info gezocht ivm werk/strafkamp

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wimpie26
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2011 20:41

info gezocht ivm werk/strafkamp

Bericht door wimpie26 »

Mijn grootvader werd in 1943 opgepakt door de duitsers, omdat hij werkweigeraar was. Na de gevangenissen van Gent, Sint-Gilles, Merksplas,Aken en tenslotte Hagen, heeft mijn grootvader 16 maanden in een werk/strafkamp (?) doorgebracht in Verle °291, Duitsland.
Helaas kan ik nergens info vinden over dit werk/strafkamp. Het kamp zou op 10/04/1945 bevrijd zijn door Amerikanen.

Iemand tips of meer info?

alvast bedankt,

Wim
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: info gezocht ivm werk/strafkamp

Bericht door Paddy »

Hallo Wimpie, Ik veronderstel dat je Verl (Nordrhein-Westfalens) bedoeld
[link2]Verl Wikipedia,http://de.wikipedia.org/wiki/Verl[/link2]

Waarin het volgende stukje tekst te vinden is:

Nationalsozialismus und Zweiter Weltkrieg:

1938 wurde das Amt Verl überdies zum Standort von zwei der insgesamt 37 Gefangenenarbeitsstellen des Strafgefangenenlagers Oberems, das den Status einer „besonderen Vollzugsanstalt“ hatte. In Verl misshandelten Wärter mehrere Gefangene so schwer, dass diese starben.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
wimpie26
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2011 20:41

Re: info gezocht ivm werk/strafkamp

Bericht door wimpie26 »

in ieder geval al bedankt voor de info. Ik vermoed dat het idd Verl is, ook al staan er op de officiële dokumenten steeds Verle.
Ik snap hier en daar wel een woord van het duits, maar kan er per toeval iemand dit eens vertalen?
Zou een grote hulp zijn.

greets,

Wim
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: info gezocht ivm werk/strafkamp

Bericht door Yente »

Op het WO2forum is iemand die heel goed duits kan. Je kan hem een mailtje sturen. Het is Kugelblitz.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”