De militaire geschiedenis van Oudenaarde

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

De militaire geschiedenis van Oudenaarde

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Do Mei 13, 2010 10:04 am
Paddy schreef:Jean-Pierre Deweer bundelt oorlogsgeschiedenis Oudenaarde
'Dit is mijn levenswerk'

* donderdag 02 oktober 2008
* Auteur: Paul Darragas

OUDENAARDE - In drie boekdelen legt dokter en ereluitenant-kolonel geneesheer Jean-Pierre Deweer de militaire geschiedenis van Oudenaarde bloot. De triologie is meteen de meeste complete studie over het oorlogsverleden van de stad. Het eerste deel 'De militaire geschiedenis van Oudenaarde tot 1900' ligt nu in de rekken.

Jean-Pierre Deweer is niet aan zijn proefstuk. Eerder publiceerde hij boeken over de bevrijding van Oudenaarde in 1944, de slag aan de Schelde in 1918 en de tweede slag bij Oudenaarde in september 1944. 'Telkens spitste ik mijn aandacht toe op bepaalde perioden in de Oudenaardse oorlogsgeschiedenis, maar intussen werkte ik in stilte aan een allesomvattende studie over het rijke militaire verleden van mijn stad. Het overzicht van de oorlogen, innames en opstanden die Oudenaarde hebben geteisterd vanaf haar ontstaan in de elfde eeuw tot aan het einde van de twintigste eeuw mag zonder blozen mijn levenswerk genoemd worden.'

Jean-Pierre Deweer doet de militaire geschiedenis van Oudenaarde in drie boekdelen uit de doeken: het eerste deel gaat over de militaire gebeurtenissen tot het einde van de negentiende eeuw, het tweede boek besteedt aandacht aan de Eerste Wereldoorlog en het derde deel behandelt de periode vanaf de Tweede Wereldoorlog tot aan het einde van de twintigste eeuw.

'De informatie verzamelen was geen sinecure', vertelt Jean-Piere Deweer. 'Over de Oudenaardse oorlogsgeschiedenis is wel al een en ander verschenen, maar die gegevens zijn over tal van naslagwerken verspreid. Ik heb dus heel wat boeken moeten lezen. Daarvoor moest ik zelfs naar musea in Londen en Parijs. Voorts is mijn studie doorspekt met eigen ervaringen.'

Nadat Jean-Pierre Deweer in 1948 als geneesheer-oogarts afstudeerde aan de Universiteit Gent vestigde hij in de Kattestraat in Oudenaarde zijn praktijk.

'Ik krijg dikwijls de vraag waarom ik mij als geneesheer voor militaire geschiedenis ging interesseren. Ik heb vanaf mijn prille jeugd in een militair milieu vertoefd. Zowel mijn vader als mijn oom hebben in de Eerste Wereldoorlog gediend en in de Tweede Wereldoorlog heb ik zelf vanaf mijn zestiende het reserveregiment van het Belgisch leger gediend. Maar geneeskunde en geschiedenis zijn twee wetenschappen die ook veel met elkaar gemeen hebben. Beide handelen over de mens en steunen op wetenschappelijke disciplines. Denk bijvoorbeeld aan Hitler. Leed hij aan syfilis of aan Parkinson zodat hij vlug beslissingen heeft genomen omdat hij wist dat hij snel moest handelen?'

'De militaire geschiedenis van Oudenaarde tot 1900', uitgegeven door uitgeverij De Krijger, telt 312 bladzijden en kost 30 euro. Verkrijgbaar in de boekhandel en bij de toeristische dienst van Oudenaarde.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=A42194KE
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”