Krijgsgevangene Stalag XVII B

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 sep 2011 08:03

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door Johnny »

Dag,


Historisch dienst blok 15.
Kan je lijsten inzien van gekwetsten en overleden soldaten 1940-1945.
Alsook steekkaarten van overleden krijgsgevangenen.




Groet

Johnny
kurtdbr
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2020 19:04

Re: Krijgsgevangene Stalag XVII B

Bericht door kurtdbr »

Aan allen die hier een boodschap betreffende Stalag XVII B achterlieten.

Ook mijn grootvader zat in Stalag XVII B gevangen. En werkte bij een boer in Stratzing bij Krems, een dorp naast Gneixendorf. Wij hebben het geluk zijn boer te kennen en tot op heden nog veelvuldig contact. Dankzij die mensen ben ik in contact gekomen met 4 Oostenrijkse onderzoekers naar Stalag XVII B, en ben zo al heel wat te weten gekomen. Op 30 maart 2022 start de Universiteit van Krems met een 3-jarig project, dat een volgende onderzoek naar Stalag XVII B zal inleiden. Omwille van dit onderzoek zijn de nakomelingen van de boer, waar mijn grootvader, tewerkgesteld was, geïnterviewd op de Oostenrijkse TV, waarbij foto's van mijn grootvader zijn getoond. Het probleem dat ze ginds hebben is echter dat ze weinig info aangaande de Belgen hebben, omwille van de korte tijd die de Vlamingen daar verbleven. In Maart 41, waren quasi alle Vlaamse en Brusselse krijgsgevangenen naar huis. Daarom wil ik graag een oproep doen, of jullie uw foto's en verhalen willen delen, zodat ze kunnen bezorgd worden aan Dr. Blaschitz van de Donau-universiteit?

Met vriendelijke groet,

Kurt
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”