Krijgsgevangene Stalag XVII B

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Zo Apr 03, 2011 3:37 pm
Lewis Gunner schreef:Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar informatie over het krijgsgevangenen kamp Stalag XVII B, daar een familielid van mij hier zijn gevangenschap heeft uitgezeten.
Ik zou graag te weten willen komen hoe het leven daar was, wat hij heeft moeten doen van werk. Waar hij sliep.
Eigenlijk een stukje dagdagelijks leven in de stalag reconstrueren.
Ik heb al proberen zoeken op google maar ik kwam steeds terecht op Amerikaanse site's.

Ik heb het nooit aan hem kunnen vragen daar ik het pas op zijn doodsprentje heb kunnen aflezen "Oudstrijder '40-'45" en "Krijgsgevangene"

Het betreft Dhr. Lippens M. F. J. korporaal bij het 23ste linie regiment, gevangen genomen te Oostkamp op 26 mei 1940.
Krijgsgevangene nr. 9143 Stalag XVII B Krems an der Donau Oostenrijk.
Vrijgelaten op 25 of 26 of 28 februari 1941 (is dit niet redelijk laat als Vlaming zijnde ?)

Groetjes
Lewis Gunner
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:Hallo,

Gewoon even googlen op 'Stalag XVII B' levert al heel wat op, weliswaar vooral in het Engels en dus met nadruk op de latere jaren.

Begin '41 lijkt me ietwat later dan de meeste vrijlatingen, maar toch niet ongewoon.

Was je familielid milicien of vrijwilliger?

Walter
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:
Lewis Gunner schreef:De persoon was gewoon soldaat milicien maar is van de klasse '33 en ondertussen waarschijnlijk gepromoveerdt (?) tot korporaal.
Zo is dat - wie flink zijn best deed, kon het ver schoppen :-)

Allicht is er geen goeie reden te vinden voor die late vrijlating en is het gewoon een gril van de Duitse militaire administratie. Beroepsvrijwilligers en -onderofficieren werden al eens afgezonderd van de miliciens, maar dat is hier dus niet het geval.

Je leest dat het bijzonder groot kamp was met een slechte reputatie. Vandaar misschien?

Heb je deze (hedendaagse) fotoreeks al gevonden van Krems-Gneixendorf:

http://www.flickriver.com/photos/schmat ... 827551922/

Walter
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

Lewis Gunner schreef:Hé Walter [smilie=trilly-126-icon_salut.gif]
Bedankt, de fotoreeks kende ik nog niet. mooie foto's.

groetjes
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:Zat nog eens wat verder rond te neuzen op het web en deze OOstenrijkse site leek me interessant omdat je er niet de Amerikaanse invalshoek krijgt:

http://www.geheimprojekte.at/t_gneix.html

Hier vertellen ze dat de grootse groepen Fransen en Belgen tussen October en December '41 vrijgelaten werden om plaats te maken voor de Russen.

Je weet dit allicht wel, maar iedereen beneden de rang van officier kon tot werken veplicht worden voor zover dit niet direct de oorlogsinspanning ten goede kwam. De grootse hoop werd op boerderijen, de bouw en fabrieken aan het werk gezet. Dan zou je al eens moeten kijken naar de inplanting van stalag xviib en nagaan wat er in de omtrek zoal voorhande zou kunnen geweest zijn als werkgelegenheid.

Hier staan ook een paar foto's uit die periode. Interessant om zien hoe van tenten gebruik werd gemaakt:

http://www.usfc-krems.com/stalag.htm

Ook deze site is interessant een geeft een Belgisch standpunt:

http://mireillejacob.com/interfacestalag.html

Walter
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:En dan nog deze om je Frans te oefenen :-)

http://home.scarlet.be/fabricei/www/genealogie.html
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:
Lewis Gunner schreef:Even een vraagje los van de Stallag hier boven,

Wat droeg men in krijgsgevangenschap ?
Mocht men de bonnet de police en de capotejas en het uniform aanhouden of kreeg men daar bij aankomst "nieuwe"/andere kledij ?
Wat men aanhad op het ogenblik van de gevangenname werd gedragen tot het op de draad versleten was.

Een krijgsgevange had het recht het uniform zonder gevechtsuitrusting (muv van de helm en gasmasker) en persoonlijke voorwerpen te behouden. De helm en gasmasker vlogen bij de meesten vaak al snel na gevangenname in de gracht.

Het zou niet in het belang van de Duitsers geweest zijn om gevangenen nieuwe kledij te verschaffen - die hadden ze zelf hard genoeg nodig.

Er werd ook wel eens iets van thuis opgestuurd, maar met de rantsoenering was dat niet te vet. Het hing er van af wat je te pakken kon krijgen om je versleten stukken te vervangen. Vaak niks.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:
Lewis Gunner schreef:Bedankt voor het snelle antwoord Walter,
de Belgen hadden dus toch rechten, weet u ook wat er met gewonde militairen gebeurde ? werden deze gefusilleerd of verzorgt of moederziel alleen achtergelaten ?

Groetjes
Lewis
Neen-neen. Denk dat je beeld een beetje te zwart gekleurd is... Je mag zeker krijgsgevangenschap niet vergelijken met de concentratiekampen... :)

Hier en daar zal al wel eens iets misgelopen zijn, maar grosso modo verliep de gevangenname keurig.

Gewonde Belgen die al door onze medische dienst afgevoerd waren werden gewoon gevangen genomen in de hulppost, veldhospitaal of hospitaal waar ze op dat ogenblik verbleven. De gewonden die niet vervoerd konden worden, bleven gewoon ter plekke en werden verder verzorgd.

Soldaten die gewond gevangen genomen werden, werden in principe zo snel mogelijk verzorgd door de Duitsers.

Hoe is je Engels? Krijgsgevangenen in 1940 hadden de rechten voorzien in de Tweede Coventie van Geneve van 1929:

http://www.icrc.org/ihl.nsf/FULL/305?OpenDocument

Walter
eaw458 schreef:Apropos, heb je trouwens het persoonlijke dossier van je familielid al eens ingekeken?

Bij defensie bewaren ze op de Ondersectie Notariaat in het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere de persoonlijke dossier van bijna alle militairen uit die tijd.

Je kan er een PDF van het 'persoonlijk dossier' en van de 'krijgsgevangenenkaart' per email opvragen via Adjudant Van Tilborg : xavier.vantilborg@mil.be

Gewoon zoveel mogelijk gegevens vermelden - volledige naam, geboortedatum, eenheid, enz..

Walter
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Exjager »

Lewis Gunner schreef:Hartelijk bedankt voor de opheldering van de krijgsgevangenkampen,
en ook bedankt voor de engelstalige site.

Ja ik heb de gevangenenkaart automatisch bij het dossier gekregen wanneer ik het heb dossier opgevraagd.

Groeten
Lewis
eaw458 schreef:Zet 'm er hier eens op - kunnen we allemaal eens kijken... :-)
Lewis Gunner schreef:Ik zou wel willen maar ik weet niet hoe ik een pdf moet invoegen :oops: [/img]
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
yelne23
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2011 18:33

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door yelne23 »

Voor meer uitleg over Stalag XVII B volgnde webpage bezoeken:
www.geheimprojekte.at
Daar vindt U een brochure van 11 blz.
Yelne 23
jobke
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2011 10:02

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jobke »

krijgs.jpg
Hallo,

Mijn grootvader heeft daar ook gezeten...

Heb juist zijn krijgsgev kaart opgevraagd in de militaire archieven van Evere...

Kijk maar :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Lewis Gunner »

Kan ik mijn pdf in een bericht naar iemand verzenden, en kan je hem dan ook op het forum zetten ?
Dan staat jouw familielid niet langer alleen ;) :D

Groeten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Paddy »

Lewis Gunner schreef:Kan ik mijn pdf in een bericht naar iemand verzenden, en kan je hem dan ook op het forum zetten ?
Dan staat jouw familielid niet langer alleen ;) :D

Groeten
Stuur het maar naar mij Lewis ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Lewis Gunner »

Ok komt eraan.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Paddy »

Lewis Gunner schreef:Ok komt eraan.
Sorry voor de vertraging :oops:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
jobke
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2011 10:02

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jobke »

Zouden zij elkaar mss gekend hebben?

Groetjes
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Lewis Gunner »

Lijkt me niet uw grootvader was 4 jaar jonger werd een dag eerder gevangengenomen maar kreeg blijkbaar later zijn gevangenkaart.
Uw grootvader deed zelfs dienst in een ander regiment tenzij hij ook diende in het 23ste, maar uw familielid deed in ieder geval al zijn dienstplicht in een ander regiment.
Dus denk ik niet dat ze elkaar ooit hebben gesproken, of ontmoet ;) maar wie weet al schat ik de kansen niet zo hoog :P

Groeten
Passant46
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2011 09:54

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Passant46 »

Beste lijstgenoten,

Ook ik heb een familielid (broer van mijn moeder) die in Stalag XVIIB heeft verbleven, en ik bezit gelijkaardige documenten uit zijn militair dossier (gevangenenkaart met foto).
Hoewel ik al heel wat documentatie verzameld heb rond zijn oorlogsbelevenissen, blijf ik zitten met de volgende vraag waarop totnogtoe niemand kon antwoorden.

Er moeten bij de overgave en de gevangenneming (28 - 29 - 30 mei 1940) door de Duitse militaire overheid toch inventarislijsten van de krijgsgevangenen gemaakt zijn. Ik weet wel dat de gebeurtenissen soms zeer chaotisch zijn verlopen, maar ergens moeten de Duitsers (hun "Ordnung" kennende) dit toch nodig hebben gehad om het transport naar Duitsland te organiseren.
Mijn familielid was behoorde tot de groep die via Willemstand in Zeeland werd afgevoerd. Persoonlijk heb ik hem nog horen vertellen dat hij het "Rhenus 27"-drama heeft zien gebeuren. (Helaas is de man overleden in 1978).
Vinden jullie het denkbaar dat er voor dat soort transporten geen naamlijsten bestonden (en hopelijk nog bestaan)? De vraag is: waar vinden we ze?
Elke commentaar is welkom!

Passant46
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door eaw458 »

Passant46 schreef:Beste lijstgenoten,

Ook ik heb een familielid (broer van mijn moeder) die in Stalag XVIIB heeft verbleven, en ik bezit gelijkaardige documenten uit zijn militair dossier (gevangenenkaart met foto).
Hoewel ik al heel wat documentatie verzameld heb rond zijn oorlogsbelevenissen, blijf ik zitten met de volgende vraag waarop totnogtoe niemand kon antwoorden.

Er moeten bij de overgave en de gevangenneming (28 - 29 - 30 mei 1940) door de Duitse militaire overheid toch inventarislijsten van de krijgsgevangenen gemaakt zijn. Ik weet wel dat de gebeurtenissen soms zeer chaotisch zijn verlopen, maar ergens moeten de Duitsers (hun "Ordnung" kennende) dit toch nodig hebben gehad om het transport naar Duitsland te organiseren.
Mijn familielid was behoorde tot de groep die via Willemstand in Zeeland werd afgevoerd. Persoonlijk heb ik hem nog horen vertellen dat hij het "Rhenus 27"-drama heeft zien gebeuren. (Helaas is de man overleden in 1978).
Vinden jullie het denkbaar dat er voor dat soort transporten geen naamlijsten bestonden (en hopelijk nog bestaan)? De vraag is: waar vinden we ze?
Elke commentaar is welkom!

Passant46
Ik zou je in dat verband aanraden om eens de reeks papers van Generaal-Majoor Gillet trachten in te kijken. De referentie van het eerste artikel is

Gillet, E. (1987). Histoire des sous-officiers et soldats belges prisonniers de guerre 1940-1945. Belgisch Tijdschrijft voor Militaire Geschiedenis. 27 (3) pp 227-254.

Gillet stelt dat vrijwel alle eenheden tot en met 30 of 31 mei in hun kantonnementen bleven en in de daarop volgende dagen per korps gehergroepeerd werden en daarna pas afgevoerd werden door de Duitsers. Tijdens die ganse periode was het contact met de vijand bijzonder beperkt en van een wisselend karakter. De omkadering en bewaking was bijzonder dunnetjes. Hij impliceert dat er geen systematische organisatie van het gevangenenbestand was tot de opsluiting in Duitsland. Getuige daarvan zijn het door hem geschatte aantal van ~150.000 militairen die gewoon naar huis gegaan zijn in die periode. Ik kan bij hem inderdaad geen referentie vinden van lijsten opgesteld te velde.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
yelne23
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2011 18:33

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door yelne23 »

Hallo,
Probeer eens bij het International Tracing Services in Arolsen,Duitsland.
Daar hebben ze een bestand van tientallen miljoenen militairen en krijgsgevangenen.
U kunt het ITS terugvinden op internet.
Groeten,
Yelne23
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Yente »

yelne23 schreef:Hallo,
Probeer eens bij het International Tracing Services in Arolsen,Duitsland.
Daar hebben ze een bestand van tientallen miljoenen militairen en krijgsgevangenen.
U kunt het ITS terugvinden op internet.
Groeten,
Yelne23
Is dit ook van WO1?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
jen201161
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2011 13:02

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jen201161 »

Hallo iedereen,
Tijdens het doorsnuffelen van de documenten van mijn overleden moeder vond ik een kaart van krijgsgevangene van mijn vader. Omdat mijn vader overleden is toen ik 5 jaar oud was heb ik nooit iets gehoord over zijn leven binnen een krijgsgevangenkamp.
Hij was gelegerd bij het 12e artillerieregiment en heeft van 28/05/1940 tot 4/10/1940 in stalag XVIIIB gezeten. Er staat ook nog een nummer bij geschreven, namelijk 3006. Kan iemand mij vertellen wat dit nummer betekend? De naam van mijn vader is Jozef De Maret. Indien er mensen mij enig uitleg kunnen geven over dat nummer dan had ik dit graag vernomen.
Alvast bedankt,
De Maret Jenny
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Paddy »

Hallo Jenny,
Ik veronderstel dat 3006 zijn gevangenennummer was, zoals je kan zien op de foto hierboven (het nummer op het plaatje dat de gevangen voor zich houdt)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
jen201161
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2011 13:02

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jen201161 »

Alvast bedankt Paddy. Ik ga verder rondsnuffelen op alle sites die in dit forum staan vermeld en hopelijk kom ik zo iets meer te weten. Zo hoop ik de plaats terug te vinden waar hij heeft verbleven. Op de kaart staat vermeld Duitsland (terwijl ik heel veel informatie vind over Stalag XVIIB in Oostenrijk) dus dat is wel een beetje verwarrend.
Maar ik blijf zoeken tot ik meer gegevens heb.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door eaw458 »

jen201161 schreef:Alvast bedankt Paddy. Ik ga verder rondsnuffelen op alle sites die in dit forum staan vermeld en hopelijk kom ik zo iets meer te weten. Zo hoop ik de plaats terug te vinden waar hij heeft verbleven. Op de kaart staat vermeld Duitsland (terwijl ik heel veel informatie vind over Stalag XVIIB in Oostenrijk) dus dat is wel een beetje verwarrend.
Maar ik blijf zoeken tot ik meer gegevens heb.
Alvast bedankt!
Oostenrijk was toen Duitsland :-) Net zoals een stuk van Polen, Tsjechië, Rusland, enz... Stalag 17B is wel degelijk in het huidige Oostenrijk.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jen201161
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2011 13:02

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jen201161 »

Ok. Bedankt!
JAN LUYSSAERT
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2011 12:50

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door JAN LUYSSAERT »

Ook mijn vader Jozef Luyssaert, Reserve O/Off, 23e Linie was krijgsgevangene in Stalag XVII B in Krems en werd pas op 22 februari 1941 vrijgelaten. Hij werd krijgsgevangen genomen in Oostwinkel.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo,

Amai wat een toeval, mijn familielid (zie: helemaal bovenaan dit topic) zat ook in het 23ste en werd ook in midden februari '41 vrijgelatenen werd ook gevangengenomen in Oostwinkel. Enig idee in welke kompanie? Mijn familielid (Michel Lippens) zat bij het 8ste mitrailleurs kompanie.

Groeten
wdewitte
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:15

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door wdewitte »

Goede avond,

Mijn oom Richard De Neef, was bij de 22° Infanterie en is krijgsgevangen genomen in Oostwinkel op 26.05.1940.

Volgens zijn papieren was hij in Stalag XVII B te Gneixendorf, maar in werkelijkheid was hij ondergebracht te Kaprun in Oostenrijk waar hij werkzaam was aan de bouw van de stuwdammen. De belgen die daar te werk gesteld waren zijn in oktober 1940 teruggekeerd naar België.

Dank zij mijn oom ben ik nu in het bezit van een twintigtal oude afgestempelde postkaarten van het oude Kaprun, van ondermeer het hotel Mooserboden ( helaas nu onder het water verdwenen ) waar nu het stuwmeer is.

Vriendelijke groeten,

Willy De Witte
PRO9820
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2013 19:14

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door PRO9820 »

Heb geprobeerd informatiedossier over mijn vader op te vragen bij Xavier Van Tilborg, maar krijg foutmelding van postmaster@mil.be.
Zou er nu iemand anders mee belast zijn?
walex
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:46

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door walex »

PRO9820 schreef:Heb geprobeerd informatiedossier over mijn vader op te vragen bij Xavier Van Tilborg, maar krijg foutmelding van postmaster@mil.be.
Zou er nu iemand anders mee belast zijn?
ik had dat ook voor , dat komt omdat het een automatisch antwoord is . Naar mij is dat 4 keer gestuurd de 5de keer was het goed

Hier het antwoord dat je waarschijnlijk zou gekregen hebben.

Ik ben met verlof tot en met 07 januari 2013

Je suis en congé jusque le 07 janvier 2013

This e-mail and any attachments may contain sensitive and
privileged information. If you are not the intended recipient,
please notify the sender immediately by return e-mail,
delete this e-mail and destroy any copies.
Any dissemination or use of this information by a person other
than the intended recipient is unauthorized and may be illegal.
PRO9820
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2013 19:14

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door PRO9820 »

walex schreef:
PRO9820 schreef:Heb geprobeerd informatiedossier over mijn vader op te vragen bij Xavier Van Tilborg, maar krijg foutmelding van postmaster@mil.be.
Zou er nu iemand anders mee belast zijn?
ik had dat ook voor , dat komt omdat het een automatisch antwoord is . Naar mij is dat 4 keer gestuurd de 5de keer was het goed

Hier het antwoord dat je waarschijnlijk zou gekregen hebben.

Ik ben met verlof tot en met 07 januari 2013

Je suis en congé jusque le 07 janvier 2013

This e-mail and any attachments may contain sensitive and
privileged information. If you are not the intended recipient,
please notify the sender immediately by return e-mail,
delete this e-mail and destroy any copies.
Any dissemination or use of this information by a person other
than the intended recipient is unauthorized and may be illegal.
Bedankt Walex,
Na 4 keer proberen is het gelukt!
PRO9820
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2013 19:14

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door PRO9820 »

PRO9820 schreef:
walex schreef:
PRO9820 schreef:Heb geprobeerd informatiedossier over mijn vader op te vragen bij Xavier Van Tilborg, maar krijg foutmelding van postmaster@mil.be.
Zou er nu iemand anders mee belast zijn?
ik had dat ook voor , dat komt omdat het een automatisch antwoord is . Naar mij is dat 4 keer gestuurd de 5de keer was het goed

Hier het antwoord dat je waarschijnlijk zou gekregen hebben.

Ik ben met verlof tot en met 07 januari 2013

Je suis en congé jusque le 07 janvier 2013

This e-mail and any attachments may contain sensitive and
privileged information. If you are not the intended recipient,
please notify the sender immediately by return e-mail,
delete this e-mail and destroy any copies.
Any dissemination or use of this information by a person other
than the intended recipient is unauthorized and may be illegal.
Bedankt Walex,
Na 4 keer proberen is het gelukt!
Na een week reeds de gegevens ontvangen; perfecte service!!
jogomsk
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2013 17:33

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door jogomsk »

Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Momenteel ben ik opzoekingen aan het doen ivm de militaire loopbaan van mijn vader, Oud-strijder 40-45, Grenswachter, 18-daagse veldtocht, krijgsgevangene in Stalag XVIIB en oorlogsinvalide.
Uit een document is gebleken dat hij tewerkgesteld was op een boerderij in Monk (bij Gneixendorf). Deze boerderij heb ik in 2002 gezocht en gevonden. Ook kon ik met een oude omwonende praten die zich de Belgische krijgsgevangenen nog kon herinneren.
Ook bezit ik 3 pagina's A3 tekst uit "de Belgische Verminkte" (januari - februari - maart 2003) van de hand van Karel Dierckx over het relaas van zijn gevangenschap (ook Stalag XVIIb) en de leefomstandigheden aldaar. Spijtig genoeg ontbreken mij voorgaande en volgende pagina('s) (?) en stel ik mij de vraag of iemand deze teksten eventueel in zijn bezit heeft of weet waar deze te vinden zijn
De Belgische Verminkte was (of is nog) een krant die je als lid/oorlogsinvalide toegestuurd kreeg.
Daar mijn beide ouders overleden zijn heb ik niet meer informatie.
Dank voor uw reactie
John
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Yente »

jogomsk schreef:Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Momenteel ben ik opzoekingen aan het doen ivm de militaire loopbaan van mijn vader, Oud-strijder 40-45, Grenswachter, 18-daagse veldtocht, krijgsgevangene in Stalag XVIIB en oorlogsinvalide.
Uit een document is gebleken dat hij tewerkgesteld was op een boerderij in Monk (bij Gneixendorf). Deze boerderij heb ik in 2002 gezocht en gevonden. Ook kon ik met een oude omwonende praten die zich de Belgische krijgsgevangenen nog kon herinneren.
Ook bezit ik 3 pagina's A3 tekst uit "de Belgische Verminkte" (januari - februari - maart 2003) van de hand van Karel Dierckx over het relaas van zijn gevangenschap (ook Stalag XVIIb) en de leefomstandigheden aldaar. Spijtig genoeg ontbreken mij voorgaande en volgende pagina('s) (?) en stel ik mij de vraag of iemand deze teksten eventueel in zijn bezit heeft of weet waar deze te vinden zijn
De Belgische Verminkte was (of is nog) een krant die je als lid/oorlogsinvalide toegestuurd kreeg.
Daar mijn beide ouders overleden zijn heb ik niet meer informatie.
Dank voor uw reactie
John
Of het een hulp is weet ik niet maar Karel Dierckx was een Duffelaar. Zijn getuigenis over de ramp met de Rhenus 127 staat in het boek: Duffel tijdens de tweede wereldoorlog. Je zou eens de heemkring van Duffel kunnen aanschrijven om zo eventueel meer verhalen van Dierckx te pakken te kunnen krijgen.
Veel succes!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
hugoverhecken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2014 01:19

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door hugoverhecken »

Beste,
mijn vader Oscar Verhecken (23° liniregiment) is ook op 26 mei in Oostwinkel krijgsgevangen genomen en naar Oostenrijk gebracht.
Hij heeft eerst een periode, ik weet echter niet hoe lang, in Stalag 17B in Gneixendorf verbleven. Ik heb hem steeds horen vertellen dat de krijgsgevangenen daar veel honger leden.
Later werd hij tewerkgesteld in een suikerfabriek in Dürnkrut tegen de grens met Slowakije. Hij vertelde dat hij, toen hij ziek was, vergezeld door een duits soldaat, met de trein naar Wenen mocht gaan om hem daar in een ziekenhuis te laten onderzoeken. Hij logeerde bij de Oostenrijkse familie Washeck in Stillfried,waarvan de man een leidende functie had in de suikerfabriek. Daar werd goed voor hem gezorgd, ik heb nog foto's van die tijd toen ze samen in die man zijn wijnkelder wijn aan het proeven waren.
Hieruit is later een jarenlange correspondentie gevloeid en de familie Washeck is in 1958 bij ons op bezoek geweest naar aanleiding van de wereldtentoonstelling in Brussel.
Uit brieven van en naar mijn moeder tijdens de periode van gevangenschap weet ik dat mijn vader ook pas na 9 maand werd vrijgelaten (februari 1941) en dat zij heel lange tijd in onzekerheid leefden over de datum van vrijlating.
Krista
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2015 09:59

Het lied der krijgsgevangen

Bericht door Krista »

Nurenburg 25/6/40

Mijn bompa heeft het op een papiertje geschreven . Ik zou het graag plaatsen en het lukt niet. Weet iemand hoe ik dat moet doen .. Het bestand is te groot.
Mijn bompa zat bij de krijgsgevangen..Put Leopold 28/5/1940 tot 16/2/41 volgnummer 48713
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door one_O_five »

Te groot in afmetingen lengte en breedte of te groot in bytes.
De maximum afmetingen zijn ingesteld op 1024x768 pixels, maximum bestandsgrootte 256 Kilobyte.
Indien het om een foto of tekening gaat deze door een programma zo als Paint herberekenen naar deze maxim breedte of hoogte en bewaren als .jpg.
Zo zou het moeten lukken-
Krista
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2015 09:59

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Krista »

Bedankt.. :roll:
Mijn bompa zat bij de krijgsgevangen..Put Leopold 28/5/1940 tot 16/2/41 volgnummer 48713
dirixl
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2015 14:36

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door dirixl »

Beste,

Mijn vader, Dirix Camille, van Gelinden, was krijgsgevangene (nr.28423) in Stalag XVII B, in Krems, Oostenrijk, en dit van27-5-1940 tot 3-3-1941; dus vrijgelaten in dezelfde periode als hier op het forum soms werd vermeld.
Weet iemand meer over de dagelijkse leefomstandifgheden destijds in het kamp?
Weet iemand of het kamp heden ten dage nog bewaard is gebleven en of het eventueel kan bezocht worden?

Bij voorbaat dank voor uw reacties

Ludo Dirix
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door mava105 »

Doe gewoon eens wat moeite. Doet geen pijn hoor. Gewoon Stalag 17 B even intikken op google en je krijgt 10 tallen pagina's over dat kamp. Hier alvast eentje, zodat je niet te moe wordt.
http://www.stalag17b.com/camp.html
dzqtgm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2016 22:03

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door dzqtgm »

Hallo,

mijn schoonvader Ghislenus De Jonghe verbleef van 29 mei 1940 tot 24 februari 1941 ins Stalag XVII B in Oostenrijk. Hij had er het nummer 19047. Op 25 februari 1941 heeft hij zich gemeld bij de politiecommissaris te Melsele, Oost-Vlaanderen.
Volgens mijn schoonbroer is Ghislenus opgepakt door de Duitsers aan de voetgangerstunnel te Antwerpen omdat hij zich moest aanmelden in het aanwervingskantoor te Antwerpen.
Ontving als krijgsgevangene 1940-1945 2 kentekens. Voor zijn overlijden kwam hij in aanmerking voor een kenteken als oudstrijder omdat hij daarvoor blijkbaar moest betalen weigerde hij dit kenteken.
Hij werd aangewezen voor de dienst door Majoor Marlier op 23 juli 1935 en dit voor de lichting van 1936.
Kan ik ergens info bekomen over zijn legerdienst? Bepaalde vermelde website's zijn nietmeer beschikbaar?
Waarom moest hij zich aanmelden te Antwerpen? Hij woonde in Melsele en alle papieren in ons bezit komen uit Dendermonde.
Zijn er lijsten van gevangenen in Stalag XVII B => over Belgische gevangenen? (Amerikaanse website's zijn mij bekend)

Dank voor elke positieve reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door georges-cdl »

In het CDH in Evere is er een specialist krijgsgevangenen !
dochtervan
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2017 18:40

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door dochtervan »

m
Mijn vader : Francis Wackenier uit Alveringem , werd opgepakt aan t Albertkanaal of Gent Terneuzen 1940, hij heeft 9 maanden in krijgsgevangenschap verbleven in Krems ,stalag 17 b
Uit verhalen van hem heb ik onthouden , dat het in de bergen was , waar het hevig onweerde en waar er amper eten was voor de gevangenen ,
Hij heeft nooit kunnen verdragen dat we iets niet lusten of dat we eten wegsmeten !.
Hij vertelde dikwijls dat ze een emmer aardappelen kregen, die in kokend heet water voor hen werden gezet , en dat iedereen blaren op de handen had van die zo rap mogelijk uit die emmer te halen . Als wij een velletje van de hesp afsneden , vertelde hij ook telkens , dat als ze al eens een beetje buikspek kregen ( meestal alleen vet ) dan kon hij dat buitenste velletje dagen in zijn binnenzak houden en er nu en dan eens op zuigen .
Iedereen had er luizen en droeg heel versleten kleren.
Na een tijd mochten de soldaten die boerden thuis , op een boerderij in Krmps gaan weren om de dieren te verzorgen , toen kon hij tijdens het melken soms een beetje melk drinken , zo bleef hij kloeker dan vele anderen .
Toen hij na 9 md thuis kwam woog hij nog amper 40 kg .Een maat van hem een zekere Boeve van Avekapelle , heeft toen hij thuis kwam zo veel gegeten dat zijn maag het heeft begeven en is gestorven.
De Laet Rita
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2017 11:16

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door De Laet Rita »

Mijn vader De Laet Désiré was krijgsgevangene in Gneixendorf Stalg XVIIB van 27 mei 1640 tot 20 februari 1941. Ik wou zijn gevangenenkaart hier op de site zetten maar het lukt me niet.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door one_O_five »

Om een foto te plaatsen moet deze aan bepaalde voorwaarden voldoen, welke vind ge terug op viewtopic.php?f=11&t=2340
Avesoete
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 17:29

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Avesoete »

Beste mijnheer Günner,
momenteel schrijf ik een kleine geschiedenis voor mijn kleinkinderen waarin de achttiendaagse veldtocht van 1940 niet mag ontbreken. Mijn vader was soldaat van de klas van 1937, was bij het Eerste regiment Carabiniers, Prins Boudewijn, 11e Cie. Hij werd krijgsgevangen op 26 mei aan Raverschootbrug aan het Schipdonkkanaal. Zijn compagnie vocht er o.l.v luitenant Brusselaars tot uitputting van de munitie.
Hij vertelde dat zij met veewagens naar Duitsland gevoerd werden. Tijdens het stappen boden Belgen hen te drinken aan, de Duitse officier verbood het. Zij hadden zoveel dorst gehad, vertelde hij.
Hij was krijgsgevangen tot 4 oktober 1940 in Stalag XVII B. Ze kregen te eten maar veel te weinig, ze hadden voortdurend honger. De Oostenrijkse bevolking was hen echter genegen. De krijgsgevangenen werden ingezet bij het aanleggen van een weg in de bergen. Stalag XVII lag in Kaprun bij Zell-am-See.
Vriendelijke groet,
Jacqueline Hebbrecht
Avesoete
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 17:29

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Avesoete »

dirixl schreef: 29 jul 2015 15:06 Beste,

Mijn vader, Dirix Camille, van Gelinden, was krijgsgevangene (nr.28423) in Stalag XVII B, in Krems, Oostenrijk, en dit van27-5-1940 tot 3-3-1941; dus vrijgelaten in dezelfde periode als hier op het forum soms werd vermeld.
Weet iemand meer over de dagelijkse leefomstandifgheden destijds in het kamp?
Weet iemand of het kamp heden ten dage nog bewaard is gebleven en of het eventueel kan bezocht worden?

Bij voorbaat dank voor uw reacties

Ludo Dirix
Als u mij uw e-mail adres geeft kan ik u een scan doorsturen van een postkaart van Stalag XVII, door mijn vader destijds meegebracht.
Avesoete
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 17:29

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Avesoete »

wdewitte schreef: 16 nov 2011 22:36 Goede avond,

Mijn oom Richard De Neef, was bij de 22° Infanterie en is krijgsgevangen genomen in Oostwinkel op 26.05.1940.

Volgens zijn papieren was hij in Stalag XVII B te Gneixendorf, maar in werkelijkheid was hij ondergebracht te Kaprun in Oostenrijk waar hij werkzaam was aan de bouw van de stuwdammen. De belgen die daar te werk gesteld waren zijn in oktober 1940 teruggekeerd naar België.

Dank zij mijn oom ben ik nu in het bezit van een twintigtal oude afgestempelde postkaarten van het oude Kaprun, van ondermeer het hotel Mooserboden ( helaas nu onder het water verdwenen ) waar nu het stuwmeer is.

Vriendelijke groeten,

Willy De Witte
Mijn vader vertelde hetzelfde verhaal, hij sprak wel van een baan aanleggen in de bergen. Ik heb ook nog een paar postkaarten die hij destijds meebracht waaronder één van het kamp. Mocht dit u interesseren, dan kan ik u dit toesturen naar uw e-mail-adres.
luc
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2011 17:28
Locatie: Eeklo

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door luc »

Avesoete schreef: 05 jan 2018 17:19 Beste mijnheer Günner,
momenteel schrijf ik een kleine geschiedenis voor mijn kleinkinderen waarin de achttiendaagse veldtocht van 1940 niet mag ontbreken. Mijn vader was soldaat van de klas van 1937, was bij het Eerste regiment Carabiniers, Prins Boudewijn, 11e Cie. Hij werd krijgsgevangen op 26 mei aan Raverschootbrug aan het Schipdonkkanaal. Zijn compagnie vocht er o.l.v luitenant Brusselaars tot uitputting van de munitie.
Hij vertelde dat zij met veewagens naar Duitsland gevoerd werden. Tijdens het stappen boden Belgen hen te drinken aan, de Duitse officier verbood het. Zij hadden zoveel dorst gehad, vertelde hij.
Hij was krijgsgevangen tot 4 oktober 1940 in Stalag XVII B. Ze kregen te eten maar veel te weinig, ze hadden voortdurend honger. De Oostenrijkse bevolking was hen echter genegen. De krijgsgevangenen werden ingezet bij het aanleggen van een weg in de bergen. Stalag XVII lag in Kaprun bij Zell-am-See.
Vriendelijke groet,
Jacqueline Hebbrecht
Jacqueline, u hebt een pb.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”