8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door Exjager »

Defensie wil verjongen, en daarom worden volgend jaar 1.400 jonge militairen aangeworven. Het grootste deel van die toekomstige soldaten wil defensie aantrekken op voorwaarde dat ze na acht jaar opnieuw het leger verlaten. Daarvoor krijgen ze in ruil wel een gouden handdruk van één jaar loon.
Meer op :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jgen.dhtml
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door one_O_five »

Bestond vroeger ook al, alleen was de termijn tien jaar en werd ook afgesloten met zo een gouden handdruk, alleen werd er niet bij verteld dat dit de bijdrage voor Uw pensioen was en dus die tien jaar niet telden bij Uw pensionering.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Bestond vroeger ook al, alleen was de termijn tien jaar en werd ook afgesloten met zo een gouden handdruk, alleen werd er niet bij verteld dat dit de bijdrage voor Uw pensioen was en dus die tien jaar niet telden bij Uw pensionering.
Verklaar eens nader...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door one_O_five »

Het komt ongeveer op het volgende neer, de wedde van een tijdelijk militair lag hoger dan die van een beroeps in dezelfde graad en ancieniteit, dat kwam omdat defensie net zo als voor een dienstplichtige geen sociale bijdrage voor het pensioen in de kassa stortte.
Nu heb ik er geen idee van wat de oorzaak hiervan was, ik weet ook niet of dat later nog aangepast werd omdat ik de passerel naar beroeps heb gemaakt, die gouden handdruk heb ik dus nooit ontvangen vermits door de overgang al mijn jaren voor het pensioen telden.
Die informatie werd ook niet zo maar aan iedereen gegeven, ik ben op de hoogte gesteld in de tijd in Soest door een collega beroeps die dezelfde dag als ik begonnen was, zijn vader zat ergens in Brussel op de personeelsdienst en inderdaad, toen we eens vergeleken had ik een paar honderd franken meer elke maand.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door Exjager »

Lijkt me straf dat er voor de "tijdelijken" geen sociale bijdrage werd betaald...hadden ze inderdaad meer in de geldbeugel, maar geen bijdrage voor pensioen dus...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 8 jaar werken bij Defensie = 9 jaar loon krijgen

Bericht door one_O_five »

Echt het fijne weet ik ook niet helemaal, het zou ergens berusten op "bugs" in de wetgeving, ergens iets in de aard van de graad van kapitein commandant waarvan na invoering van die graad de wetgeving over het bijverdienen na het bereiken van de pensioensleetijd niet werd aangepast en die dus onbeperkt mogen bijverdienen.
Nu was ik onlangs op een bureel van de pensioenen om die paar jaren die ik in burger gewerkt had te regelen en ik heb er niet aan gedacht daar eens iets over te vragen, de dame daar was overigens ook acht jaar militair geweest (zei ze).
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”