Telecommunicatie tijdens WO I

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jacques_verl
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2014 11:52

Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door jacques_verl »

Hello,
Waar kan ik meer informatie vinden over het gebruik van telecommunicatie tijdens WO I, en meer speciaal over het gebruik van de morsecode.
alvast bedankt.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door canadian2nd »

Ik denk dat dit nog niet bestond in het landleger. Er werd met melders gewerkt die weg en weer liepen met de berichten. Geen radioverbindingen.
Signaalgevers bestonden al wel denk ik. Maar dan voor de artillerie .... ver weg van het front en het geweervuur.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door piot1940 »

Er bestond een Cie Télégraphisten waaronder ookTSF mensen: Télégraphe Sans Fil. Mijn vrouw haar overgrootvader was er een. Zij waren een onderdeel van de Genie. Meer informatie erover heb ik helaas niet en zou uiterst welkom zijn.
jacques_verl
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2014 11:52

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door jacques_verl »

Na wat opzoekwerk heb ik het volgende gevonden:
milpedia.org: Bij de mobilisatie in augustus 1914 beschikte elke divisie over een sectie telegrafie. Voor het ganse Belgische leger beschikte men slechts over drie radiozenders.
Er blijkt ook een gedenkteken te bestaan van een eenheid draadloze telegrafie in Merkem: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/woi/relict/1224
Waar kan ik meer info vinden over deze eenheden?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door Bram1940 »

Bij de artillerie hadden ze al veldtelefoons in 1914.

Groeten,
Bram
frezque
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2013 19:17

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door frezque »

Iemand een idee hoe de communicatie tussen Engeland en Belgie verliep. Meer bepaald tussen de etat-major in Folkestone en het hoofdkwartier van het Belgische leger op het vaste land.

Concreet mijn grootvader ontsnapte uit een krijgsgevangenkamp in Duitsland en kwam naar Folkestone.
Hij werd over Dieppe naar Eu bij Dieppe gezonden vanuit Folkestone.

Dus moet er toch communicatie geweest zijn tussen Folkestone en hoofdkwartier van het Belgische leger.
Hoe wisten men in anders Folkstone dat hij naar Dieppe moest?

Hij arriveerde op 3 februari 1916 in Folkestone en vertrok daar reeds op 9 februari 1916.
tentzeil
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 apr 2012 07:21

Re: Telecommunicatie tijdens WO I

Bericht door tentzeil »

Denk ook maar eens aan de vele postduiven die in alle legers toendertijd gebruikt werden. Ze hadden zelfs speciale gifgasbeschermingskapjes en filterkorven. Was pasgeleden nog een interessante tentoonstelling over in Zoersel.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”