Nestor Dupont

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Nestor Dupont

Bericht door Andres1950 »

Ik ben op zoek naar de begraafplaats van:

-DUPONT Nestor Victor,Korporaal,108/51.430, 8é Linie, °Wijtschate 22/04/1885, +Boninne 23/08/1914, woonplaats Neerpelt

De familie heeft geen idee waar de man begraven zou liggen. Hij is oorspronkelijk in Bonnine bij Namen begraven maar daar is geen spoor meer van terug te vinden. Heb de plaatselijke diensten gecontacteerd.

Er is sprake geweest van een herbegraving in zijn geboortedorp maar het is niet duidelijk of die ook werkelijk is uitgevoerd.

Wie kan de familie helpen met info?

Andres1950
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Nestor Dupont

Bericht door Paddy »

Nestor werd geboren te Wijtschate en was als tolbeambte geplaatst in Neerpelt. Zijn oudste zoon Ernest werd in 1912 geboren te Neeroeteren, de jongste werd een jaar later te Neerpelt geboren. Het is misschien niet uitgesloten dat zijn echtgenote Maria Nelissen na de oorlog verhuisde en het lichaam van haar man liet overbrengen naar haar nieuwe woonplaats. Ik zou dus nagaan wat er van de weduwe geworden is na de dood van haar man.

Veel succes en hou ons op de hoogte.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Nestor Dupont

Bericht door Troyka »

Andres1950 schreef:Ik ben op zoek naar de begraafplaats van:

-DUPONT Nestor Victor,Korporaal,108/51.430, 8é Linie, °Wijtschate 22/04/1885, +Boninne 23/08/1914, woonplaats Neerpelt

De familie heeft geen idee waar de man begraven zou liggen. Hij is oorspronkelijk in Bonnine bij Namen begraven maar daar is geen spoor meer van terug te vinden. Heb de plaatselijke diensten gecontacteerd.

Er is sprake geweest van een herbegraving in zijn geboortedorp maar het is niet duidelijk of die ook werkelijk is uitgevoerd.

Wie kan de familie helpen met info?

Andres1950
Ik zou naar het documentatiecentrum van het Legermuseum trekken en het dossier daar opvragen. Heropgraving zal normaal papieren achtergelaten hebben in het militair personeelsdossier. (Hoewel dit niet altijd het geval is)
Martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2013 19:18

Re: Nestor Dupont

Bericht door Martine »

Ik weet niet of deze topic nog bekeken wordt. Ik ben in ieder geval de achterkleindochter van Dupont Nestor. Indien nog interesse, laat dan maar iets weten, dan kan ik meer info geven.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nestor Dupont

Bericht door Exjager »

Martine schreef:Ik weet niet of deze topic nog bekeken wordt. Ik ben in ieder geval de achterkleindochter van Dupont Nestor. Indien nog interesse, laat dan maar iets weten, dan kan ik meer info geven.
Blijkbaar is/was Andres op zoek naar de begraafplaats van Dupont Nestor, dus als je kan helpen, graag.
Alvast bedankt.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2013 19:18

Re: Nestor Dupont

Bericht door Martine »

Dupont Nestor is inderdaad gesneuveld in Boninne. Hij is echter niet begraven omdat dit niet mogelijk was. Zijn lichaam werd namelijk verpulverd door een bom. Vandaar dat er ook nooit een herbegraving is geweest.
Zijn echtgenote, Maria Nelissen, is in 1919 gestorven aan de Spaanse griep.
Zijn oudste zoon Ernest, mijn grootvader, was in WOII actief in het verzet. Begin september 1944 werd hij verraden en vermoord.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nestor Dupont

Bericht door Exjager »

Bedankt voor de info Martine.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Nestor Dupont

Bericht door Andres1950 »

Hallo Martine

Wel bedankt voor de info.

Ik zal dit doorgeven aan de familie. Dit lost al veel van het mysterie rond hem op.

In zijn dossier bij de begraafplaatsen in Brussel staat er nochtans dat er vanwege zijn ouders een vraag tot herbegraving is geweest, maar niemand weet of die ook effectief is uitgevoerd. Ook het aangegeven graf in Bonnine is blijkbaar niet terug te vinden.

Mochten er nog vragen op mij af komen dan zal ik ze zeker hier op zetten.

Dank en vg

Andres1950
Martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2013 19:18

Re: Nestor Dupont

Bericht door Martine »

Mijn vader zou graag weten wie de familie is en op welke manier ze verwant zijn met Dupont Nestor. Is het mogelijk om hier een antwoord op te krijgen?
Mvg
Martine
Piebuc
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2016 00:26

Re: Nestor Dupont

Bericht door Piebuc »

Ter info,
hierbijgevoegd een vraag voor hetzelfde "Korporaal Dupont Nestor" geplaatst door een familielid Rosette Dupont in de Gastenboek op de Site Bel-Memorial.
Met vriendelijke groeten
Pierre

"le - op 27/02/2013 à 22:26
Rosette DUPONT (Opoeteren, Belgique - België)

Beste,

Samen met mijn vader ben ik al lang op zoek naar de juiste begraafplaats van mijn overgrootvader DUPONT Nestor Victor, Korporaal, 108/51.430, 8é Linie, °Wijtschate 22/04/1885, +Boninne 23/08/1914, woonplaats Neerpelt.

Misschien dat er iemand kan helpen?

Alvast hartelijk dank,

Met vriendelijke groeten

Rosette DUPONT
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”