krijgsgevangenen

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

Hallo
Ik ben nieuw hier , sinds kort heb ik tal van foto's teruggevonden uit de jaren 14-18 nu zat er een foto van mn grootvader tussen, die krijgdgevangen heeft gezeten.
ik heb een kleine foto met daar enkel een nr op , bestaat er een mogelijkheid om meer info te vinden , bv waar hij gezeten heeft, en hoe lang mn moeder weet r niet veel meer van.
alvast bedankt.
Chris
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

Re: krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

foto van voorkant en achterkant op de achterzijde staat een stempel die gedeeltelijk leesbaar is, kan iemand aanvullende info geven?

Afbeelding
By bwman at 2011-11-19

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
milleke
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:06

Re: krijgsgevangenen

Bericht door milleke »

Je kan eens een mailtje sturen naar Adjudant Van Tilborg.
zijn gegevens staan in de volgende link:
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... ant#p12384

Die heeft een pakske werk meer gekregen sinds het forum er is :D
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

Re: krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

zal ik zeker doen, Die man trekt alle haren uit zijn hoofd nu hij al dat werk bijkrijgt , straks gaan ze nog zeggen dat het forum een ander onderwerp moet zoeken. :D
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: krijgsgevangenen

Bericht door Lewis Gunner »

Het uniform dat de man op de foto draagt is niet van 14-18 maar is het uniform mdl 35 dat gedragen werd in mei 1940. Dus de oorlog 40-45.

Groeten
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

Re: krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

zie weer wat bijgeleerd, dat jullie dat verschil kunnen zien, petje af.
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: krijgsgevangenen

Bericht door Paddy »

bwmchris schreef:Hallo
Ik ben nieuw hier , sinds kort heb ik tal van foto's teruggevonden uit de jaren 14-18 nu zat er een foto van mn grootvader tussen, die krijgdgevangen heeft gezeten.
ik heb een kleine foto met daar enkel een nr op , bestaat er een mogelijkheid om meer info te vinden , bv waar hij gezeten heeft, en hoe lang mn moeder weet r niet veel meer van.
alvast bedankt.
Chris
Onderwerp ondertussen verplaatst naar het passende topic ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: krijgsgevangenen

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo Chris,
Het is geen kunst hoor ;) Ik zag het gewoon aan de kraag daar zit het opvallendste verschil in. De model 35 heeft de platte kraag met de "gekleurde ruiten".
Misschien kun je ook de andere foto's inscannen dit is zowel interessant en we kunnen je een tijdsaanduiding geven :D Kan natuurlijk altijd dat er ook van 14-18 bijzitten.

Nog even over het opschrift. Ik lees in potlood "Adriaen (achternaam van familielid?)en VII A (misschien staat dit voor het krijgsgevangenkamp)
En gedrukt staat er Hand... ... Egbe... neen hier kan ik niks van maken :lol: misschien de foto-maker(?)

Groeten
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

Re: krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

Moet nog veel leren. Foto's staan er al een paar op het forum hoor.
de stempel heb ik al onder verschillend licht gelegd en dan krijg je Egbert daaronder een nr P9010? daaronder Ziel daaronder vermoedelijk Bad Ger. 12 de naam is Leys Adriaen?
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: krijgsgevangenen

Bericht door Troyka »

Adriaen Leys met daaronder VII A lees ik. Wellicht STALAG VIIA

http://www.moosburg.org/info/stalag/indeng.html

FYI Chris, je hebt een foto online geplaatst van een (vermoed) Jager Te Voet met een bordje 'Juni 1915 Yzer'. Ik heb een gelijkaardige foto maar van andere persoon. Zou graag willen weten wat jij over uw persoon weet (exacte eenheid enzo).
Gebruikersavatar
bwmchris
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 nov 2011 02:17

Re: krijgsgevangenen

Bericht door bwmchris »

Heb reactie gekregen op de mail die ik naar Adjudant van Tichelen heb gestuurd.
over het andere familie lid nog geen nieuws daar ik voornaam en geboortedatum niet ken, daar ga ik me nog wat meer in verdiepen. hopelijk kent iemand anders in de familie deze man.
hier volgt de info die ik aangekregen heb via mail. volgens hetgeen ik nu weet is dat mijn grootvader via stalag vII A doorgangkamp naar stalag VI B is gegaan.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
"..No bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

Generaal George S. Patton
M907
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2012 13:46

Re: krijgsgevangenen

Bericht door M907 »

Eens navraag doen bij het NIOOO te Brussel
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”