FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Exjager »

FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN.
ZUTENDAAL - De Belgische Landmacht mikt in haar vervanging van zwaar gepantserde voertuigen op een samenwerking met Frankrijk. “We hebben bij onze buurlanden, Italië, Polen en de VS informatie opgevraagd in een ‘Request for Governmental Information’.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170511_0287 ... voertuigen

Heeft iemand het volledige artikel en weet iemand over welke voertuigen dit handelt?

Alvast dank.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door one_O_five »

Ik heb ook geen abo ... lees wel iets van 2030, vermoedelijk de nieuwe Leclerck.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Ik heb ook geen abo ... lees wel iets van 2030, vermoedelijk de nieuwe Leclerck.
Lecrerck is toch pantser op rupsen dacht ik.
Gaan ze dan terug naar dit soort type gaan, of is dat een beetje zand strooien?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door BPS10 »

Ik heb geen abo noch een idee om welke voertuigen het zou gaan. Defensie besliste een paar jaar geleden om alle rupsvoertuigen te vervangen door wielvoertuigen. Het zou mij dus verbazen dat ze nu terug zouden overschakelen naar rupsvoertuigen, alhoewel je weet maar nooit.
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door abbl64 »

Ik denk eerder aan de AMX familie,die staat op wielen.
Maareu...ze leren het niet hé,altijd maar naar het goedkoopste kijken en later zit je met de gebakken peren,
zoals de Franse AMX 13,de Amerikaans-Belgische M113,de Britse CVRT en Landrover,De Italiaanse Iveco,
Ofwel valt het om de vijf botten in panne of je ziet het roesten terwijl je erop staat te kijken.
Dan nog iets,als ze het dan eenmaal hebben ontdekken ze dat er nog ik weet niet hoeveel veranderingen aan moeten gebeuren.
Dus,goedkoop is niet bestkoop.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door BPS10 »

Ik kan je geen ongelijk geven abbl64 maar zo is het inderdaad steeds, op een paar uitzonderingen na, in de ABL geweest. Hoe goedkoper en hoe meer compensatie des te beter. Of de ABL er nu beter van wordt of niet dat maakt niet uit. Tijdens de regeerperiode van de Crembo konden de Belgen naast 2 Nederlandse Fregatten een aantal Leopard 2 tanks kopen maar van die aankoop werd afgezien. Blijkbaar was de AIV Piranha IIIC 8X8 DF90 met zijn sterk verouderde 90 mm kanon (wat al lang geen NATO standaard munitie meer was) alweer de betere en vooral de goedkopere optie. Meer ga ik hierop niet meer zeggen maar vooral denken want de rest is pure politiek en daar doe ik niet aan mee.

We leven in een sterk en snel veranderde wereld en dan wil ik morgen alweer eens zien wat we met ons sterk afgelankte leger met onze brol aan materiaal gaan doen?
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door bupi »

Een file veroorzaken door dat ze in panne te vallen ?
Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door BPS10 »

Wie weet Pierre :P
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door one_O_five »

De militairen weten over het algemeen wel wat ze willen maar de politiek is aan zijn eigen wetgeving gebonden, en er bewstaat zo een wet die zegt dat er minstens drie offertes moeten voorliggen waar ze dan zo goed als verplicht de goedkoopste van aankopen.
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Scubaluc »

one_O_five schreef:De militairen weten over het algemeen wel wat ze willen maar de politiek is aan zijn eigen wetgeving gebonden, en er bewstaat zo een wet die zegt dat er minstens drie offertes moeten voorliggen waar ze dan zo goed als verplicht de goedkoopste van aankopen.
Op zich niks mis mee, maar die offertes moeten dan wel voldoen aan een hele reeks specs voor het betreffende voertuig of item dat men wil aankopen.
2e Reg. Gidsen
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door ABL »

Een artikel in GVA van vandaag spreekt van 477 pantservoertuigen van het type Scorpion,
dit is een Frans wapenprogramma van het consortium Renault Trucks/Défense, Nexter en Thales.
Budget : 1,1 miljard euro

het gaat on 417 voertuigen van het type 'Griffon' (troepen transport)en 60 voertuigen type 'Jaguar'
uitgerust met een 40mm kanon en antitank-missiles.

Let wel, levering van 2025 ter vervanging van Dingo's en Piranha's
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door RudiS »

Hier het volledige artikel: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170622_02936613

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Exjager »

Doet me wat aan de CVRT denken, maar dan zonder rupsen. ;-)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
ET1812
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2017 10:00

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door ET1812 »

Als ik genoeg gedronken heb moet dat ook lukken :D
Pugnantes Adjuvo
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Exjager »

Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door wolf »

Als dat alleen voor "Les Forces Speciales" is, dan heeft iedereen zijne eigen otto. :D
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Walesha »

Het gaat veel verder dan voertuigen alleen:

citaat..

Gisteravond heeft de Kamer de ‘militaire programmeringswet’ in een plenaire zitting goedgekeurd. Dat betekent dat België zich tot 2030 engageert voor 9,4 miljard aan militaire investeringen: 3,5 miljard euro voor 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen, zowat 2 miljard euro voor nieuwe fregatten, circa een half miljard voor zes drones en 2,2 miljard voor de dimensie Land. “Die wet is niet normatief en ook niet budgettair”, zegt Vandeput, “maar wel zeer belangrijk om aan al onze stakeholders, in de eerste plaats onze bevolking, maar ook aan onze internationale partners en de industrie te zeggen dat het menens is en dat België zich ertoe verbindt opnieuw grondig te investeren in haar leger.”
Gebruikersavatar
Jager te Paard
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mar 2014 22:29

Re: FRANSEN MOETEN DEFENSIE HELPEN MET VERVANGING PANTSERVOERTUIGEN

Bericht door Jager te Paard »

Hierbij dienen er geen offertes gevraagd te worden gezien men een strategische samenwerking aangaat met een andere natie. Voorwaarde = over identiek materieel beschikken. Je kan het beschouwen alsof onze gemotoriseerde Brigade geïntegreerd zal worden in de Franse Landmacht (identieke procedures, tactiek, materieel, opleidingen, onderhoud,...).

Het betreffen 6x6 voertuigen in de 25 ton klasse met een zeer goede bepantsering tegen rechtstreeks vuur en mijnen/ IED en een zeer goede terreinvaardigheid (motor van 400 - 500pk).

De GRIFFON zal in een aantal verschillende versies gekocht worden zoals de fuselier, Genie, CP, Artillerie waarnemer, Ambulance, Berging, Mortier 120,...
De JAGUAR zal beschikken over het 40mm CTA kanon (beste medium wapensysteem dat op de markt komt) en 2 Anti-Tank missiles. Dit is identiek aan hetgeen de Fransen (ook JAGUAR) en de Britten (WARRIOR en AJAX) zullen hebben. Dit kanon heeft 4 X de kracht van onze huidige 30mm en kan bijna hetgeen de 90mm kan.

De sterkte van dit alles ligt in het netwerk van deze voertuigen (SICS). Alle info die door de sensoren wordt opgepikt zal op de meest efficiënte manier worden gebruikt om het gevecht (automatisch) te leiden.

Het gedeelte Tank zal er bij ons helaas niet meer komen vrees ik. Tegen 2030 zou KNDS (KMW + Nexter Defense Systems) een nieuwe tank operationeel willen hebben die dan de Leopard 2 en Leclerc dient te vervangen in Duitsland en Frankrijk (+ de andere geïnteresseerde landen). Het kanon hiervoor werd dit jaar al voorgesteld door Rheinmetall --> 130mm L51 Als we dan toch geïntegreerd zijn met de Fransen zullen we allicht wel kunnen beschikken over de nodige Tanksteun van bij hen. Deze zal ook in dit netwerk geplugd kunnen worden.

Verder staan er nog een hele hoop aankopen op til zoals bijvoorbeeld nieuwe bergingsvoertuigen, nieuwe jeeps (vervanger LYNX), licht gepantserde vrachtwagens (vervanging UNIMOG), 155mm Artillerie systeem, brugslag materieel, zware vrachtwagens, ... Alles uiteraard gepantserd en bewapend (ook een unicum!).
Voor het SOF Regiment komen er ook nieuwe jeeps (FOX) en gevechtscamions (LTTV).

Met andere woorden tegen 2030 zal dus al het materieel van Defensie vervangen zijn (of in aankoop/ leveringsfase zitten). Vanaf 2030 spreekt men ook weer van een zwaarder rechtstreeksvuur systeem (MGS)...op wielen om de 90mm te vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik verzamel o.a. Belgisch Leger 1940, Belgen in Engeland '42 - '44, Fuselier bataljons en Ierland Brigades ('44 - '45)
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”