mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Hier kunt U zich aan de andere forumleden voorstellen.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Ann1966 »

Hallo, ik ben de kleindochter van Jozef Van Peel, geboren te Gierle 19 mei 1911 en overleden in Salzwedel (Salbag XI B) als krijgsgevangene op 10 oktober 1940. Hij zat bij het 41 ste linieregiment. Graag hadden we meer informatie gehad, zijn er mensen die hem gekend hebben? zijn er schrijfsels bekend van andere krijgsgevangen die zijn verhaal beschrijven? Zijn dossier hebben we kunnen inkijken te Evere. Zijn dochter is nu 80 en binnenkort gaan we naar Salzwedel met haar. Zij heeft haar vader nooit gekend was amper 1 jaar oud bij zijn overlijden. hebben jullie informatie over wat we zeker moeten gaan bekijken in Salzwedel? Alvast bedankt, ik wil jullie ook feliciteren met dit forum. Ann
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Exjager »

Welkom op het Forum.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door geert45 »

Welkom...
Geert
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Welkom op het forum.

Ik neem aan dat je ook de fiche van krijgsgevangene opgevraagd hebt in Evere. In de meeste gevallen staat daar een duidelijke foto op van de militair in kwestie.

Groeten,
Bram
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Ann1966 »

Er was geen krijgsgevangenkaart aanwezig daar hij maar 4 maanden daar was
Spijtig genoeg hebben we geen antwoorden op onze vragen zoals
Waar heeft het ongeval plaats gehad? Waar heeft hij gewerkt? Hij werkte op een landbouwbedrijf in Duitsland vanaf 23 mei 1940 tot 7 oktober 1940.Hij werd in het ziekenhuis te Salzwedel opgenomen welk ziekenhuis adres? Waar werd hij begraven? In bijzijn van?
Hopelijk kan iemand mij hier helpen
Alvast bedankt
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Peter T »

ik ga er vanuit dat hij op 23 mei 1940 in Gent krijgsgevangen genomen werd. Het zal nog wel wat tijd gekost hem om hem over te brengen naar Duitsland en er tewerk te stellen.
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Ann1966 »

Goedemorgen, ik kreeg vandaag een mail van iemand van oorlogsgraven.
Uw grootvader werd zwaar gewond door een ongeval toen hij van een wagen viel tussen het lossen van zakken aardappelen. Hij werd door de trekpaarden verder gesleurd.
Wanneer dit juist gebeurde is mij niet gekend. Hij overleed in ieder geval in het "Kreiskrankenhaus" van Salzwedel. Hij werd er op het gemeentelijk kerkhof begraven.
Op 17 augustus 1948 werd hij door een commissie van Russen en Fransen opgegraven en overgebracht naar de Franse begraafplaats van Berlijn-Tegel en daar herbegraven.
Hij werd uiteindelijk op 21/03/1949 door het Rode Kruis naar België overgebracht.
Heeft iemand op deze site een weet of vermoeden van waarom hij herbegraven is geweest door de Russen en Fransen? Is er weet of er nog mensen waren die zijn overgebracht op die datum? Alvast bedankt
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Bram1940 »

Het voormalige Derde Rijk werd opgedeeld in zones door de toenmalige geallieerden. Een zone voor de Russen, één voor de Fransen, één voor de Britten, ... Vermoedelijk waren er afspraken wat de gesneuvelde militairen betreft tussen de geallieerden en ligt daar het antwoord.

Zou de dienst oorlogsgraven daar geen antwoord op hebben?

Groeten,
Bram
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Ann1966 »

Beste nog steeds op zoek naar meer informatie

Is er iemand die weet welk , waar het arbeidscommando nr 733 was tijdens krijgsgevangenschap te Stalag XI B?
Mijn grootvader was hier tewerkgesteld.

Alvast bedankt
Ann
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

Re: mezelf even voorstellen (Jozef Van Peel)

Bericht door Ann1966 »

Bram1940 schreef: 15 aug 2018 14:03 Het voormalige Derde Rijk werd opgedeeld in zones door de toenmalige geallieerden. Een zone voor de Russen, één voor de Fransen, één voor de Britten, ... Vermoedelijk waren er afspraken wat de gesneuvelde militairen betreft tussen de geallieerden en ligt daar het antwoord.

Zou de dienst oorlogsgraven daar geen antwoord op hebben?

Groeten,
Bram
Beste Bram, dit was een mail van iemand van oorlogsgraven toch bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen - se présenter”