Nieuwe gebruiker

Hier kunt U zich aan de andere forumleden voorstellen.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Thom430
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2017 14:04

Nieuwe gebruiker

Bericht door Thom430 »

Hallo allemaal!

Ik ben Thom, een Nederlandse hobbyist, verzamelaar, en in het algemeen geïnteresseerd in de krijgsmacht. Al lange tijd bezoek ik uw forum, dus het werd wel eens tijd om een account te maken :)

Wat betreft de ABL heb ik ook een kleine verzameling, vooral postkaarten met machinegeweren, maar ook een aantal handboeken (Handleiding Chauchat 15-27, handleiding Vigneron M2, en een Guide de Technique Sous Officier 1954).
Graag zou ik hier wat scans van willen delen (Wellicht kunt u mij vertellen op welk subforum?), ik weet hoe lastig het is om zulke boekjes te vinden.

Ook heb ik een aantal vragen:

De Nederlandse krijgsmacht gas, van 1938 (en wellicht eerder) tot 2003 (en wellicht later) boekjes uit, genaamd handboek voor de soldaat, aan iedere dienstplichtige. In deze kleine boekjes stond alles wat een soldaat moest weten, heeft het ABL een equivalent?

Zijn er wat Belgische uniformen, uitrustingstukken, en handvuurwapens standaardwerken? Om weer met een Nederlands equivalent te komen, de boekenserie van Thalens en Martens en de Vries zijn de standaardwerken in Nederland betreffende uniformen en wapens respectievelijk.

Met vriendelijke groet,
Thom
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door bupi »

Welkom Thom ,

De meeste Mod's (Moderator's ) zullen ofwel met vakantie zijn of in Ursel vertoeven ;
Die zullen U later kunnen helpen met Uw vragen.
In afwachting een " subforum " proberen te maken voor Uw handleiding ....

Chauchat 1915-27 .

Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door piot1940 »

Welkom Thom

Aangezien het reglementering betreft zou je best een topic over de chauchat reglementering beginnen onder "Ten Velde (geschiedenis)_Het interbellum"

Voor de andere items onder "Ten Velde (geschiedenis)_Korea 1950-1955 & De Koude Oorlog 1945 - 1989"

@Pierre, dank voor je interventie. Leuk om te weten dat er iemand inspringt. De "Mods" zitten inderdaad op Wings and Wheels, maar er is er ene, die alvorens in zijn antiek vehikel te stappen nog rap even op 't forum gekeken heeft. Ikke dus. Ik zal je daar wel tegenkomen. Ik ben er zoals elk jaar met mijn Austin en sta vooraan de piste, linkerzijde ter hoogt van de RAF - Pattern 37 re-enactment.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Bram1940 »

Hallo Thom,

Welkom op het forum. We kijken uit naar je interventies.

Er werden inderdaad boekjes uitgedeeld aan soldaten waarin de meeste wetenswaardigheden stonden. Of dit systematisch gebeurde door de legerleiding of op eigen initiatief van de kandidaat soldaat voor die "binnen" ging, weet ik niet. Al in het interbellum vind je dergelijke boekjes, zelfs in het Duits zodat ook Duitstaligen in de eigen taal onderricht konden worden.

Wat standaardwerken betreft, over welke periode heb je het dan?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Exjager »

Welkom.
Was inderdaad in Ursel ;-)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Thom430
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2017 14:04

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Thom430 »

Dank u allen voor de vriendelijke en behulpzame reacties.

De scans van de handleidingen gaan flink wat tijd kosten, maar op termijn zal ik proberen ze allemaal te posten. Hier een klein voorproefje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik nog zo'n Belgisch "Handboek voor de Soldaat" uit 1950 weten te vinden, maar het lijkt mij hier niet om legerhandleiding te gaan, maar een van een private, katholieke instelling (Geen enkele informatie betreffende bewapening, tactiek etcetera, wel wordt er verteld dat men zich als goede jongens dient te gedragen, het leest wel leuk)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@Bram1940
Qua standaardwerken zou ik het liefst alles van 1914-1918 en 1940 willen weten, vooral wat betreft de handvuurwapens heb ik wel een aantal vragen in m'n hoofd, ik heb Belgische postkaarten met Madsens, Benet-Mercies, Maxims, Browning 1895s, Schwarzloses, een boek die al deze machinegeweren uiteenzet, het adoptie proces verklaard, dat zou prachtig zijn.
Voor zover ik begrijp is het boek van Dr. Pierre Lerneux, Het Belgisch Leger in de Eerste Wereldoorlog van de uitgever Verlag Militaria een goed beginpunt voor de periode 1914-1918?

Om dan toch maar weer met Nederlandse voorbeelden te komen, meneer Thalens heeft een tweedelig boek geschreven voor alle Nederlandse uitrustingsstukken tussen 1815 en publicatie (Was ongeveer in 1995), terwijl de heren Martens en De Vries alle Nederlandse vuurwapens tussen 1815 en 1940 in een vijfdelige serie hebben vastgelegd, bestaan er zulke alomvattende boekwerken voor de ABL?
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Exjager »

Thx om dit te posten.
Graag in het juiste subforum, maakt het wat overzichtelijker ;-)
Alvast dank.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door one_O_five »

Het beste is een nieuwe topic te starten in Ten Velde - De Landmacht.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Er bestaan wel wat boeken en sites over het abl tot 1940 al zal het wat zoeken zijn om het hele plaatje te vinden.

We kunnen misschien een update geven in de daartoe voorziene rubriek van dit forum.

Wordt aan gewerkt.

Gtn,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door canadian2nd »

@ Thom430
Kan je eens die handleiding volledig op het forum plaatsen (Instruction FM 15/17) blad per blad aub ?
mvg en alvast bedankt.
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Thom430
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2017 14:04

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door Thom430 »

@canadian2nd

De Chauchat handleiding en ook nog wat postkaarten zijn net gepost:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=20&t=6648

@Bram1940

Is het wellicht een ideetje om een wiki-achtig project te beginnen?
Er moet wel wat bij elkaar te verzamelen zijn over het ABL, zelf heb ik een Collector Grade boek over de FN49 (Of SAFN of AFN of hoe u wilt), en een boek van mnr. Vanderlinden over de Mausers (Wat de bewapening betreft toch een mooie start), op het forum natuurlijk ook verschrikkelijk veel mooie posts
Enfin, dank voor de reactie

Mvg.
Thom
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuwe gebruiker

Bericht door one_O_five »

Een Wiki vereist een totaal andere software dan een forum, theoretisch is dat wel mogelijk als subdomein op dezelfde server maar absoluut niet aan te raden.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen - se présenter”