Reenactment groepen

Alles wat te maken heeft met living history of re-enactment waar het Belgische leger (1830-heden) de hoofdrol in speelt.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Niels
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2013 20:09

Reenactment groepen

Bericht door Niels »

Hallo allemaal !

Ik ben een 18 jarige jongeman en ik ben al van kleins af aan zeer geinteresseerd in geschiedenis. Maar toch het meeste in WO 1 en WO 2. Nu ben ik eens wat research aan het doen naar enkele reenactment groepen in Belgie. Maar ik heb nog enkele vragen... Hoe "bestel" ik best alle materiaal (uniform, geweer, schoenen etc... ) en ik ben ook van regio Waasland dus liefst een groep dicht bij ;) !

Met vriendelijke groeten !

Niels
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Reenactment groepen

Bericht door Paddy »

Hallo Niels,
Wil je de Belgische kant op, of ga je de 20 divisies Band of Brothers vervoegen?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Niels
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2013 20:09

Re: Reenactment groepen

Bericht door Niels »

Belgische kant ;) en liefst WO1 omdat deze oorlog een beetje "vergeten" is door sommige mensen...
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Reenactment groepen

Bericht door Paddy »

Belgische uniformen en uitrusting is niet simpel. De kleermaker van onze groep (de Patrouilleurs) is momenteel oversopt van de aanvragen en vertrekt binnenkort op buitenlandse zending. Naast het uniform heb je ook nog "lederwaren" nodig en last but not least een wapen. Ne goeie Mauser 89 ligt ook niet op iedere beurs op te rapen.
Ik ben de kok van onze groep en heb in principe "slechts" een broek, vest en muts nodig. Na één jaar heb ik toch al een vest met rode kraagspiegels maar verder niets. Gelukkig is mijn keukengerei in orde ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Reenactment groepen

Bericht door Bram1940 »

Paddy schreef:Na één jaar heb ik toch al een vest met rode kraagspiegels maar verder niets. Gelukkig is mijn keukengerei in orde ;)
Paddy,

Gewoon uit curieusiteit, gaat het hier om een originele vest of een waarheidsgetrouwe kopie?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Reenactment groepen

Bericht door Paddy »

Waarheidsgetrouw kopie, originele stukken verdienen hun rust en zijn qua prijs ook niet bedoeld om te ravotten ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Reenactment groepen

Bericht door Bram1940 »

Ok, ik ben dezelfde mening toegedaan gezien de schaarste en de historische waarde maar ieder zijn gedacht.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Reenactment groepen

Bericht door eaw458 »

Nu heb ik wel makkelijk praten, maar ik zou toch trachten je niet te laten verleiden door het "off the peg" karakter van Brits, Duits of US Re-enactment. Een dikke bestelling plaatsen bij een of andere webwinkel kan iedereen, en daar heb je buiten een lege portomonee ook geen uitdaging aan. En het verhaal van de Belgen mag ook verteld worden.

Veel plezier ermee.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Reenactment groepen

Bericht door ww_soldier »

Ik zou zeggen ga eerste en vooral praten met mensen uit een groep (er zijn er verschillende) voordat je materiaal aankoopt. Zij kunnen je vaak ook verder helpen in je speurtocht. Want op het wereldwijde web zijn er genoeg sites waar je materiaal kan kopen, maar ga ook de kwaliteit even na. Een vest met 5 knopen ipv 6 is voor sommigen niet erg, maar het doet wel afbreuk aan datgene je naar voren brengt. Bestudeer ook foto's van toen: een onschatbare bron van informatie.

Paddy opletten voor de soepvlekken he
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Reenactment groepen

Bericht door canadian2nd »

Hallo Niels

Ten eerste zal je moeten kiezen : 1e of 2e Wereldoorlog ..... of na-oorlogs .... Napoleontisch .... Romeins .... Keltisch ....
Het mooie van de reenactment groepen is dat ze een welbepaalde periode (d.i. tijdslijn) uitbeelden en dit in militair uniform of in de kledij van deze tijd. (ja ... zelfs "gewone" kledij.
Ikzelf ben 55 jaar en sind mijn kindsbeen (7 jaar) begaan met alles wat "militair" is. Ik woon in Veurne en gezien de 2nd Canadian Infantery Division Veurne bevrijd heeft in 1944 was mijn keuze gemakkelijk gemaakt. Ik ben ook rijkswachter van beroep zodat ik op een nogal "gemakkelijke" wijze mijn geschiedenis kan uitbeelden.
Origineel materieel is nog te vinden (te kopen) maar gezien de periode (70 tot 100 jaar geleden) niet meer voor iedereen's beurs.
Breng eens eens een bezoek aan Wings and Wheels in Ursel op 10 en 11 augustus. Wij; met onze groep zullen er ook aanwezig zijn. Je bent welkom voor de nodige raad "uit eerste hand".
Let wel : de geschiedenis "naspelen" betekent dat je je dient te kleden en te gedragen "zoals" toen; niet "identiek" zoals toen. Maar eerst dien jij zelf te beslissen welke periode je aan je medemensen wil uitbeelden.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Niels
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2013 20:09

Re: Reenactment groepen

Bericht door Niels »

Sorry allemaal voor de late reactie ! Maar bedankt al voor de vele tips ! Ik heb al wat research gedaan en zou dus graag reenactment van het Belgisch leger anno 1914 - 1918 doen.
Zijn er bepaalde groepen of verenigingen in Oost-Vlaanderen (regio Sint-Niklaas - Gent) of zijn de meeste reenactment groepen gevestigd in West-Vlaanderen ?
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: Reenactment groepen

Bericht door belg1914 »

Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Reenactment groepen

Bericht door Grenadier »

Hallo Niels, spijtig dat je de Nocturne in het fort van Liezele gemist hebt, daar kon je onze groep (zie de link in de post van belg1914 hierboven) aan het "werk" zien, deze keer weliswaar in uniform 1939. Het "zwaartepunt" ligt wel in de periode 1914, dus de "gekleurde" periode, voor alles eentonig kaki werd... ;)
Je mag altijd via Rudi (belg1914) of mezelf contact opnemen, dan spreken we eens iets af. Onze thuisbasis is overigens Fort Liezele.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Niels
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2013 20:09

Re: Reenactment groepen

Bericht door Niels »

Bedankt allemaal voor de vele reactie's ! Ik kom zeker en vast eens een kijkje nemen ! :) Ik ga deze zondag ook naar Hangar 42, hopend daar wat Belgische WO 1 en 2 spullen op de kop te kunnen tikken ;)
kleinen
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jan 2013 17:06

Re: Reenactment groepen

Bericht door kleinen »

hallo niels,
misschien een beetje laat,
maar bij de firma "maes" te Tielt zijn ze volop bezig met de productie van uniformen wo1 model 1916,
ikzelf ben naarstig op zoek naar een reanactinggroep wo1 voor het startweekend herdenking 100jarig bestaan te Zomergem op 09/10/2013
hopelijk vind ik nog een groep en hebben ze nog een gaatje in hun drukke agenda
grt kleinen
bushwacka
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2013 21:19

Re: Reenactment groepen

Bericht door bushwacka »

Beste,

In het kader van herdenking 70 jaar bevrijding ben ik zoek naar reenactors die :
1/Belgische verzetlieden uitbeelden.
Dit mag zowel "geheim leger" als "plaatselijke" verzetsmannen/vrouwen zijn.
2/Belgische soldaten tijdens WO II uitbeelden.
Zowel soldaten tijdens de 18-daagse veldtocht als "brigade Piron" leden zijn welkom
3/Canadese soldaten annex 1944 uitbeelden.

Wie kan mij hierbij helpen?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Reenactment groepen

Bericht door canadian2nd »

bushwacka schreef:Beste,

In het kader van herdenking 70 jaar bevrijding ben ik zoek naar reenactors die :
1/Belgische verzetlieden uitbeelden.
Dit mag zowel "geheim leger" als "plaatselijke" verzetsmannen/vrouwen zijn.
2/Belgische soldaten tijdens WO II uitbeelden.
Zowel soldaten tijdens de 18-daagse veldtocht als "brigade Piron" leden zijn welkom
3/Canadese soldaten annex 1944 uitbeelden.

Wie kan mij hierbij helpen?

Waar ? Wanneer ?
Onze groep beeldt Canadese bevrijders (westkust - Manitoba Dragoons - Queen's Own Cameron Highlanders of Canada - South Saskatchewan - Fusiliers Mount Royal - Canadese Para) - Tsjechische troepen - Royal Elictrical and Mechanical Engineers - Poolse 1ste Pz Div - Belgische Armée de Belgique weerstanders in wit linnen uniform - Rijkswacht .....

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bushwacka
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2013 21:19

Re: Reenactment groepen

Bericht door bushwacka »

Beste Canadian 2nd,

Wij plannen ons evenement tijdens het 2de weekend van september 2014,
dit heeft plaats in Sint-Laureins (noord Oost-Vlaanderen).
Hier hebben de canadese troepen van the 4th armoured division, en meerbepaald
the South Alberta Regiment het opgenomen tegen Duitse troepen die verschanst zaten
aan de overzijde van het Leopoldkanaal.
Na een maand van "elkaar beloeren", werd eind september het startsignaal gegeven voor de grote Operation Switchback,
waarbij voor het Leopoldkanaal een hoofdrol was weggelegd.
Om deze dagen te herdenken willen we eer betonen aan de Canadese bevrijders en verzetslieden, met enkele re-enacters om totaal te maken.
Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen

www.facebook.com/b2bweekend
b2b.skynetblogs.be

alvast bedankt,
stijn_bouchier77@hotmail.com
rohnny
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 mar 2014 22:17

Re: Reenactment groepen

Bericht door rohnny »

Hallo,
heeft er iemand email adressen van reenactment-groepen van 1914-18?
Wij zouden volgend jaar in nov een optocht willen houden in onze stad ter gelegenheid van 1918-2018.
Daarom zijn we op zoek naar reenactors die willen meedoen
Je kan me altijd privé mailen op rekoms.mouton@hotmail.com
mvg,
Rohnny
Plaats reactie

Terug naar “Living History, de Belgische inbreng - l'apport belge”