gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 16 Mei 2011 14:16
Frans Sermeus schreef:Hallo,
Ben op zoek naar alle mogelijke gegevens e.a. over soldaten geboren te Hove(Antwerpen) of er gewoond.of er overleden ten gevolge van de krijgsverrichtingen.
Gegevens,plaats van sneuvelen of overlijden, begraafplaats, foto's graf...
alle info is welkom
Heb reeds een (voorlopige) lijst met gegevens maar die dient zeker verder aangevuld en gecheckt.
groet
Paddy schreef:Gesneuvelden die geboren zijn te Hove (postcode 2540)

-Soldaat BEUGNIES Kamiel Polydoor Frans Jan,Mil1914 legernummer 58.805, 12é Linie, °Hove 11/11/1894, + Sint-Eloois-Winkel, Bosmolen 14/10/1918, zoon vanFrans & Maria Louiza GODFRIN, ongehuwd, oorspronkelijk begraven te Lendelede, G.B. graf 4580, huidige begraafplaats Houthulst, B.M.B. B-125

-Soldaat VERBRAECKEN Lodewijk Frans, legernummer 57.147, 11é Linie, °Hove 16/11/1889, +Rhées 6/08/1914, huidige begraafplaats Rhées (Liège) G.B.

-Soldaat RYMENANTS Auguste Constant, Mil1909, 7é Linie, °Hove, +2/10/1918

Ook hier zijn aanvullingen en/of verbeteringen steeds welkom :wink:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Paddy »

Frans Sermeus schreef:Hallo,
Dat is wat men noemt een snelle reactie,dank u wel :
volgens bijeengesorokkelde gegevens is hier inderdaad aanvulling van andere soldaten die met Hove (2540) te maken hebben :
gesneuvelden uit Hove*Aerts Georges Louis Prosper geboren te A'pen wonende te Hove begraven op Militair Kerkhof te Brugge maar daar is zijn graf niet te vinden (verplaatst later?
*De Boeck Fréderic Louis ° Hove
*Guldentops Jean Leonard °Begijnendijk wonende te Hove
*Jacops Leo Felix °Antwerpen wonende te Hove
*Philleberts Pierre Louis *Antwerpen wonende te Hove
*Van Eynde Leopold Armand °Antwerpen wonende te Hove

gestorven of vermist te Hove:
De Backer Leonce-Oscar
Marcq Hyacinte
Melis Leopold °Heverlee
alle gegevens omtrent deze soldaten zijn welkom

groet
Frans
bcordens schreef:Aerts Georges Louis Prosper
Geboren te Antwerpen. Luitenant; klas 1913; 2e artillerieregiment, 3e groep, 3e batterij; overleden op 28/11/1918 en oorspronkelijk begraven te Brugge (militaire begraafplaats).

De Boeck Frederic Louis
Geboren te Hove. Soldaat 2e klasse; oorlogsvrijwilliger; 9e artillerie, 1e groep, EM; overleden op 11/06/1918 en begraven te Calais, stedelijke begraafplaats Nord, Belgische militaire begraafplaats, sectie 9, rij 7, graf nr 25.

Guldentops Jean Leonard
Geboren te Begijnendijk. Soldaat 2e klasse; klas 1910; ruiter; 3e lansiers, 4e eskadron; overleden op 13/11/1917 en begraven te Adinkerke.

Jacops Leo Felix
Geboren te Antwerpen. Soldaat 2e klasse; klas 1916 c.s.; CIAX, verpleger in Militair Hospitaal te Bon Secours-Rouen; overleden op 24/6/1917 en begraven te Blosseville Bon Secours, gemeentelijke begraafplaats, graf nr 6.

Phillebert Pierre Louis
Geboren te Duffel. Soldaat 2e kl; klas 1914; 14e Linieregiment 1/4; overleden op 27/7/1916 en begraven te Adinkerke.

Van Eynde Leopold Amand
Geboren te Antwerpen. Soldaat 2e kl; klas 1914; 4e Jagers te Voet; overleden op 31/10/1918 en oorspronkelijk begraven te Landegem (nabij de molen).

De Backer Leonce Oscar
Geboren te Merelbeke. Soldaat; 2e Jagers te Voet; overleden op 6/10/1914.

Marcq Hyancinthe
Geboren te Harchies. Soldaat; 2e Jagers te Voet; overleden op 6/10/1914.

Mélis Leopold
Geboren te Heverlee. Soldaat 2e kl; klas 1911; 3e Artillerie, 5e Gemengde Brigade, 28e Batterij; overleden op 6/10/1914 en begraven te Hove.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Paddy »

Frans Sermeus schreef:Dank u wel voor de reactie!
Het graf van Aerts Georges Louis Prosper is niet (meer) te vinden in Brugge alwaar hij overleden is ten gevolge van ziekte.
Welke instantie kan hier meer over weten, (verplaatsen van graf....)?
Melis Leopold's graf is op de militaire begraafplaats van Lier waar een hergroepering plaats heeft gehad
Beste dank in ieder geval, we zoeken verder....
Vestingjager schreef:Nog één:

ALBERT, Orphale Michel Hubert Joseph
Kapitein 2e Klasse Beroepsvrijwilliger
2e Regiment Lansiers
Geboren te Verviers
Gesneuveld te Hove op 25 september 1914
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
the rover
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2011 11:16

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door the rover »

hallo ik ben volledig nieuw op dit forum,maar ik had informatie gevonden over Constant Neutjens die op 31/10/1918 gesneuveld is in Landegem en geboren is in Schoten bij Antwerpen,hij is een grootoom van mij
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Paddy »

the rover schreef:hallo ik ben volledig nieuw op dit forum,maar ik had informatie gevonden over Constant Neutjens die op 31/10/1918 gesneuveld is in Landegem en geboren is in Schoten bij Antwerpen,hij is een grootoom van mij
Hallo Rover van harte welkom op ons Forum ;)

Jan Constant Neutjens werd geboren te Schoten op 24/07/1894 en diende als dienstplichtige van de klasse 1914 bij het 1é Jagers te Voet, legernummer 24.860/18.460, hij sneuvelde te Landegem op 31/10/1918. Momenteel ligt hij begraven te Landegem (Nevele), gemeentelijke begraafplaats.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
the rover
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2011 11:16

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door the rover »

hallo dank u voor de snelle reactie,maar is er verder toch iets te vinden in welke omstandigheden hij gesneuveld is,eventueel bij welke actie of welke slag en waar juist in Landegem,wie waren zijn collega's op het dramatische ogenblik,was hij op slag dood of is hij nog opgenomen in een kliniek?
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door bcordens »

door the rover » 22 sep 2011 12:11

hallo dank u voor de snelle reactie,maar is er verder toch iets te vinden in welke omstandigheden hij gesneuveld is,eventueel bij welke actie of welke slag en waar juist in Landegem,wie waren zijn collega's op het dramatische ogenblik,was hij op slag dood of is hij nog opgenomen in een kliniek?
De gevechten bij Landegem vonden plaats tijdens het geallieerd Eindoffensief enkele weken voor de wapenstilstand op 11 november 1918. Als ik het goed heb viel ongeveer 1/3 van het totaal aantal gesneuvelden aan Belgische zijde tijdens dit offensief.

Over de bevrijding van Landegem vond ik op http://www.landvannevele.com/nl/oorlogs ... nd-pynaert het volgende:

Verovering van het Schipdonkkanaal en de operatie Landegem

Na twee dagen goede rust komen wij terug in beweging en trekken over Maria-Aalter. Hier blijft men overnachten. 's Anderendaags vertrekt men naar Bellem en lossen wij de chasseurs af. Hier tussen Bellem en Hansbeke komen we terug in contact met de vijand. Het ziet er naar uit dat dit al een voorsmaakske zal zijn van de Schipdonkse Vaart. Intussen zijn de Franse troepen al doorgedrongen tot Deinze.
Hier tussen Bellem en Hansbeke groeven wij ons in achter een stromijt. Het was een bitter koude nacht. Onder de morgen kropen wij verder langsheen de grachten. Nauwelijks 50 m van ons komen dar zeven Duitsers. Onmiddellijk gaven ze zich over. Zij ook van de achterhoede hadden de nacht doorgebracht achter een stromijt.
Van nu af wordt er geweldig geschoten met stikgas. We zijn verplicht ons gasmasker op te zetten. Met het gasmasker op ons gezicht zijn wij deze dag slechts tot Hansbekedorp geraakt. Tijdens de nacht hadden wij het zwaar te verduren van de bombardementen. Op één nacht werd het dorp gedeeltelijk verwoest. Wij ook liepen van huis tot huis.
Onder de morgen, langsheen de spoorlijn, breken we door tot Landegem, vlak voor de vaart, onder beschietingen van stikgas. Mijn moraal was goed, daar ik van Landegem was en zeer overtuigd [was] direkt over de vaart te geraken. Maar, het was een teleurstelling. In plaats over de vaart te geraken, kwam ik in een bloedig gevecht en bombardement met stikgas terecht. Ik [was] persoonlijk van de voorpost, maar het was niet mogelijk de vaart te naderen.
We werden achteruit getrokken en gingen ons verschansen in het boerenhof van Standaert, wijk Heirenthoek. Nadat wij er verschanst zaten, werd het boerenhof in brand geschoten en brandde totaal uit. Vanuit de brandende woning zijn wij naar de achtertuin gevlucht en hebben ons daar ingegraven om de nacht door te brengen.
Het bombardement nam in hevigheid toe met stikgas. Tijdens de nacht [kwamen] geniesoldaten toe op een hoeve langs de overkant van de straat. Daar werden bruggen in gereedheid [gebracht] en alle soorten materiaal aangebracht om over de vaart te werpen. Bij ochtendnevel werden wij bijeengetrommeld om de bruggen over de vaart te gaan werpen met de geniesoldaten. Wij namen de bruggen op de schouders en trokken dwars door het veld, recht op de vaart af.
Maar helaas, we zijn nog geen driehonderd meters ver of we werden met bruggen en manschappen totaal uiteengerukt. Na deze mislukte poging kwam het bevel "Sauve qui peut" en de verzamelplaats was de gemeenteschool te Bellem. Ieder soldaat leed aan gasvergiftiging en moest voor de geneesheer verschijnen, die ons allen twee dagen rust toekende. Wij zijn niet talrijk meer. De meeste soldaten van ons hebben de dood gevonden in de veldslagen. Onze verliezen zijn zo groot geweest te Klerken, Zarren en Handzame en toch zouden wij de grote stoot geven om over de Schipdonkvaart te breken.
Hier ook vallen de laatste slachtoffers van het 13e regiment, toen op 1 november 1918 het grote aanval gegeven werd. Op die morgen werden wij verdeeld in groepjes met de genie en voor de derde maal zouden we trachten over de vaart te breken. De bruggen op de schouders en vertrokken voor de derde keer met een sterk gemoed, zeggende de derde keer goede keer. Recht op de vaart af. Er was nog kanon- en mitrailleuzevuur maar deze uitbarsting was niet meer zo erg als vroeger. Naarmate we de vaart naderden, verminderde het geschiet (sic). Wij dachten al: de Duitsers zullen ons laten komen tot aan de boord van de vaart en ons dan met volle geweld beschieten. Maar neen! Alles was doodstil en we wierpen de bruggen over de vaart in minder dan vijf minuten, zonder schieten en zonder verliezen. Het was gelukt. Wat later stond gans het 13e regiment over de vaart. Wij zijn dus over de vaart gebroken te Merendree, achter het kasteel van Kervijn de Merendree. Daar ik zelf van de gemeente was, werd ik door mijn commandant aangeduid om met een korporaal en zes man de patrouille door te zetten naar het dorp. Op deze manier kwam ik als eerste soldaat met mijn makkers het dorp Landegem binnen. Ik had mijn eigen dorp ingenomen. Het zag er triestig. Na twaalf dagen bombardement half verwoest, hier en daar wat doden en gekwetsten onder de burgers en op de overkant van de vaart veel gesneuvelde soldaten.
Na het dorp te hebben ingenomen zette onze patrouille verder door. Zo kwam ik aan mijn ouderlijke woning welke twee km achter het dorp lag.
Mijn ouderlijke woning die ik verlaten had in 1914, zag ik aan met wenende ogen, gans geplunderd en verlaten want mijn ouders en gans de burgerij waren weggevlucht richting Gent voor de bombardementen. Wij met onze zeven mannen stappen verder door tot aan de grensscheiding Landegem-Drongen. Daar hebben wij met ons zeven mannen nog op de achterhoede geschoten op de Duitse cavallerie. Toen werden wij afgelost door een andere divisie.
Daar aan de grensschending van Landegem-Drongen heb ik de laatste kogels verschoten van de oorlog 1914-1918. Wij hadden een vreselijke weg afgelegd vanuit Diksmuide tot Drongen.
Het regiment trok zich terug naar het dorp te Landegem. Hier hield onze commandant Roose, een ware oorlogsheld, een toespraak tot zijn overlevenden van de compagnie en zegde ons dat waarschijnlijk de oorlog zou zijn gedaan, want het doel vooropgesteld bij ons vertrek uit Diksmuide, is bereikt. Hij dankte ons allen voor onze grote heldenmoed. Inderdaad de oorlog was voor mij geëindigd op mijn eigen gemeente.
Wij bleven nog twee dagen op Landegem in rust. En toen de vluchtelingen stilaan terug naar huis toekwamen, vertrokken wij naar Ruiselede op rust in de gebouwen van [het] wederopvoeding[gesticht]. Inmiddels was ons leger doorgedrongen tot het kanaal Gent op Terneuzen op de rechterkant tot Zwijnaarde. Alzo werd Gent ingesloten.

Verovering van het Schipdonkkanaal en de operatie Landegem

De verovering van Landegem en Merendree was vooral het werk van de 9e en 10e Infanterie Divisie (9 ID, 10 ID).
Sedert 30 januari 1918 bestond de 9 ID uit de 1e en 4e Jagers te Voet en het 14e Linie. Ook de 10e Infanteriedivisie (10 ID), waarvan het 13e en 19e Linieregiment deel uitmaakten, nam deel aan deze gevechten (Guldenboek 1934, 215).
Aan de hand van de geschiedenis van de regimenten die streden in Landegem en Merendree probeer ik het relaas van Pynaert te toetsen aan de feiten. We mogen het Pynaert niet kwalijk nemen dat hij zich wel eens van dag vergist, in het heetst van de strijd heeft een soldaat andere zorgen dan zijn dagboek bij te houden en data te noteren.

Het 13e Artillerieregiment

De operatie Landegem werd voorbereid door het 13e Artillerie dat op 5 februari 1918 samengesteld werd uit nieuwgevormde groepen en uit andere groepen van verschillende afkomst (Guldenboek 1935, 67).
De batterij nam deel aan de achtervolging van de aftrekkende Duitsers. In de streek van Wingene werd op 18-19 oktober slag geleverd om de vijand te verdrijven die zich achter de Ringbeek verschanst had. De Duitsers weken, om tenslotte achter het Afleidingskanaal van de Leie, ook Schipdonkkanaal genoemd, een volgende weerstandslinie te betrekken.
De batterij reed rond de middag van 19 oktober 1918 langs het hospice van Maria-Aalter en nam stelling tussen Sterrewijk en Biesem (Aalter).
Op 20 oktober kreeg de batterij bevel zich ter beschikking te houden van het 1e Jagers te Voet. Om 4 uur werd het wekken geblazen en in een druilerige regen wachtte de kolonne tot 8 uur op het sein om te vertrekken. Uiteindelijk dokkerde de artillerie over de hobbelige straatkeien naar de bossen rond de Kranepoel (Aalter) om vandaaruit rond 17 uur naar de geschutsopstellingen te rijden even buiten Markette (Aalter).
De tegenstand van de Duitsers was niet verminderd, wel integendeel. Daardoor was er zelfs enige verwarring ontstaan en werden tegenstrijdige orders gegeven bij de Belgen. Zo had de commandant van de batterij rond 15 uur het bevel gekregen om stelling te nemen op Reibroek (Hansbeke), maar toen hij met de verkenners op weg ging om de plaats te onderzoeken, werd hij ter hoogte van Markette verwittigd door een infanterie-soldaat dat de vijand niet ver af was.
Op 21 oktober was de Duitse achterhoede eveneens geweken achter het Schipdonkkanaal, waar ze de overtocht belette.
De Belgische kanonniers namen stelling dichtbij de Leegstraat[6] voor het zicht gedekt door een haag. De schootsrichting van het basisstuk van de batterij werd geverifieerd door het afvuren van enkele schrapnels in de richting van de kerktoren van Landegem en kort daarop werd de torenspits afgeschoten.
Op 22 oktober kreeg de 9 ID opdracht om te trachten het kanaal te bereiken. Het 13e Artillerie moest het 14e Linie steunen. De aanval zou om 6u30 beginnen, maar wegens moeilijkheden werd de start verschoven. De manschappen en soldaten waren ondergebracht op een boerderij. De batterij bleef enkele dagen op die plaats en voerde talrijke beschietingen uit. Toen zij op haar beurt bestookt werd, ontplofte een 7,7 cm projectiel onder een stuk, waardoor het omkantelde en buiten dienst geraakte.
Op 28 oktober werd een stelling betrokken dichtbij het kruispunt van Veldeke (Nevele). Eén sectie voerde beschietingen uit op vraag van de infanterie.
De 9 ID zou opnieuw pogen over het kanaal te geraken. Op 30 oktober kreeg de groep Artillerie, in steun van een bataljon van het 4e Jagers, opdracht stelling te kiezen tussen de spoorweg Gent-Brugge, de Kozijnbeek (Hansbeke) en Ro (Hansbeke) om de infanterie bij te staan tijdens het overschrijden van het kanaal. In de morgen verkende de commandant van de batterij in het gezelschap van de majoor de nieuwe stelling. 's Namiddags werden de paaltjes geslagen op de plaatsen waar de stukken precies moesten komen en 's nachts bracht men er een dagvoorraad munitie naartoe, hoewel de vijand de hele zone hevig bestookte. Maar de artillerie zweeg, enerzijds om haar aanwezigheid niet te verraden, anderzijds omdat ze bezig was van stelling te veranderen.
Op 31 oktober vertrok de batterij rond 16 uur om haar stelling te betrekken daar de Duitsers tijdens de dag wat minder de streek hadden beschoten.
Op 1 november begon bij dageraad het voorbereidend vuur. De kapitein volgde angstvallig het verloop van de aanval. Toen kwam het bevel van de groep om de vuurkadans te verminderen en rond 9 uur werd het vuren gestaakt. De infanteristen die terugkwamen, verklaarden dat ze niet hadden kunnen oversteken omdat de passerellen niet waren aangekomen. De officier van de Genie die de operatie moest leiden, was gewond aan het hoofd en had tijdens de mars meer dan de helft van zijn mannen verloren zodat de rest niet meer bij het kanaal was geraakt.
De batterij Artillerie die sinds 28 september in het getouw was geweest, kreeg acht dagen rust in de streek (De Vos 1975, 164-170).

Het 1e en 4e regiment Jagers te Voet

Nadat ze hun kantonnement hadden verlaten in de nacht van 14 op 15 oktober 1918 gingen het 1e en 4e Jagers in reserve in de groep van generaal Michel; zij volgden de troepen en ruimden enkele weerstandsnesten van de vijand op.
Op 20 oktober losten de twee regimenten het 2e en 3e Linie af, het 1e Jagers in de buurt van Zande (Hansbeke) en het 4e bij Nevele. Tussen beide regimenten bevond zich het 14e Linieregiment.
Onder het geschut van Minen- en Granatenwerfer, overstelpt met gasgranaten en bestookt met het mitrailleurvuur in de flank vanuit Merendree, slaagde het 1e Jagers erin tussen 21 en 24 oktober de westelijke oever van het Schipdonkkanaal te zuiveren van Duitsers en ze naar de oostelijke oever te verdrijven. Het 1e Jagers vestigde voorposten op de weg langs de westelijke kanaaloever maar hun inspanningen overdag en 's nachts hadden de manschappen uitgeput.
Tussen 25 en 30 oktober werd de overtocht van het kanaal voorbereid. In de nacht van 24 op 25 oktober loste het regiment 4e Jagers zijn strijdmakkers van het 1e Jagers af voor Landegem.
Mortiergeschut, mitrailleurposten en observaties werden opgesteld. Passerellen en vlotbruggen werden in gereedheid gebracht en zo dicht mogelijk bij het kanaal aangevoerd. Achter de Jagers stelde de artillerie zich op en voerde versterking aan, munitie werd opgestapeld, de genietroepen maakten de bruggen klaar en luchtballons stegen op als observatiepost. Deze zone was een echte dodenzone en tussen 22 oktober en 26 oktober lieten verscheidene soldaten van het 1e en 4e Jagers bij Landegem het leven.
Op 31 oktober werd een algemene aanval uitgevoerd. Binnen de 9e Infanteriedivisie (9 ID) had het 4e Jagers de gevaarlijke opdracht om een bruggenhoofd tot stand te brengen in Landegem. Ondertussen zouden op de rechterflank de Fransen Nevele aanvallen.
Maar de poging om loopbruggen in het kanaal te gooien mislukte. Van zodra de dragers, gesteund door het 1e Jagers en de Genie naderden in een kaal en onbeschermd terrein, maaide een hels vuur de mannen neer en vernietigde het materieel. Een regen van kogels en granaten verpletterde de bataljons van het 4e Jagers.
In Nevele stieten de Fransen op dezelfde Duitse tegenstand, maar ten zuiden van Nevele bezweken de Duitsers onder de aanval en in de buurt van Deinze werd het Schipdonkkanaal door Frans-Belgische troepen overgestoken.
Op 1 november verbrandde de vijand totaal ontsteld zijn installaties, blies zijn opslagplaatsen op en begon zich terug te plooien wat echter door de Belgische vliegtuigen werd opgemerkt.
Het geschikte ogenblik afwachtend, wierp het 4e Jagers op 2 november 's morgens zijn Habert-zakken[7] in het Schipdonkkanaal, bouwde een geïmproviseerde brug en overschreed het kanaal op deze wankele constructie.
Het regiment kwam Landegem binnen dat nog rook naar kruit. De inwoners waren zo overstuur dat ze de Belgische soldaten in kaki niet herkenden en weigerden hun schuilkelders te verlaten. Landegemdorp was één grote puinhoop…
Op de avond van 2 november bevond het 4e Jagers zich al aan de Leie in Baarle (Drongen) en het 1e Jagers trok naar Sint-Martens-Leerne (V.F. 1935, 8-9; Vangansbeke 1984, 120).

Het 13e Linieregiment

Op 22 oktober kwam het 13e Linieregiment, waarvan Florimond Pynaert deel uitmaakte, aan in Aalter waar het lichtjes werd gebombardeerd en enkele dagen rust nam.
Op 30 oktober losten de manschappen het 20e Linie af aan het Schipdonkkanaal tussen de spoorwegbrug van de lijn Brugge-Gent en de wijk Overbroek in Merendree. Het eerste bataljon (I) bezette Hansbeke, het tweede (II) trok in eerste linie naar de kanaaloever en verdedigde deze oever, het derde (III) ging in reserve in het kasteel van Bellem. Overal werd dit regiment door de vijand bestookt met gasgranaten en artillerievuur. Dertien inwoners van Hansbeke stierven ten gevolge van deze aanvallen met gasgranaten.
Op 31 oktober bereikte het 13e Linie de westelijke oever van het kanaal voor Landegem, maar het kwam in een bloedig gevecht terecht en kon de kanaaloever niet bereiken. De troepen verschansten zich op de Heirenthoek in het Schaaphof van de familie Standaert. Deze hoeve werd in brand geschoten en de soldaten moesten zich ingraven in de tuin om er de nacht door te brengen.
Als gevolg van de Frans-Belgische operaties bij Deinze, waarbij de troepen erin slaagden het kanaal daar over te steken, werd de druk van de vijand verlicht in de sector Landegem-Merendree.
Op 2 november 's morgens stak het eerste bataljon het kanaal over, vestigde een bruggenhoofd en verenigde Overbroek[8] (de westelijke kanaaloever in Merendree) met Merendreedorp. Pynaert dateert deze aanval op 1 november, maar vergist zich. Het 13e Linieregiment werd door het 19e voorbijgestoken dat de leiding nam van de beweging richting Leie. Het 13e volgde in tweede linie en bereikte de avond van 2 november volgende plaatsen: het eerste bataljon (I) bereikte het station van Landegem; het derde (III) bataljon (waartoe Pynaert behoorde) trok naar de wijk "Driesch" (de huidige Poeldendries te Landegem) en vestigde er de Generale Staf; ook het tweede bataljon (II) stak het kanaal over en installeerde zich op de Landegemse wijk Wilde.

Afbeelding
Het vernielde Schaaphof van de familie Standaert op de Heirenthoek te Landegem in 1918.
(Verzameling mevr. A. Van de Velde-Standaert)

Afbeelding
Loopbrug of passerelle over het Schipdonkkanaal te Landegem in 1918. De brug lag naar alle waarschijnlijkheid ongeveer op de plaats van de vernielde brug over het kanaal.
(Verzameling Het Land van Nevele)

Afbeelding
De vernielde kerk van Landegem na de verovering van het dorp op 2 november 1918 door Belgische troepen. Voor de kerk is er nog beweging van Belgische soldaten.
(Verzameling Koninklijk Legermuseum - Brussel, nr. B1.266.1)

Afbeelding
Vooruitgang van de Belgische troepen tijdens het bevrijdingsoffensief aan het Schipdonkkanaal te Landegem en Merendree. De 9 ID bestond uit het regiment 1e Jagers te Voet (1 Ch), 4e Jagers te Voet (4 Ch) en 14e Linie (14 Li).
(Kaart uit L.Vangansbeke, Les chasseurs à pied Belges dans la priemière guerre mondiale, Bruxelles, 1984-85)

Afbeelding
Het einde van de gevechten aan het Schipdonkkanaal te Landegem en Merendree.
(Kaart uit A. Massart, Historique du 13e de Ligne 1918-1980 et des unités issues en 1939-1940, s.l., 1982, p. 352)

Afbeelding
De bewegingen van het 1e en 4e Jagers te Voet in de herfst van 1918.
(Kaart uit V.F., De L'Yser à l'Escaut avec les 1er et 4e régiments de chasseurs à pied en automne 1918, (Extrait du Bulletin Belge des Sciences Militaires, Janvier 1935), Bruxelles, 1935)
Frans Sermeus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 17:20

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Frans Sermeus »

Hallo,
Nog een soldaat geboren te Hove en gesneuveld voor België :
Camillus-Josephus LAURENTS °Hove 29/9/1895 +Hannover (D) 10/1/1919 begraven te ?
zoon van Carolus en Anna-Maria-Ludovica DIRICX
Kan dus toegevoegd aan de eerdere lijst van gesneuvelden uit of van Hove en brengt het aantaal op 11 (voorlopig).
Heb tot nu toe twee foto's van graven :
De Boeck Frederic-Louis begraven op de begraafplaats van Calais-Nord
Leopold Melis (geneuveld te Hove of Walem) begraven te Lier
Kapitein ALBERT Orphale-Michel was op herstel bij zijn schoonfamilie GENICOT in de Doornboomstraat (nu Boechoutsesteenweg) toen hij overleed,vermoedelijk zelfmoord (?)

We zoeken verder
grt
Frans
Frans Sermeus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 17:20

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Frans Sermeus »

Hallo,

Ondertussen is "mijn"(!) aantal gesneuvelden van Hove opgelopen tot twaalf (12).
Bijgekomen :
* Laurents Camillus-Josephus gestorven te Hannover 19-01-1919 geboren te Hove 29/9/1895
* Coenen Alphonsius-Joannes geboren te Mortsel 14-12-1897 en gesneuveld te Staden op 29/9/1918, soldaat 11 linie

alle hulp en gegevens welkom
grt
Frans
Frans Sermeus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 17:20

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Frans Sermeus »

Hallo,
Heb mijn zoektocht verder gezet:
van de tien gesneuvelden uit of van Hove (prov.Antwerpen) ben ik reeds in het bezit van 8 foto's van deze mannen hun graf!
Er ontbreken er nog twee :
Jacops Leo-Felix die nu begravenligt op de Nécropole Nationale in Saint Anne d'Auray in Bretagne.
Waarschijnlijk ligt daar ook begraven : Van Aelst Petrus-Franciscus maar helemaal zeker ben ik er niet van!

Moest iemand daar passeren en toevallig een digitaal camara bij hebben...het zou ontzettend leuk zijn.

Anderzijds heb ik gevonden dat, hoewel de pastoor in zijn verslag voor Kardinaal Mercier in 1919 geen melding maakt van weggevoerden naar Duitsland, er wel weggevoerden waren uit Hove, namelijk 8!
WEGGEVOERDEN UIT HOVE WOI 14-18
NAAM VOORNAAM Vader moeder geb.pl. geb.dat. Weggevoerd op terug woonpl.
1 Van Herck Ludovicus Franciscus De Beuckelaer Anna-Maria-Catharina Hove 26/9/1895 28/11/1916 ? Contichvoetweg 11
2 Van Herck Emilius Franciscus De Beuckelaer Anna-Maria-Catharina Hove 17/11/1897 28/11/1916 ? Contichvoetweg 11
3 Van Rompaey Jozef-Maria-Fredegandus Frans-Jozef Jacobs Bernardine Hove 16/12/1891 28/11/1916 Meylweg 10
4 Van Eynde Jan-Baptist Felix Versonnen Maria-Christina Mortsel 3/81895 28/11/1916 13/07/1917 Meylweg 14
5 Van Eynde Franciscus-Alphonsius Felix Versonnen Maria-Christina Mortsel 3/8/1896 28/11/1916 13/07/1917 Meylweg 14
6 Keersmaekers Carolus-Ludovicus Joannes-Baptista Grootjans Maria-Elisabeth Hove 6/5/1898 28/11/1916 Peerdskerkhofstraat 21
7 Janssens Jozef-Pieter Joannes-Lambertus Huijge Joanna-Catharina Hove 13/1/1895 28/11/1916 Holleweg 44
8 Laurents (1) Camillus-Josephus Carolus Diricx Anna-Maria-Ludovica Hove 29/10/1895 ? Holleweg 8
(1) : In Hove komen wonen 6/11/1915; naar England gevlucht sinds november 1914
zijn zus Maria-Florine was eveneens van huis weggevlucht sinds september 1914

Een nieuw item om verder uit te pluizen.Eentje komt zelf te sterven in Hannover namelijk Laurents op 19/1/1919

Waar kunnen we hier meer oveer vinden...?

grt
We zoeken verder
en alle nieuws of aanvulling is welkom
Frans Sermeus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 17:20

Re: gesneuvelden & oudstrijders 14-18 van of uit Hove, Antwe

Bericht door Frans Sermeus »

Hallo,
Van mijn vooropgesteld doel : van de tien gesneuvelden van Hove een foto van hun graf vinden is tot op één na gelukt!

Blijft nog eentje : Van Aelst Petrus-Franciscus + 24/11/1918 vermoedelijk Oirsel meer dan waarschijnlijk Oissel..

Waar zou die jongen zijn graf kunnen zijn?
Wij dachten ook overgebracht naar Bretagne,Sainte Anne d'Auray maar daar is hij blijkbaar niet te vinden....

Waar?waar?
grt
Frans
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”