Krijgsgevangenkamp

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Krijgsgevangenkamp

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 22 Feb 2011 14:01
marcbrans schreef:Al heel lang heb ik deze foto in bezit:
Afbeelding

Belgische militairen in wat ik altijd aanzien heb als een krijgsgevangenenkamp. Vraag is: welk??

Tot ik iets minder lang geleden de volgende foto vond:
Afbeelding

Griesheim dus! Nabij Darmstadt blijkbaar.
En deze keer met Franse militairen - bewapend, dus na de oorlog 10 tegen 1.
Na enig zoekwerk blijkt er in Griesheim een Truppenübungsplatz te zijn geweest, wat tijdens de Eerste Wereldoorlog omgevormd werd tot krijgsgevangenenkamp...
http://de.wikipedia.org/wiki/Truppen%C3 ... _Griesheim
Waar ook te lezen is dat na de oorlog de Franse troepen "het" overnamen, samen met de vlieghaven.

Marc
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Krijgsgevangenkamp

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:
Paddy schreef:Marc volgens mij kan je de Belgen in hetzelfde vakje stoppen als de Fransen. Voor POW's zien ze er te uniform gekleed uit en te goed doorvoed. Ik heb ook nog nooit klaroenblazers gezien bij krijgsgevangen.
Je kan wel eens gelijk hebben, nu je het zegt...
one_O_five schreef:Die barakken zijn de voorloper van de beruchte "tube" uit golfplaten.
Die foto kan dus op elke installatie opgenomen zijn, niet alleen oefenplaatsen maar ook vliegvelden en zo.
Paddy schreef:
Paddy schreef:De barakken zijn gelijkaardig maar niet dezelfde.
Ik denk dat we meer moeten zoeken in de richting van welke Duitse Truppenübungsplatz bezet werd door het Belgische leger...
Waarom gaat een mens het altijd veel te ver zoeken :oops:

Wat dacht je van Truppenübungsplatz Elsenborn :lol:

Afbeelding

Op 4 februari 1920 werd het Commando van het Kamp toevertrouwd aan België. De Belgen namen de aeronautische installaties voor de kabelballonnen en voor de luchtvaart terug.
Het vliegveld, 500m ten oosten van de Mess Officieren, werd verplaatst naar zijn huidige ligging (RAUHEN KNIPP) en officieel ingehuldigd zoals NIJVEL, EVERE, BIERSET,…
Het overgenomen kamp verkeerde in goede staat.
Het omvatte een tamelijk groot complex van gebouwen, straten en installaties op het oefengebied.
Onder Belgisch bevel maakte men zich vanaf het begin klaar om de laatste barakken uit plaatijzer te vervangen door gebouwen uit hard materiaal.
De paardestalbarakken werden eveneens vervangen door duurzame gebouwen.
Bovendien voltooide men de werken, zodat vanaf 1923 het Kamp de mogelijkheid had om 4000 tot 5000 man en een duizendtal paarden onder te brengen.
Maar in hetzelfde jaar was de omvang van de troepen zo groot dat troepen met paarden, wapens en bagage in het dorp ELSENBORN moesten logeren. Het Kamp was open voor de gelegerde troepen van maart tot oktober. De activiteiten werden er opgeschorst tijdens de winter.
Het permanent personeel bestond uit 8 of 9 Officieren, een twintigtal Onderofficieren, ongeveer 40 Korporaals en Soldaten, een Transportcompanie en 50 tot 60 burgerpersonen die meestal werden gerecruteerd onder de bevolking van ELSENBORN.
In de winter vertrok het grootste deel van de Transportcompanie naar haar kwartieren in BRESSOUX.
Het Kamp werd vooral bezocht door de bereden Artillerie die er schietoefeningen hield .
De troepen kwamen per Regiment en gewoonlijk verbleven er gelijktijdig meerdere Regimenten. Zelfs een ziekenboeg en een smidse werden ingericht. Dan kwamen er ook een bakkerij en een slagerij bij, die ook EUPEN en VERVIERS bedeelden.
Het Kamp werd uitgerust met 36 electroautomatische doelen en enkele verduisterde doelen.
Op deze revolutionaire doelschijven kon met machinegeweren en gewone geweren geschoten worden. LEOPOLDSBURG maakte er nog gebruik van na de Tweede Wereldoorlog.
De artillerie schoot reeds vanuit de huidige posities. Tussen de schiettijden liet men verschillende weidegenootschappen toe het Militair Domein te gebruiken.

[link2]Elsenborn op Mil BE,http://www.mil.be/elsenborn/subject/ind ... nl&ID=1134[/link2]

[link2]en zie ook onderaan Fotos,http://www.mil.be/elsenborn/gall/index. ... 460&IDS=87[/link2]
one_O_five schreef:En die hebben we in 1921 er gratis bij gekregen :lol:

Mogelijk verklaart dat de foto, Belgische troepen op oefening in Elsenborn.
Paddy schreef:
marcbrans schreef:Dacht ik eens iets gevonden te hebben, was ik weer mis :oops: :oops:

bedankt voor de interventie u beiden!

Marc
Dat zou ik niet durven zeggen Marc ... Vraag eens in het museum van Elsenborn hoeveel prentkaarten ze hebben van Belgen in combinatie met de plaatstalen hutten?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap - 1914-1918 - militaires belges en captivité”