eenheden, kampen en kommando's

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

eenheden, kampen en kommando's

Bericht door hansdb »

Enkele vragen over eenheden, kampen en kommando's:

1. Werden Belgische eenheden integraal in eenzelfde kamp ondergebracht? Zoja, bestaat er een lijst welke eenheden waar krijgsgevangen werden gehouden?

2. Heeft iemand meer informatie over de Kommando's (werkgroepen) die samengesteld werden in de kampen. Als ik het goed begrijp kreeg elke groep een nummer. Werd deze op uniforme wijze samengesteld? Was elk Kommando even groot? In een document over Greifswald lees ik oa dat kommando IV/150 in een suikerfabriek moest werken. Is IV/150 dan de Kommandonr of betekent dit dat het kommando uit 150 mensen bestond?

Groetjes,

Hans
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: eenheden, kampen en kommando's

Bericht door eaw458 »

hansdb schreef:Enkele vragen over eenheden, kampen en kommando's:

1. Werden Belgische eenheden integraal in eenzelfde kamp ondergebracht? Zoja, bestaat er een lijst welke eenheden waar krijgsgevangen werden gehouden?

2. Heeft iemand meer informatie over de Kommando's (werkgroepen) die samengesteld werden in de kampen. Als ik het goed begrijp kreeg elke groep een nummer. Werd deze op uniforme wijze samengesteld? Was elk Kommando even groot? In een document over Greifswald lees ik oa dat kommando IV/150 in een suikerfabriek moest werken. Is IV/150 dan de Kommandonr of betekent dit dat het kommando uit 150 mensen bestond?

Groetjes,

Hans
Dag Hans,

1. Bij lange niet. Bij mijn weten is door de Office des Travaux de l'Armée Démobilisée (OTAD) slechts een zeer beperkt aantal systematische tellingen gehouden tijdens de oorlog. Het OTAD was de Belgische overheidsdienst van het leger die tijdens de bezetting te Brussel bleef functioneren en o.a. de Belgische krijgsgevangenen meebeheerde. De meest volledige telling is eind 1943 uitgevoerd. Zie mijn wiki pagina op:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/De+afloop

Je vindt hier ook een kaartje met de kampen waar in 1943 nog Belgen zaten - als je je muis op een icoontje klikt, kan je de datum en het aantal zien.

2. IV/150 is idd het Kommandonummer. Arbeitskommandos werden samengesteld in functie van de noden en varieerden bijgevolg in samenstelling. Bij mijn weten bestaat geen lijst van alle Arbeitskommandos waar Belgen werkzaam waren. Wel staat er hier en daar wat op individuele krijgsgevangenenfiches in het stamboek.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”