada

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Belgie door de ogen van de nazi's !(zelfde als vroegere link )
Op het Bouwdewijnkanaal tussen Brugge en Zeebrugge !
Hergebruik van Belgische MG 08-15 met kolom en harnas en vereenvoudige bijrichter (soort Hotchkiss ) en trommel !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john8
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2014 14:38

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door john8 »

Goed om zoveel te kunnen bijleren over deze materie, het interesseert me direct heel wat meer :D
De opa was ook verrast door de blijkbaar zeldzaamheid. Wie weet komen nog interessante items te voorschijn.

De vindplaats van de kistjes is tussen Kortrijk en Brugge gelegen, dus misschien wel van de laatste verdediging van België in '40.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: info gezocht over MG08/15 ....

Bericht door bupi »

Een upke .

Hier ook nog eentje in mindere staat maar met de veren binnenin .

http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 24481.html

Mvg.Pierre .
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”