opgepakt door de duitsers

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

opgepakt door de duitsers

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 08 Dec 2010 20:11
de_jerre schreef:beste forumleden

mijn overgrootvader kwam terug van Frankrijk in juni 1940 met zijn eenheid (transmissietroepen)

hij was beroepsmilitair van in het jaar 1932 tot eind jaren 70

hij werd voor het eerst opgeëist door de Duitsers in 1941, dan werd hij terug vrijgelaten.
in 1943 werd hij terug opgeëist en terug vrijgelaten en dan in 1944 werd hij terug opgeëist en dan werd hij daar gehouden tot het einde van de oorlog.

kan iemand van jullie mij helpen hoe hij zo dikwijls is opgeëist en is vrijgekomen?

waarom heeft hij geen medaille of vergoeding gekregen van de weggevoerde?

alvast bedankt
homefront schreef:Weet je waarvoor hij werd opgeeist? Hoe lang duurden die opeisingen telkens?
de_jerre schreef:de reden waarom weet ik niet maar misschien omdat hij militair werkman was?

maar hij werd voor het eerst opgepakt op 26 mei 1940 en vrijgelaten op 11 juni volgens één document in zijn dossier de andere documenten zoals zijn , dit zou niet kloppen omdat volgens zijn kaart van oorlogsdiensten pâs in juni is wedergekeerd naar België uit Frankrijk met zijn eenheid.

bij de andere documenten staat er op :

1-12-1940 -> opgeëist door de bezetter (niet als dienstonderbreking te beschouwen).

11-2-1943 -> opgeëist voor de verplichte arbeid in Duitsland (geen dienstonderbreking).

1-2-1944 -> terug naar Duitsland vertrokken voor verplichte arbeid (geen dienstonderbreking).

wie kan mij helpen?

alvast bedankt
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: opgepakt door de duitsers

Bericht door Paddy »

one_O_five schreef:Ingewikkelde toestanden in die tijd, de Belgische militairen die krijgsgevangen waren werden door Duitsland vrijgelaten en waren uit het Duits standpunt burgers van een bezet land die al dan niet vrijwillig voor Duitsland gingen werken.
Voor de Belgische regering in ballingschap in Londen bleven de beroepsmilitairen als krijggevangen te boek staan, krijgsgevangenschap was ook dienst.
de_jerre schreef:wat zou de reden zijn waarom hij 2 keer werd vrijgelaten?

dus we kunnen aannemen dat hij daar was als krijgsgevangene?

hadden ze daar kledij die ze daar moesten dragen?

alvast bedankt
Bram1940 schreef:Beste Jeroen,

Voor je vragen kan je het beste contact opnemen met de FOD Sociale Zekerheid, Diest Oorlogsslachtoffers. Zie PDF via volgende link:


Ik heb er het dossier gekregen van mmijn grootvader die ook opgeroepen werd om in Duitsland te gaan werken.

Als je bv in '42 of '43 vrijgesteld werd om medische redenen om te gaan werken in Duitsland, kon je toch nog in '44 opgeroepen worden voor verplichte tewerkstelling (eventueel in België) voor de bezetter.

Groeten,
Bram.
homefront schreef:Militair werkman is niet hetzelfde als soldaat dacht ik. Hier in het munitiedepot van Houthulst waren ook militaire werkmannen actief maar die waren burger, geen soldaat. Ik heb er enkele geïnterviewd. Zij moesten gewoon verder werken onder Duits bevel.

Over welk dossier spreek je, van welke instantie werd dat opgesteld? Sommige dossiers van na de oorlog vermelden 'opgeeist' maar uit ondervinding kan ik vertellen dat dit niet altijd zo was. Als 'opgeeiste' kon je namelijk meer trekken na de oorlog, maar met data en de soor opeising nam men het niet altijd nauw.

Een krijgsgevangene kan hij niet geweest zijn, die werden niet opgeeist want ze waren reeds gevangene... Zij moesten ook vaak arbeid verrichten maar hadden niet het statuut van opgeeiste.

[link2]In bijlage het identiteitsbewijs van een militair werkman,http://img841.imageshack.us/img841/3153/p1000262a.jpg[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: opgepakt door de duitsers

Bericht door Paddy »

de_jerre schreef:homefront en andere forumleden,

ik baseer mij maar op het militair dossier van mijn overgrootvader.

hierin stond dat hij drie keer opgeëist is geweest door de Duitsers.
verder bevind zich in het militair dossier ook nog een brief van hem gericht aan één of andere minister waarin hij vroeg of hij aanspraak kan maken op de vergoeding van de weggevoerde.

als hij geen krijgsgevangene is wat is hij dan wel want als hij opgeëist is geweest staat er dat er geen onderbreking is van zijn werk (beroepsmilitair)?

hij werkte ook wel bij AVIAT en bij winterhulp Vilvoorde tijdens de oorlog voor hij opgepakt werd en nadat hij opgepakt werd

wie kan mij helpen?
de_jerre schreef:hij was wel beroepsmilitair en er was geen beroepsonderbreking gedurende de tweede wereldoorlog waarom is hij dan een opgeëiste burger of soldaat?

alvast bedankt
homefront schreef:Hij zal geen beroepsmilitair zijn geweest tijdens de oorlog maar zoals je eerder dus zei: militair werkman. Militaire werkmannen werden niet als krijgsgevangenen beschouwd. Ze werden wel vaak verplicht verder te werken onder Duits bevel. Het kan dus ook zijn dat hij drie maal werd verplicht om op een andere plaats te werken en zodus opgeeist werd. Toch liep zijn job als militair werkman dus gewoon door.
Militaire werkmannen waren geen militairen maar zorgden voor dagelijks onderhoud in kazernes, deden soms administratief werk, enz....

De militaire werkman in het voorbeeld daarnet werkte ook voor winterhulp...

Mvg,
Brecht
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: opgepakt door de duitsers

Bericht door Paddy »

de_jerre schreef:beste homefront,

ben nog is in zijn dossier gaan neuzen en op zijn kaart van oorlogsverdiensten staat dat hij tijdens WOII militiaan was.

dan heb ik zijn brief nog eens gelezen die hij heeft opgesteld aan de minister.

hij heeft 2 maanden vastgezeten in Duitsland meer bepaald Berlijn staat er in zijn brief vermeld.
is dit normaal?
was daar een kamp?

zal straks de brief posten

alvast bedankt
de_jerre schreef:besten,

hier post ik de brief


Afbeelding

wat kunnen jullie van deze brief opmaken?


alvast bedankt
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”