inbeslag genomen voertuigen

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

inbeslag genomen voertuigen

Bericht door fluppe »

ik had een vraagje, werdt er tijden het interbellum naarmate de dreiging erg groot was voor de oorlog burgervoertuigen zoals vrachtwagens gesloten bestelwagens opgeist ? of werdt dit enkel gedaan tijdens de veldtocht ?
zoja werden dezen dan geschilderd in het khaki en ook de nodige kentekens gegeven ? was hier tijd voor of moest het allemaal rap gaan door enkel de wagen te overschilderen ?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door larotje »

Er werden in elke gemeente lijsten bijgehouden met op te eisen vtgn. Ergens heb ik iets gelezen over militaire laadbakken met adaptiestukken voor op opgeeiste vtgn. Ook zou de nationale driekleurige kokarde in papier op de deuren geplakt worden. Ga dadelijk eens kijken wat we er hier over hebben.

Mvg,
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door larotje »

Sorry,

Vinden het niet waar we dachten dat het lag. In ieder geval zijn er wetten opgesteld in 1928 betreffende de opeisingen. Verdere uitwerking zijn in reglementen uit 1939 beschreven. Opeisingen gaan niet alleen over voertuigen, maar ook over hooi, hout, vaten, ijzerpartijen, boten, vliegtuigen, zaklampen, enz. Hieromtrent zijn er ook natuurlijk een hoop reglementeringen over schadevergoeding door de staat te betalen bij verlies of beschadiging. Nieuwe artikelen worden tegen een hoger percentage vergoed dan oudere voorwerpen.

Het is wel een boeiende materie om te zien wat onze staat zoal nodig heeft in oorlogstijd.

Mvg,
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Er werden honderden voertuigen oogeeeist tijdens de mobilisatie. De meeste voertuigen kregen een khaki kleur en een nummerplaat beginnend met een letter (afhankelijk van de datum waarop het voertuig op de Belgische markt gebracht was of van de fabricagedatum ergens in 1937). Ook tijdens de veldtocht werden uiteraard voertuigen opgeeist. Ik heb een voorbeeld van zulke vrachtwagen die in het Leuvense opgeeist was en gedeeltelijk overschilderd werd (het logo van de firma is nog vaag zichtbaar). Was de verf op of is men in zeven haasten moeten vertrekken ermee, geen idee. Na de capitulatie zie je hetzelfde voertuig in Duitse handen.

Groeten,
Bram.
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door fluppe »

zodoende waren er tijdens de mobolisatie al burgervoertuigen opgeëist begrijp ik goed ?, werden er dan ook logo's opgebracht van de eenheden voor wie ze zijn opgeëst
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door eaw458 »

Vanaf 26 augustus 39 tot en met 28 mei 40 werden voertuigen en materieel opgevorderd.

Een mooie foto van een volgens het boekje afgewerkte camion zie je op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... riedivisie, maar zoals Bram je al aangaf kom je elk afwerkingsniveau tegen. Een getuigenis die ik las beschrijft een camionette van Het Laatste Nieuws in gebruik door het leger, volledig in burgerlivrei met reclamelogo's en al.

Opvorderingen bestaan in twee soorten: enerzijds de hierboven beschreven voorbereide opvorderingen, gedocumenteerd door leger en gemeente en uitgevoerd door het leger (vaak de gendarmerie, maar vaak ook militairen zelf); en anderzijds de ad hoc opvorderingen te velde uitgevoerd door een (onder)officier met een opeisingsbon. Hiervoor bestonden bonnenboekjes. Een voorbeeld van dit laatste is de opvordering van benzine bij de garages bij gebrek aan bevoorrading door de militaire ketens. Ook voeder, voedsel, enz.. werden te velde vaak opgevorderd.

Intern beschrijft het 'Reglement op de Garnizoensdienst' hoe opvorderingen volgens de wettelijke regels door militairen uitgevoerd dienen te worden.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door rewdco »

Zonet deze foto gevonden op eBay.

Afbeelding
Afbeelding

De vrachtwagens op de achtergrond zijn volgens mij in beslag genomen burgervoertuigen. Op de bache van de meest rechtse vrachtwagen staat zelfs nog wat publiciteit:
(Jan Vande)velde
(Zuivel)handel
(Wachteb)eke
:D

Afbeelding

Groeten,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door Nelis1908 »

Dit zijn geen Belgische militairen, maar wel mannen van het National-Sozialistisches Kraftfahr-Korps (NSKK).
Ofwel Duitsers vlak na de 18-daagse veldtocht, ofwel landgenoten die dienst genomen hebben in het NSKK (dit vanaf 1941).

Gr,

Nelis
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door rewdco »

Deze foto dateert van vlak na de 18 daagse veldtocht. Op de Vickers hangt nog een Belgische nummerplaat, en er zijn nog geen Duitse markeringen op aangebracht. In 1941 zou dit zeker al gebeurd zijn!

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door larotje »

Hallo,

Deze foto is zeker en vast na de 18-daagse veldtocht genomen op een plaats waar de voertuigen van het verslagen Belgische leger werden ingezameld en getrieert. Meestal werden deze voertuigen zelf door het gecapituleerde leger naar deze inzamelplaatsen gereden. Dit is iets wat elk leger doet met zijn verslagen vijand, niet alleen de Duitsers.

Het zijn inderdaad mensen van het NSKK, zeg maar het vervoerkorps van het Duitse leger die op de foto poseren. Het is wel zo dat het Duitse leger al deze buitgemaakte voertuigen, zowel burger als militair, zelf terug in gebruik nam. Voor hun is dit zeker een voordelige situatie geweest, dan hoefden ze de burgervoertuigen zelf niet op te eisen.

Deze voertuigen zijn inderdaad eerder door het Belgische leger in beslag genomen geweest. Deze foto is een schoolvoorbeeld van hoe die voertuigen eruitzagen.

Mvg,
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door fluppe »

weren er ook aanhang wagens (mobiele commandoposten, radiowagen, officiers, ...) in het abbl ? zoja zijn er foto's van te vinden ? wie kan helpen
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door fluppe »

niemand ?
sterckxph@base.be
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2015 20:59

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door sterckxph@base.be »

Voertuigen werden inderdaad snel ik bepaalde kleur overschildert (naargelang door wie in beslag genomen)
Heb een voertuig dewelke ik restaureer Morris Eight 1935
enkel cabine werd snel geschildert en rode en groene streep op spatbord links/rechts
vermoedelijk om de Engelsen langs de goede kant andere voertuigen te passeren
201306001.JPG
Heb in dit voertuig, verscholen onder een genageld paneel een onleesbare naam gevonden met telefoonnummer

Iemand enig idee hoe ik deze telefoonnummer kan opzoeken?
foto telefoonnummer 54 21 17.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door Walesha »

Dit is een interessant topic, ik wist wel dat kort voor en tijdens de oorlog heel veel burgervoertuigen in beslag werden genomen maar ik wist niet hoe het allemaal precies in zijn werk ging.
Betreft die lijsten, die waren er blijkbaar nog lang erna ook... toen ik in 1975 mijn nieuwe motorfiets kocht kreeg ik ook zo'n papier van de rijkswacht. Dat ging ook over confiscatie in geval van mobilisatie.

Wat betreft dat telefoonnummer... ik vrees dat dat niet meer te achterhalen valt. Je kan wel eens proberen bij Belgacom maar ik vrees ervoor. In die tijd waren er diverse onafhankelijke telefoonmaatschappijen die zich later hebben verenigd tot de bekende RTT, de voorloper van Belgacom. Hetzelfde scenario dus als destijds met de spoorwegen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: inbeslag genomen voertuigen

Bericht door one_O_five »

Voor de mobilisatie werden ook de 4x4 voertuigen aangeslagen, zo was ik als CSM in een reservecompagnie de trotse eigenaar van een knalgele Toyota ... waar de kaki verf te vinden was heb ik echter nooit achterhaald.
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”