18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Bericht door Exjager »

18-jarigen kiezen na hun humaniora nog amper voor de vrijwillige legerdienst. Nochtans waren de inschrijvingen in 2010 een groot succes met 713 sollicitanten. Hun aantal is vorig jaar geslonken tot 57, weet De Standaard.
Van de 713 kandidaten drie jaar geleden, traden er 101 in dienst. Vorig jaar bleven van de 415 sollicitanten amper 57 rekruten over. Woordvoerder van Defensie Kurt Verwilligen zegt dat de media-aandacht bij de lancering voor een hoge instroom zorgde, maar die is er nu niet meer. "De vrijwillige legerdienst maakt nu deel uit van het gewone aanwervingsproces en valt daardoor minder op", zegt hij aan de krant.

Slecht betaald
De vakbonden leggen de oorzaak eerder bij de voorwaarden van het statuut. Niet veel jongeren laten zich van zondagavond tot vrijdagmiddag 'opsluiten' in een kazerne voor een soldij van 7 euro per dag. "Ze volgen dezelfde opleiding als de andere militairen, die veel beter betaald worden en dat is niet correct", vindt Dirk Deboot van ACOD.

Meer op http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... ienst.aspx
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Bericht door one_O_five »

7 Euro per dag, proportioneel gezien minder dan toen ik 20 Belgische Frank per dag soldij kreeg als Soldaat Milicien (68-69).
7 Euro per dag, daar gaat ook geen kuisvrouw met dienstenchecks voor werken, die zelfs nog voor geen uur.
Zo kunnen we nog veel opsommen denk ik.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: 18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Bericht door Sgt. Veldeman »

Eerlijk, one_0_five, dat hadden ze voor ze intekenden maar moeten bedenken. Het is uiteraard (zoals altijd) altijd een combinatie van factoren. Die 7 euro per dag en te ver van huis zitten en allicht nog wat factoren.
Maar in De Standaard stond een getuigenis van een jongen die wel de 'juiste' mentaliteit had, die zegt "hard labeur, dat hoort erbij":
‘Bij het leger gaan was mijn droom’

12/09/2013 | sco

‘Ik heb er altijd van gedroomd om bij het leger te gaan. Je moet sportief zijn, je wordt goed betaald, je mag naar het buitenland’, zegt de 22-jarige Davey Wirix uit Niel-bij-As. Hij maakte deel uit van de eerste lichting vrijwilligers in 2010.

‘Nog voor ik mijn diploma onthaal en public relations haalde, nam ik deel aan de toelatingsproeven. Ik moest onder meer een interview doen en een oriëntatieproef afleggen. Ook was er een computertest om te zien of ik geen psychopaat was. Anderen scoorden beter, beroepsmilitair mocht ik niet worden. Aan de vrijwillige legerdienst kon ik wel beginnen.’

‘Enkele maanden nadat ik mijn diploma secundair had gehaald, ging ik van start met de basisopleiding. De eerste weken bestonden uit militaire vorming. Schieten, EHBO, conditietraining,... Daarna leerden we in groep werken. Welke posities neem je bijvoorbeeld in als je een heuvel bestormt? De opleiding verschilde niet van die van de gewone beroepsmilitairen.’

‘Na de basisopleiding liep ik een stage bij een infanterie-eenheid. De eerste drie maanden waren boem patat erop. Het was keihard. Zo moest ik rondjes lopen in mijn uniform met een paar houtblokken in mijn armen. Dat hoort erbij.’

‘Ik ben twee keer enkele dagen buiten strijd geweest door mijn achillespees. Het dreigde chronisch te worden en ik moest het leger verlaten. Mijn droom aan diggelen. Ik vind het nog steeds bijzonder jammer. Ondertussen heb ik wel een goede job bij Carglass. Dat verdient een stuk beter dan die zeven euro soldij in het eerste half jaar.’

‘Van mijn lichting ken ik maar één iemand die in het leger gebleven is. De meesten gingen liever iets anders doen. Maar ik zie een terugkeer wel zitten.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130911_00737147 Maar er is een betaalmuur dus ik denk niet dat je het zal kunnen lezen.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Bericht door Exjager »

Juiste mentaliteit, zo te lezen wel, maar ondertussen ook al burger.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 18-jarigen kiezen nog amper voor vrijwillige legerdienst

Bericht door one_O_five »

Zo als het spreekwoord zegt, uitzonderingen bevestigen de regel, spijtig dat ik nu nergens iets vind waar staat hoeveel van die vrijwilligers hun jaren volledig uit doen.
Dat er veel bij de minste lichamelijke problemen naar huis gestuurd worden is wel een feit, de vroegere dienstplichtige was wettelijk verzekerd dat bij een ongeval of iets dergelijks "tijdens de dienst en voor de dienst" opgelopen.
Ik denk nu wel dat landsverdediging niet zo direct levenslang wil betalen voor de gevolgen van kleine schaden die met de tijd tot een percentage invaliditeit kunnen leiden.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”